Hoe zou het nog zijn met Marc Michael Desmet?

Hoe zou het nog zijn met Marc Michael Desmet?

Cellist Marc Michael Desmet is afkomstig van Gavere. Hij studeerde in Gent, Brussel, Den Haag en Maastricht. Hij is tevens de stichter van het Brecht-Eislerkoor, de Nieuwe Muziekgroep en het koor De Tweede Adem.

Lees verder “Hoe zou het nog zijn met Marc Michael Desmet?”

Veertig jaar geleden: RAT zet tanden in bende van vier

Veertig jaar geleden: RAT zet tanden in bende van vier

Veertig jaar geleden was het verdict gevallen. De Raad van Advies voor Toneelkunst (RAT) heeft z’n jaarlijkse beoordeling bekend gemaakt aan cultuurminister Dewael en het was nu aan hem om daaruit de passende conclusies te trekken. Tot hiertoe werden deze adviezen principieel niet aan de pers medegedeeld, omdat — althans volgens voorzitter Hugo Meert — het al dan niet opvolgen van het advies door de minister dan een politieke interpretatie zou krijgen. Toch is een jonge en dynamische, maar (dus?) ook nogal impulsieve confrater van « De Gentenaar » achter een paar adviezen gekomen die hij dan ook publiek heeft gemaakt, maar waarbij hij zich helaas beperkt tot theaters die in het Gentse werkzaam zijn of er soms op bezoek komen. Daarbij is hij overigens De Vieze Gasten vergeten.

Lees verder “Veertig jaar geleden: RAT zet tanden in bende van vier”

Marcel Hendrickx (1920-1981)

Marcel Hendrickx (1920-1981)

Het is vandaag al 45 jaar geleden dat in Antwerpen acteur Marcel Hendrickx is gestorven. Het is weer typisch zo iemand die door het internet is vergeten. Een “postzegelfotootje” is het enige wat ik heb gevonden (op de pagina van hoorspelen.eu), maar gelukkig heb ik dankzij Luc De Ryck uiteindelijk dan toch een bruikbare foto gevonden uit de (weliswaar geflopte) serie “Bel de 500”. Op mijn eigen blog was hij wel al te zien op de foto van het Nieuw Nederlands Toneel van Frans Roggen (hij is de derde van links op de achterste rij).

Lees verder “Marcel Hendrickx (1920-1981)”

35 jaar geleden: “De vrouw in het zwart” in de KNS

35 jaar geleden: “De vrouw in het zwart” in de KNS

Een acteerstijl die je in professionele theaters niet zo vaak meer ziet (bij amateurs komt het wel meer voor) is die van het horrorstuk zoals het stuk van Stephen Mallatrat “De vrouw in het zwart” in een regie van Jos Van Gorp (Antwerpen, zolder van de stadsschouwburg, 5/5/1991).

Lees verder “35 jaar geleden: “De vrouw in het zwart” in de KNS”

Ivonne Lex (1927-1996)

Ivonne Lex (1927-1996)

Dertig jaar geleden schreef Frans De Peuter “Mama Carlota”, een portret van prinses Charlotte van België, speciaal voor Ivonne Lex, maar tijdens de repetities overleed de laatste Vlaamse theaterdiva. Het was voor Martine Geerinckx hoegenaamd niet eenvoudig om de rol van deze dochter van Leopold I, die krankzinnig is geworden nadat haar echtgenoot Maximiliaan van Oostenrijk als keizer van Mexico werd vermoord, over te nemen. Omwille van het leeftijdsverschil diende de auteur zelfs hier en daar ingrijpende wijzigingen aan te brengen.

Lees verder “Ivonne Lex (1927-1996)”

Dora van der Groen (1927-2015)

Dora van der Groen (1927-2015)

Volgens Marcel Vanthilt is het al veel langer geleden, maar toch is het vandaag al tien jaar geleden dat de Vlaamse actrice Dora van der Groen is overleden (foto uit de film “Het Dwaallicht”, genomen door Charlotte Opsomer via Wikipedia).

Lees verder “Dora van der Groen (1927-2015)”

Zeventig jaar geleden: creatie van “De geliefden”

Zeventig jaar geleden: creatie van “De geliefden”

Op 24 september 1955 wordt van Hugo Claus de eenakter “De geliefden” (met als ondertitel: “of enkele begrippen over een zekere critiek in de lage landen of hoe men criticus wordt, is en blijft of melk en bloed in de vlaamse pers”), gecreëerd in het Gentse Arcatheater in een regie van Dré Poppe. Op de foto ziet men v.l.n.r. Jef van Loo, Luce Premer, Walter Eysselinck en Herman Bollaert.

Ronny De Schepper