Hoe zou het nog zijn met Marc Michael Desmet?

Hoe zou het nog zijn met Marc Michael Desmet?

Cellist Marc Michael Desmet is afkomstig van Gavere. Hij studeerde in Gent, Brussel, Den Haag en Maastricht. Hij is tevens de stichter van het Brecht-Eislerkoor, de Nieuwe Muziekgroep en het koor De Tweede Adem.

Lees verder “Hoe zou het nog zijn met Marc Michael Desmet?”

Veertig jaar geleden: RAT zet tanden in bende van vier

Veertig jaar geleden: RAT zet tanden in bende van vier

Veertig jaar geleden was het verdict gevallen. De Raad van Advies voor Toneelkunst (RAT) heeft z’n jaarlijkse beoordeling bekend gemaakt aan cultuurminister Dewael en het was nu aan hem om daaruit de passende conclusies te trekken. Tot hiertoe werden deze adviezen principieel niet aan de pers medegedeeld, omdat — althans volgens voorzitter Hugo Meert — het al dan niet opvolgen van het advies door de minister dan een politieke interpretatie zou krijgen. Toch is een jonge en dynamische, maar (dus?) ook nogal impulsieve confrater van « De Gentenaar » achter een paar adviezen gekomen die hij dan ook publiek heeft gemaakt, maar waarbij hij zich helaas beperkt tot theaters die in het Gentse werkzaam zijn of er soms op bezoek komen. Daarbij is hij overigens De Vieze Gasten vergeten.

Lees verder “Veertig jaar geleden: RAT zet tanden in bende van vier”

Dirk Tanghe wordt zeventig…

Dirk Tanghe wordt zeventig…

De Vlaamse theatermaker Dirk Tanghe viert vandaag zijn zeventigste verjaardag. Ik moet nog vaak aan hem terugdenken. Zoals tien jaar geleden toen ik las dat Benny Claessens (de dikke broer van Bart De Pauw uit “Het geslacht De Pauw”) in zijn jongste stuk in het NTG zijn acteurs op het podium laat plassen (en het gelukkig daarna ook zelf weer opkuisen). Niet dat Dirk Tanghe zoiets ook zou doen. Nee juist integendeel! In een periode dat dergelijk “theater” opgang begon te maken en ik mij meer en meer met tegenzin naar de schouwburg sleepte, was hij voor mij juist een rots in de branding. En niet alleen voor mij blijkbaar: zijn stukken waren meestal een groot succes. Dat kón dus wel niet goed zijn! Dirk moest in die tijd dan ook vaak spitsroeden lopen bij zijn spitsbroeders en ik twijfel er niet aan dat dit ook heeft bijgedragen tot wat later is gevolgd…

Lees verder “Dirk Tanghe wordt zeventig…”

Kamagurka wordt zeventig…

Kamagurka wordt zeventig…

Vandaag wordt de Oostendse tekenaar Kamagurka zeventig jaar. Hij is ongetwijfeld de meest geschikte man voor zijn vak, tekenen dus. Dat wil zeggen dat hij alles in zijn werk legt en verder niks te zeggen heeft. Hem interviewen heeft dan ook totaal geen zin. Toch heb ik het zelf ook eens gewaagd.

Lees verder “Kamagurka wordt zeventig…”

Tien jaar geleden: Herman Gilis neemt afscheid bij het Ro Theater

Tien jaar geleden: Herman Gilis neemt afscheid bij het Ro Theater

Op zaterdag 23 april 2016 nam acteur Herman Gilis afscheid bij het Ro Theater. Hij speelde zijn laatste voorstelling met Marjolijn van Heemstra in het stuk ‘Bommenneef’ in Frascati, Amsterdam. Gilis heeft vanaf 1998 verschillende rollen gespeeld in stukken van regisseur en zijn vrouw Alize Zandwijk. In 2012 was hij genomineerd voor de prestigieuze Louis d’Or voor zijn rol in het stuk ‘Dood van een handelsreiziger’.

Lees verder “Tien jaar geleden: Herman Gilis neemt afscheid bij het Ro Theater”

35 jaar geleden: “Het gezin Van Paemel” in het Tolhuis

35 jaar geleden: “Het gezin Van Paemel” in het Tolhuis

Het is jammer dat het Gentse Tolhuis geen doek heeft, want anders zou bij het opgaan ervan zeker een spontaan applaus hebben weerklonken voor het prachtige scènebeeld (gerealiseerd door Steven Demedts). In de onafzienbare ruimte van het sportcomplex was een waar korenveld opgetrokken, met daarin een reusachtige tafel die het erf van boer Van Paemel moet voorstellen.

Lees verder “35 jaar geleden: “Het gezin Van Paemel” in het Tolhuis”