Firmin Timmermans wordt 75…

Firmin Timmermans wordt 75…

Firmin Timmermans, de drummer van de LSP-band, viert vandaag zijn 75ste verjaardag. In de jaren tachtig had ik in de rubriek “Aan het lijntje” in De Rode Vaan een gesprek met hem, maar eerst is er nog een recensie van een televisieuitzending uit die tijd, genaamd « Mijn grote liefde heet muziek »…

Lees verder “Firmin Timmermans wordt 75…”

Veertig jaar geleden: eerste aflevering van “Zeppelin”

Veertig jaar geleden: eerste aflevering van “Zeppelin”

Jeugdprogramma’s maken, het blijft toch een vak apart. Een moeilijk vak, waartegen vooral recensenten kritisch aankijken. Dat het doelpubliek gemakkelijk tevreden gesteld is, mag daarbij geen criterium zijn. Dat bewijst alleen dat onze jeugd dringend aan een mediaopvoeding toe is (waarom niet op de scholen b.v.?).

Lees verder “Veertig jaar geleden: eerste aflevering van “Zeppelin””

Olivia Cooke wordt dertig…

Olivia Cooke wordt dertig…

Bij het begin van het jaar 2020 heb ik naar “The Limehouse Golem” gekeken, een film uit 2016 van Juan Carlos Medina naar het boek van Peter Ackroyd. De vrouwelijke hoofdrol werd hierin gespeeld door Olivia Cooke, die het jaar daarvoor reeds mijn hart had gestolen als Becky Sharp in “Vanity Fair”.

Lees verder “Olivia Cooke wordt dertig…”

45 jaar geleden: door de ogen van een kind gezien

45 jaar geleden: door de ogen van een kind gezien

Of je het nu graag hebt of niet, het is een feit dat kinderen verdomd veel en graag naar televisie kijken. Het is uiteraard in de eerste plaats onze taak om dit tegen te gaan : kinderen moeten spelen, zelf actief zijn, niet lijdzaam naar dat kastje zitten turen, dat dan op de koop toe ook nog hun ogen ruïneert. Maar daarnaast moeten we ook de kinderprogramma’s als zodanig eens aan een kritisch onderzoek onderwerpen. In beide gevallen echter denk ik niet dat we repressief mogen optreden. Als een kind graag naar televisie kijkt, tracht het dan af te leiden (te verleiden ?) met andere, meer interessante zaken. Als een kind graag naar een (in onze ogen) « dom » programma kijkt, praat er dan over, maar verbied het niet « ex cathedra ».

Lees verder “45 jaar geleden: door de ogen van een kind gezien”

35 jaar geleden: Michel Van Laer aan het (laatste) lijntje

35 jaar geleden: Michel Van Laer aan het (laatste) lijntje

Op zondag 25 december 1988 werd in de reeks « Made in Vlaanderen » « Zonderlinge zielen » uitgezonden. Op het inhoudelijke aspect (zowel artistiek als sociaal) werd in De Rode Vaan uitgebreid ingegaan (maar helaas bezit ik deze tekst niet meer). Het leek ons echter gepast om ook even de technische kant van de zaak te belichten. Dit werkwoord is wel goedgekozen, want we willen als allerlaatste lijntje in de geschiedenis van de Rode Vaan, cameraman Michel Van Laer aan het woord laten, een man die voor de prachtige fotografie instaat, niet alleen van deze « Zonderlinge zielen », maar ook nog van tal van andere bekroonde Vlaamse films. Dat hij het laatste woord krijgt, is meteen een beetje als een « Wiedergutmachung » bedoeld, want het is waar dat journalisten al te veel aandacht hebben voor het woord (scenaristen, schrijvers, ja zelfs acteurs en regisseurs vertrekken van een tekst) en te weinig voor de vormgeving, ongetwijfeld omdat ze met het eerste veel beter vertrouwd zijn dan met het tweede.

Lees verder “35 jaar geleden: Michel Van Laer aan het (laatste) lijntje”