Pluto wordt 95 jaar…

Pluto wordt 95 jaar…

Vandaag is het 95 jaar geleden dat Walt Disney in “The Chain Gang” de hond Pluto heeft gecreëerd. Merkwaardig is dat de “stem” van Pluto van dan af tot in 1961 (met een onderbreking in 1940 toen Lee Millar de klus klaarde) aan Pinto Colvig zal worden toegeschreven (en vanaf 1961 aan Bill Farmer), terwijl bij mijn weten Pluto toch niet spréékt?!? Dat moet dan enkel over wat grommen en blaffen gaan… Het is trouwens op zich natuurlijk ook een eigenaardig gegeven dat een muis een hond als huisdier heeft en dat ze bovendien min of meer dezelfde afmetingen hebben…

Ronny De Schepper

Tachtig jaar geleden: publicatie van “Animal Farm”

Tachtig jaar geleden: publicatie van “Animal Farm”

Animal Farm (Nederlands: “Dierenboerderij” of “Boerderij der dieren“) is een roman van de Britse schrijver en journalist George Orwell. Het satirische verhaal, dat ook als moderne fabel of allegorie kan worden opgevat, gaat over een groep dieren die er genoeg van heeft om als slaven van de mensheid te moeten leven, en de macht in eigen handen neemt. Het loopt uiteindelijk, anders dan de meeste dieren zich ervan voorgesteld hadden, uit op een dystopische samenleving. Hun leven wordt slechter in plaats van beter. Met Animal Farm bekritiseert Orwell het totalitaire politieke systeem van de Sovjet-Unie na de Oktoberrevolutie. Hij schreef het naar aanleiding van zijn observaties van stalinistische communisten tijdens de Spaanse Burgeroorlog. Zijn ervaringen gedurende die strijd stelde hij te boek in Saluut aan Catalonië.

Lees verder “Tachtig jaar geleden: publicatie van “Animal Farm””

Tachtig jaar geleden: Sukarno roept de onafhankelijkheid van Indonesië uit

Tachtig jaar geleden: Sukarno roept de onafhankelijkheid van Indonesië uit

De onvolprezen omroep Max besteedde er vijf jaar geleden nog een uitstekende documentaire aan: het ontstaan van de Indorock in Nederland. En dat gaat dan inderdaad terug op de onafhankelijkheidsverklaring door Sukarno die een vervolging op “Indische Nederlanders” inluidde. Deze mensen vluchtten dan maar naar het “moederland” waar ze nog nooit geweest waren en waar ze zeker niet met open armen werden ontvangen. Maar ze waren wel de ideale hefboom om rock’n’roll te introduceren in een calvinistische samenleving…

Lees verder “Tachtig jaar geleden: Sukarno roept de onafhankelijkheid van Indonesië uit”

440 jaar geleden: “Een nacht die eeuwen zal duren”

440 jaar geleden: “Een nacht die eeuwen zal duren”

Het is vandaag 440 jaar geleden dat Antwerpen na meer dan een jaar van belegering door de Spaanse veldheer Alexander Farnese werd ingenomen. Meestal gebruikt men deze datum als beginpunt voor de definitieve scheiding tussen de Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden.

Lees verder “440 jaar geleden: “Een nacht die eeuwen zal duren””

Regina Nathan wordt 65…

Regina Nathan wordt 65…

De Ierse sopraan Regina Nathan (foto YouTube) werd geboren in Maleisië. Ik leerde haar kennen toen ze van Richard Strauss “Schlechtes wetter” en een aria uit “La Wally” van Catalani zong op de Cardiff Singer of the World van 21/6/91. Mijn commentaar was toen reeds: “fantastisch”. Geestig dat dit later (o.a. in de Elisabethwedstrijd) bevestigd werd!

Lees verder “Regina Nathan wordt 65…”

95 jaar geleden: de eerste tekenfilm met geluid en in kleur

95 jaar geleden: de eerste tekenfilm met geluid en in kleur

“Fiddlesticks” is een baanbrekende tekenfilm uit 1930. Het was de eerste geanimeerde geluidscartoon die werd gefotografeerd in tweestrooks Technicolor, en tevens de eerste tekenfilm van Ub Iwerks sinds hij de studio van Walt Disney verliet. De naamloze muis in de tekenfilm vertoont een opvallende gelijkenis met Mortimer Mouse, het oorspronkelijke concept achter Mickey Mouse. Beide werden voor het eerst geanimeerd door Ub Iwerks. Deze film werd gelijktijdig uitgebracht met “King of Jazz”, een musicalrevue, en met een tekenfilm die liet zien hoe Paul Whiteman, de muziekdirecteur van de film, “de koning van de jazz werd” (you wish!). De animatie werd gemaakt bij Lantz Productions.

Lees verder “95 jaar geleden: de eerste tekenfilm met geluid en in kleur”