Eriek Verpale (1952-2015)

Eriek Verpale (1952-2015)

Het is al tien jaar geleden dat de Vlaamse auteur Eriek Verpale door zijn werkster dood werd aangetroffen. Over de doodsoorzaak kan ik nog altijd niks terugvinden op het internet. Alleen bij Frans Van Acoleyen, dokter van Geneeskunde voor het Volk in Zelzate, heb ik enige aanduiding gevonden: “We wisten dat hij ernstig ziek was, maar toch kwam zijn overlijden nog plots.” Op bovenstaande foto: Eriek Verpale met Moeder Zulma in haar café “De Moedige” in de wijk De Katte, Zelzate 1990. De cafébazin is een belangrijk personage in Verpale’s meesterwerk “Alles in het klein”. De foto werd genomen door Michiel Hendryckx, maar werd door hemzelf op Wikipedia geplaatst met toestemming tot vrije overname.

Lees verder “Eriek Verpale (1952-2015)”

Vijftien jaar geleden: Wim Opbrouck gaat NTGent leiden

Vijftien jaar geleden: Wim Opbrouck gaat NTGent leiden

Met de dood van Jean-Pierre De Decker op 3 juni 2001 is voor mij alle belangstelling voor het ntgent (zoals wat ik vooral gekend heb als het NTG nu heet) verdwenen. Let op, ik wil daarmee Jean-Pierre niet heilig verklaren, want zelf had hij de benaming reeds gewijzigd in “Publiekstheater”, een ingreep waarmee ik het niet eens was (dan vind ik ntgent nog beter), ook al kon ik me wel enigszins weervinden in de filosofie die De Decker daarmee wou meegeven.

Lees verder “Vijftien jaar geleden: Wim Opbrouck gaat NTGent leiden”

Vijftien jaar geleden: “Velo” van Elien Hanselaer en Loes Carrette

Vijftien jaar geleden: “Velo” van Elien Hanselaer en Loes Carrette

“Velo” is de bachelorproef van Elien Hanselaer en Loes Carrette naar “De Fiets Van De Veroordeelde”, een nauwelijks opgevoerd stuk van Fernando Arrabal over twee mensen die het ultieme geluk en de vrijheid zoeken, als kinderen verdronken in fantasie.

Lees verder “Vijftien jaar geleden: “Velo” van Elien Hanselaer en Loes Carrette”

Dertig jaar geleden: het mislukte interview met Antje De Boeck

Dertig jaar geleden: het mislukte interview met Antje De Boeck

Mensen vragen mij wel eens waar nu juist het verschil zit tussen mijn passie voor het schrijven en de andere jobs die ik in mijn leven heb uitgeoefend (sociaal-cultureel werk, onderwijs, een bureaujobke bij een notaris, handenarbeid als jobstudent…). Ik antwoord dan meestal dat het heel eenvoudig is: bij al die andere jobs heb ik me op een of ander moment wel eens afgevraagd of ik dit nu wel écht wou doen, of ik m.a.w. daarmee gelukkig was. Terwijl deze twijfel bij de journalistiek nooit bij mij is opgekomen (in de tijd van De Rode Vaan, gebeurde het zelfs wel eens dat ik tijdens mijn vakantie langs liep op de redactie om even de handen uit de mouwen te steken: ik voelde me namelijk béter op de redactie dan op een of ander strand). Welnu, eigenlijk is dit gelogen. Eén keer (maar dan ook slechts één keer) is het voorgevallen dat ik mij als journalist ook deze vraag heb gesteld. En dat was na een interview met Antje De Boeck (foto YouTube). Ik was daar nochtans naartoe getrokken als “fan” (een foto van haar hing – naast tal van andere, akkoord – zelfs op mijn slaapkamer), maar het interview kwam maar niet van de grond, integendeel. En eigenlijk weet ik nog altijd niet hoe dat kwam.

Lees verder “Dertig jaar geleden: het mislukte interview met Antje De Boeck”

35 jaar geleden: “Jules?” door De Stervende Radiator

35 jaar geleden: “Jules?” door De Stervende Radiator

De stervende radiator was een Gents triumviraat van tekstschrijver en regisseur Jan Van Durme, graficus Erik De Strooper en componist Bart Vandewege, dat reeds als eigenschap had merkwaardige locaties uit te kiezen voor hun producties. Zo was er de Baudelokapel voor Jules?

Lees verder “35 jaar geleden: “Jules?” door De Stervende Radiator”

65 jaar geleden: creatie van “Mama, kijk zonder handen!”

65 jaar geleden: creatie van “Mama, kijk zonder handen!”

65 jaar geleden ging in de Brusselse KVS “Mama, kijk zonder handen!” van Hugo Claus in première. Zelf heb ik dit stuk in mijn studententijd gezien in het Gentse Arenatheater met Rita Baert als Jackie. Ik heb het voor het eerst gelezen op de middelbare school omdat het in “8 toneelstukken” stond, het boek dat ik had gekocht omdat ik voor Anton van Wilderode een boekbespreking heb gemaakt van “Suiker”. Ik herinner me dat ik het boek in de studie aan het lezen was en op een bepaald moment luidop in lachen uitbarstte. De surveillant kwam daarop kijken wat er aan de hand was en vroeg of ik dit boek wel mocht lezen. Een verwijzing naar van Wilderode volstond om er zonder straf vanaf te komen. Later heb ik zelf als leraar dit stuk nog laten opvoeren door mijn leerlingen in de Broedersschool van Sint-Niklaas.

Lees verder “65 jaar geleden: creatie van “Mama, kijk zonder handen!””

35 jaar geleden: Theater Vertikaal

35 jaar geleden: Theater Vertikaal

Tijd voor een experiment. Ik stel tot mijn eigen verontwaardiging vast dat ik in mijn computer geen bijdrage heb zitten over het Gentse kamertheater Vertikaal (*). Nochtans is dit theater erg belangrijk geweest, met name op het einde van de jaren zestig, zoals mag blijken uit het artikel “Toen Havel in het Nederlands schreef” van Wim D’Haveloose in De Standaard van 10 januari 1990. Ik doe nu een poging om een scan van dit artikel hierbij te plaatsen in de hoop dat het ook leesbaar is.

Lees verder “35 jaar geleden: Theater Vertikaal”