Veertig jaar geleden: poëzie van Paul Van Loon

Veertig jaar geleden: poëzie van Paul Van Loon

« De vrede ligt in je armen » (Bladen voor de Poëzie, jrg.33, nr.2, 1985, 295 fr.) is de debuutbundel van Paul van Loon (°Gent 1952). In de serie liefdesgedichten identificeert de dichter zich met de geliefde. Klassieke beelden worden in nieuwe, verrassende vorm gegoten. Is van Loon niet altijd origineel in zijn beeldvorming, hij klinkt verfrissend in de verwoording. Teder en gevoelig ook.

Lees verder “Veertig jaar geleden: poëzie van Paul Van Loon”

35 jaar geleden: jazzgroep Kajal in Gentse Backstage

35 jaar geleden: jazzgroep Kajal in Gentse Backstage

35 jaar geleden woonde ik in de Gentse Backstage een optreden bij van de jazzgroep Kajal. Dat was voornamelijk omwille van de leider, saxofonist Wim Neyrinck (foto M.V.), Germanist en ex-leerling van Philippe Venneman. Maar de groep had ook een zangeres die volgens mij wel potentieel had om het “te maken”. Helaas ben ik haar naam vergeten. Dus ook hiervoor doe ik een beroep op jullie.

Ronny De Schepper

Dirk Tanghe wordt zeventig…

Dirk Tanghe wordt zeventig…

De Vlaamse theatermaker Dirk Tanghe viert vandaag zijn zeventigste verjaardag. Ik moet nog vaak aan hem terugdenken. Zoals tien jaar geleden toen ik las dat Benny Claessens (de dikke broer van Bart De Pauw uit “Het geslacht De Pauw”) in zijn jongste stuk in het NTG zijn acteurs op het podium laat plassen (en het gelukkig daarna ook zelf weer opkuisen). Niet dat Dirk Tanghe zoiets ook zou doen. Nee juist integendeel! In een periode dat dergelijk “theater” opgang begon te maken en ik mij meer en meer met tegenzin naar de schouwburg sleepte, was hij voor mij juist een rots in de branding. En niet alleen voor mij blijkbaar: zijn stukken waren meestal een groot succes. Dat kón dus wel niet goed zijn! Dirk moest in die tijd dan ook vaak spitsroeden lopen bij zijn spitsbroeders en ik twijfel er niet aan dat dit ook heeft bijgedragen tot wat later is gevolgd…

Lees verder “Dirk Tanghe wordt zeventig…”

35 jaar geleden: Tempo is er uit, magazine ter ziele

35 jaar geleden: Tempo is er uit, magazine ter ziele

“De polsslag van Gent klopt niet meer“, schreef WVdm 35 jaar geleden in Het Laatste Nieuws. “Het tempo is eruit.” Anders uitgedrukt: het laatste geesteskind van allrounduitgever Eric Goeman, het stadsmagazine “Tempo” met de ondertitel “De polsslag van Gent” is na een kort bestaan van twee maanden ter ziele gegaan.

Lees verder “35 jaar geleden: Tempo is er uit, magazine ter ziele”