Herbert Flack wordt 75…

Herbert Flack wordt 75…

Vandaag viert de Antwerpse acteur van Engelse afkomst Herbert Flack zijn 75ste verjaardag. Ik ken hem vooral als Van In uit de televisieserie Aspe (zie foto) en helaas niet als “Jean-Pierre den Antiquair” uit Thuis, want toen keek ik nog niet naar deze soap. Als toneelacteur heb ik hem helaas weinig aan het werk gezien, aangezien voor De Rode Vaan Piet Loose de Antwerpse theaters deed. Wat hij vond van Flacks rol in “Ghetto” kan je hier vinden. Zelf heb ik Herbert enkel eens gezien in het stuk van Hugo Claus, “Het haar van de hond”, en dan nog zowaar in een bijrol…

Lees verder “Herbert Flack wordt 75…”

Vijftig jaar geleden: “Nora of een poppenhuis” door Hendrik Ibsen in het NTG

Vijftig jaar geleden: “Nora of een poppenhuis” door Hendrik Ibsen in het NTG

Toen het NTG een halve eeuw geleden een versie opvoerde van “Nora of een poppenhuis” door Hendrik Ibsen gaf regisseur Walter Eysselinck als verklaring van de titel: “Nora is als een poppenmoedertje voor haar kinderen, die afgeschermd leeft van de buitenwereld. Dit schijngelukswereldje is uiteraard gebouwd op leugens en kan niet standhouden. Het is niet enkel het gevecht van een vrouw tegen de conventionele moraal, maar van de hele mensheid. Wel is het thema, en dat van Ibsens belangrijke werken, de behoefte van het individu om te ontdekken wie of wat hij is, en om te trachten dat individu te worden. Wat nodig is, en Ibsen heeft dat zelf verklaard, is een revolutie in de menselijke geest. Het publiek was natuurlijk wel in 1879 meer gechoqueerd door de deur die aan the eind van het stuk dichtslaat.”

Lees verder “Vijftig jaar geleden: “Nora of een poppenhuis” door Hendrik Ibsen in het NTG”

35 jaar geleden: “Tuut!” zei de trein en de statie vertrok

35 jaar geleden: “Tuut!” zei de trein en de statie vertrok

Zoals naar gewoonte opende de KNS ook haar 135ste speeljaar een beetje feestelijk. Op de affiche : « Romeo en Julia » in een vertaling, of beter een hertaling, van Hugo Claus. Wij reserveerden te laat voor de feestdis, zodat we pas naar de matinee op zondag konden. Maar zo kon ook de zoon van elf meteen mee voor een portie Shakespeare die ons eerder als een geheugensteuntje overviel dan als een hartverscheurend drama.

Lees verder “35 jaar geleden: “Tuut!” zei de trein en de statie vertrok”

Luc Philips (1915-2002)

Luc Philips (1915-2002)

Vandaag is het al vijftien jaar geleden dat de legendarische acteur Luc Philips is overleden. Het merkwaardige aan Philips is dat hij tegelijk geliefd was bij een groot publiek (vooral door zijn priesterrollen in populaire televisieseries) en dat hij vooral op middelbare leeftijd een belangrijke rol heeft gespeeld bij het introduceren van nieuwe theaterrichtingen, vooral dan van het absurde theater, maar op latere leeftijd introduceerde hij ook Thomas Bernhard.

Lees verder “Luc Philips (1915-2002)”