95 jaar geleden: eerste naaktshows in The Windmill

95 jaar geleden: eerste naaktshows in The Windmill

Volgens Merriam Webster werd de term “striptease” voor het eerst gebruikt in 1931. Helaas vermeldt ze er niet bij bij welke gelegenheid dit dan wel was. Aangezien ik aanneem dat ze zich baseert op Britse bronnen, gok ik erop dat het iets te maken had met Laura Henderson , die op 15 juni 1931 begon met het geven van naaktshows in het Windmill Theatre in Londen (foto Wikipedia). De Britse wet verbood naakte meisjes om te bewegen. Om dit verbod te omzeilen, traden de modellen op in statische tableaux vivants. De Windmill Girls toerden ook langs andere theaters in Londen en de provincie, waarbij ze soms ingenieuze hulpmiddelen gebruikten, zoals draaiende touwen, om hun lichamen te verplaatsen. Strikt genomen bleven ze echter binnen de letter van de wet door niet uit eigen wil te bewegen. Een ander voorbeeld van hoe de shows binnen de wet bleven, was de waaierdans, waarbij het lichaam van een naakte danseres werd bedekt door haar waaiers en die van haar bedienden, tot het einde van haar act, waarna ze gedurende een korte pauze naakt poseerde terwijl ze stil stond. Over the Windmill girls werd een mooie film gedraaid door Stephen Fears in 2005. De titel? “Mrs.Henderson presents”…

Lees verder “95 jaar geleden: eerste naaktshows in The Windmill”

Dertig jaar geleden: een nachtje in Pera Palas

Dertig jaar geleden: een nachtje in Pera Palas

Zondag 2 mei 1993
Turkije is een land met nog altijd onvoldoende accomodatie om miljoenen toeristen op te vangen. En toch is het toerisme juist één van de voornaamste troeven van Istanbul. Het nachtje in het legendarische Pera Palas Hotel, waarvan ik me zoveel had voorgesteld, is tegengevallen.

Lees verder “Dertig jaar geleden: een nachtje in Pera Palas”

Vijf jaar geleden: Foch weg of niet?

Vijf jaar geleden: Foch weg of niet?

Burgemeester Tobback van Leuven wilde vijf jaar geleden van de heraanleg van het Generaal Fochplein gebruik maken om het plein een nieuwe naam te geven. “Het woord ‘oorlogsmisdadiger’ is wat overdreven,” zegt Tobback in Het Nieuwsblad van vandaag, “maar niemand kan ontkennen dat generaal Foch in de loopgravenoorlog aan de Somme, de Marne en Verdun honderdduizenden mannen als kanonnenvlees uit loopgraven heeft gejaagd.” Louis Tobback alludeert hiermee op de problematiek die ter sprake komt in de film “Paths of Glory” van Stanley Kubrick, film die in Frankrijk nog steeds niet mag worden vertoond. Professor Luc De Vos is het oneens met Tobback: “De politici die de generaals aanspoorden om terreinwinst te boeken in de loopgravenoorlog hebben eigenlijk veel meer slachtoffers op hun geweten. Zij eisten aanval na aanval om de publieke opinie in eigen land tevreden te houden.” Terloops wil ik erop wijzen dat ook de executie van Mata Hari, vandaag precies 105 jaar geleden, in die context dient te worden geplaatst.

Lees verder “Vijf jaar geleden: Foch weg of niet?”