Van 16 tot 28 september vond in de Minardschouwburg weer het Festival van het Amateurtheater plaats. De inzet is de “Gentse Mokke”-trofee voor de beste productie van het jaar. De geselecteerde theaters waren Klokke met “Bloed en Liefde” van Godfried Bomans, het Multatulitheater met “De Naam”, De WAANzin met “Wachtend op Godot” van Samuel Beckett, La Barraca met “Seks in Sakhalinsk”, De Leiezonen met “Winter onder de tafel” en Krakeel met “Eclipsed”. De prijs ging uiteindelijk naar dit laatste theater. Bovendien kreeg Eva Temmerman de prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrol.
Lees verder “Vijftien jaar geleden: Krakeel wint de Gentse Mokke!”Categorie: het vlaamse theater
65 jaar geleden: toneel als middel of als doel?
Het studententoneelfestival te Zagreb in september ’68 (foto Vhorvat via Wikipedia) vormde een theoretisch keerpunt waaraan de discussie over het politieke theater werd opgehangen. Theater als middel tot revolutie of als reflectiemiddel achteraf. Theater dat zich wou afzetten tegen de consumptiemaatschappij. Zagreb was een polarisatiepunt van wat leefde in toneel- en studentenmiddens. Van daaruit zou, via ook de festivals van Parma en Nancy een afgelijnde politiek en maatschappelijk geëngageerde theaterbeweging vertrekken. Toneel zou voor bewustwording moeten zorgen. Dat bewustmaken dient te geschieden door actie: straattoneel, agit-prop, provocatie en participatie door het publiek. Belangrijk is dus dat toneel zelf niet tot consumptieartikel verwordt: de toeschouwer consumeert theater-met-politieke-inslag. Slechts vrij zelden werkte het theater echt politiserend op het publiek in : reactie uitlokkend dus. Hoe zuiver van bedoeling ook, de gezelschappen evolueerden tot theater dat zich laat consumeren.
Lees verder “65 jaar geleden: toneel als middel of als doel?”35 jaar geleden: wat zouden wij zonder het Theaterjaarboek zijn ?
Met heel wat vertraging willen wij u berichten over de publicatie van het 21ste Vlaams Theaterjaarboek. Geen erg evenwel, want dat jaarboek (nota bene over het seizoen ’86-’87) is zelf alweer ruimschoots te laat verschenen. De « schuld » hiervoor is deze keer te zoeken bij het Vlaams Theater Instituut. De aanhalingstekens zijn echter relativerend bedoeld, in die zin dat de vzw De Scène, sinds al die tijd de uitgever van dit jaarboek, ten zeerste opgezet is met de samenwerking met deze instelling, maar dat deze eerste gezamenlijke uitgave nog enkele kinderziekten vertoont die op rekening kunnen worden geschreven van… de computer.
Lees verder “35 jaar geleden: wat zouden wij zonder het Theaterjaarboek zijn ?”25 jaar geleden: “De audiëntie” van Vaclav Havel
Op 7 september 1993 zag ik op de Arcazolder “De audiëntie” van Vaclav Havel (1936-2011), gespeeld door De Ridders van de Seine in een decor en regie van Lieven Hostens en met Erik Verschueren als de brouwmeester en Pier De Kock als Ferdinand Vanek.
Lees verder “25 jaar geleden: “De audiëntie” van Vaclav Havel”45 jaar geleden: “Come and see next week”
Wie de feuilletons uitgevonden heeft, die verdient zeker een standbeeld opgericht met de percentjes van de miljardenopbrengst van sommige van zijn geesteskinderen. De vraag is alleen maar : is er wel iemand die met deze eer kan gaan lopen ? Van zodra er televisie was, waren er feuilletons zeg maar. Want ze moesten maar naar de bioscoop kijken, waar ook het reeks-systeem bijna samenviel met de commerciéle exploitatie van deze uitvinding. De makers van The perils of Pauline (Pauline in gevaar, zie foto) of de zeer populaire Zorro, wisten immers ook wel dat de mensen die de eerste aflevering hadden gezien ook de volgende zouden willen zien (én ervoor betalen). Vooral indien men de aflevering afbrak op een zeer spannend moment (zoals een coïtus interruptus dus). Zo heeft Pauline in de loop van haar carrière op het eind o.m. aan een rotsblok gehangen, vastgebonden op rails gelegen (en hoorde ik in de verte de trein niet reeds fluiten ?) of in een kelder achtergelaten terwijl het water naar binnen stroomde.
Lees verder “45 jaar geleden: “Come and see next week””Tom Lanoye wordt 65…
Vandaag viert Tom Lanoye (op bovenstaande foto te zien tijdens zijn lezing voor het L.P.Boongenootschap) zijn 65ste verjaardag.
Lees verder “Tom Lanoye wordt 65…”Willy van Heesvelde (1933-1983)
Het is vandaag al veertig jaar geleden dat Willy van Heesvelde (op bovenstaande foto als Magister Maesius in de gelijknamige jeugdserie) is overleden, een dag na een optreden in de musical “Fien” van Jasperina de Jong en Eric Herfst.
Lees verder “Willy van Heesvelde (1933-1983)”45 jaar geleden: Witboek van SABAM
Op 28 juli 1978 verscheen in het gewestelijk weekblad De Voorpost bovenstaand artikel waarin ik het met Jacques Raymond heb over een Witboek dat door SABAM kort daarvoor was gepubliceerd. Dat interview met Jacques Raymond kan je terugvinden op de pagina die ik aan hem heb gewijd, hier wil ik het vooral over het Witboek zelf hebben, via een artikel dat ik rond die tijd in De Rode Vaan heb gepubliceerd.
Lees verder “45 jaar geleden: Witboek van SABAM”Mia Grijp wordt zeventig…
Mia Grijp, de actrice afkomstig uit Oostwinkel (Meetjesland), viert vandaag haar zeventigste verjaardag.
Lees verder “Mia Grijp wordt zeventig…”45 jaar geleden: hoed je voor literaire prijzen! (Johan de Belie)
SABAM, de Belgische vereniging van auteurs, componisten en uitgevers, heeft zopas (*) een “witboek” laten verschijnen (eigenlijk is het maar een brochure: 24 blz.), waarin zij in naam van haar leden haar verontwaardiging uitdrukt over het uitblijven van maatregelen van overheidswege om het eigen werk, dus van Belgische kunstenaars, meer bekendheid te geven. Vooral het mediabeleid (radio, televisie) wordt op de korrel genomen, daar de BRT een staatsinstelling is. SABAM eist voor haar leden 25% zendtijd op, evenwichtig gespreid over de hele duur van de uitzendingen, en verwijst hierbij naar Canada waar premier Trudeau een wet heeft laten goedkeuren waarin 30% zendtijd werd afgedwongen. SABAM wijst erop dat de kwaliteit van de programma’s daaronder niet heeft te lijden gehad, dar dit de eigen productie ten zeerste heeft gestimuleerd. Ook werd een enorme kapitaalsvlucht aan auteursrechten naar het buitenland tegengegaan. Tenslotte werd op die manier ook meer werkgelegenheid gecreëerd, toch niet onbelangrijk in deze crisisperiode. Daar de brochure nogal heterogene vraagstukken behandelt, namelijk het toneel, de ernstige en de lichte muziek, hebben wij geoordeeld dat het informatief gezien het beste was de stellingen van SABAM te toetsen aan de mening van drie mensen uit het Waasland die op de diverse terreinen creatief zijn. Voor toneel werd dat dan Johan de Belie uit Sint-Niklaas, voor de lichte muziek Jacques Raymond uit Temse en voor de ernstige muziek één der zeldzame jonge componisten, Johan Pieters uit Kieldrecht.
Lees verder “45 jaar geleden: hoed je voor literaire prijzen! (Johan de Belie)”








