Op de boekenmarkt in Gent kocht ik een tweedehandsexemplaar van Dubbelspel van Belinda Aebi.
Lees verder “Tien jaar geleden: “Dubbelspel” van Belinda Aebi”Categorie: gent
Veertig jaar geleden: poëzie van Paul Van Loon
« De vrede ligt in je armen » (Bladen voor de Poëzie, jrg.33, nr.2, 1985, 295 fr.) is de debuutbundel van Paul van Loon (°Gent 1952). In de serie liefdesgedichten identificeert de dichter zich met de geliefde. Klassieke beelden worden in nieuwe, verrassende vorm gegoten. Is van Loon niet altijd origineel in zijn beeldvorming, hij klinkt verfrissend in de verwoording. Teder en gevoelig ook.
Lees verder “Veertig jaar geleden: poëzie van Paul Van Loon”Reimond Van Dyck (1922-2006)
Het is vandaag al twintig jaar geleden dat Reimond Van Dyck, medewerker van Radio 2 – Omroep Oost-Vlaanderen en programmator van de Gentse Dubbelconcerten sedert het ontstaan in het Mozartjaar 1956, is overleden.
Lees verder “Reimond Van Dyck (1922-2006)”Ludo Abicht wordt 85…
Vandaag herdenken we dat Ludo Martens vijftien jaar geleden is gestorven, maar tevens dat deze Ludo nog altijd alive and kicking is…
Lees verder “Ludo Abicht wordt 85…”35 jaar geleden: jazzgroep Kajal in Gentse Backstage
35 jaar geleden woonde ik in de Gentse Backstage een optreden bij van de jazzgroep Kajal. Dat was voornamelijk omwille van de leider, saxofonist Wim Neyrinck (foto M.V.), Germanist en ex-leerling van Philippe Venneman. Maar de groep had ook een zangeres die volgens mij wel potentieel had om het “te maken”. Helaas ben ik haar naam vergeten. Dus ook hiervoor doe ik een beroep op jullie.
Ronny De Schepper
Dirk Tanghe wordt zeventig…
De Vlaamse theatermaker Dirk Tanghe viert vandaag zijn zeventigste verjaardag. Ik moet nog vaak aan hem terugdenken. Zoals tien jaar geleden toen ik las dat Benny Claessens (de dikke broer van Bart De Pauw uit “Het geslacht De Pauw”) in zijn jongste stuk in het NTG zijn acteurs op het podium laat plassen (en het gelukkig daarna ook zelf weer opkuisen). Niet dat Dirk Tanghe zoiets ook zou doen. Nee juist integendeel! In een periode dat dergelijk “theater” opgang begon te maken en ik mij meer en meer met tegenzin naar de schouwburg sleepte, was hij voor mij juist een rots in de branding. En niet alleen voor mij blijkbaar: zijn stukken waren meestal een groot succes. Dat kón dus wel niet goed zijn! Dirk moest in die tijd dan ook vaak spitsroeden lopen bij zijn spitsbroeders en ik twijfel er niet aan dat dit ook heeft bijgedragen tot wat later is gevolgd…
Lees verder “Dirk Tanghe wordt zeventig…”Freddy Saget (1932-2021)
In mijn krant (De Gentenaar) las ik op 22 mei 2021 dat de Gentse jazzlegende Freddy Saget is overleden. Maar als ik dan op het internet ga kijken voor wat meer details dan lees is op de site van uitvaartcentrum De Zandkorrel dat hij reeds op 9 mei is overleden!
Lees verder “Freddy Saget (1932-2021)”35 jaar geleden: voorstel van Jacques Dubrulle om maandblad Tempo te redden
Het laatste woord over de verdwijning van het cultureel maandblad Tempo was 35 jaar geleden nog niet gezegd volgens Cesar Van de Poel in De Morgen. Jacques Dubrulle, welbekend door het Filmgebeuren, lanceerde immers een voorstel om Tempo te redden.
Lees verder “35 jaar geleden: voorstel van Jacques Dubrulle om maandblad Tempo te redden”35 jaar geleden: Jan Hoet boos over Tempo-verlies
Jan Hoet, conservator van het Gentse Museum voor Hedendaagse Kunst en vurig supporter van het ter ziele gegane kunstenmagazine “Tempo”, heeft 35 jaar geleden een bittere reactie de wereld ingestuurd over “het reilen en zeilen” in Gent, aldus Het Laatste Nieuws.
Lees verder “35 jaar geleden: Jan Hoet boos over Tempo-verlies”35 jaar geleden: Tempo is er uit, magazine ter ziele
“De polsslag van Gent klopt niet meer“, schreef WVdm 35 jaar geleden in Het Laatste Nieuws. “Het tempo is eruit.” Anders uitgedrukt: het laatste geesteskind van allrounduitgever Eric Goeman, het stadsmagazine “Tempo” met de ondertitel “De polsslag van Gent” is na een kort bestaan van twee maanden ter ziele gegaan.
Lees verder “35 jaar geleden: Tempo is er uit, magazine ter ziele”








