Dertig jaar geleden: bezoek aan Drottningholm

Dertig jaar geleden: bezoek aan Drottningholm

Dertig jaar geleden bezocht ik Drottningholm, in de nabijheid van de Zweedse hoofdstad Stockholm. De amateurs van glans en glitter zullen er naartoe gaan voor het koninklijk paleis, maar de theaterliefhebbers zullen hun hart kunnen ophalen aan het schattige, achttiende eeuwse theatertje. Het enige intact gebleven baroktheater in de wereld. Voor vele nostalgiekers is dit schouwburgje dan ook het mooiste ter wereld, mooier dan de moderne mastodonten met de laatste technische snufjes.

Lees verder “Dertig jaar geleden: bezoek aan Drottningholm”

55 jaar geleden: eerste vakantie in Monieux

55 jaar geleden: eerste vakantie in Monieux

Vandaag is het al 55 jaar geleden dat mijn ouders voor het eerst op vakantie gingen naar Monieux, een klein dorpje aan de voet van de Mont Ventoux. We verbleven daar in het huis van Albert Schilders, de politiecommissaris van Temse en op dat moment dus de baas van mijn vader.

Lees verder “55 jaar geleden: eerste vakantie in Monieux”

Drama veertig jaar geleden

Drama veertig jaar geleden

Veertig jaar geleden op datum van 8 juli 1981 voltrok zich in Zwitserland een vreselijk drama. Op die dag zijn te pletter gestort van de Mont Blanc de Cheilon een berg van 3870 meter hoog in de Walliser Alpen op de grens van het Rhônedal en de Valle d’Aosta  in Italië onze voormalige turnleraar Jos van Rompaey, beter gekend onder zijn bijnaam “De Schallul ” of “Schalulleke” wegens zijn gemillimeterd rechtop staand pinnenhaar op zijn ietwat ronde hoofd, samen met zijn zoon Luc en zijn broer Sus en diens zoon Ives. Tot zover een kleine toelichting bij deze tragedie waarbij vier leden van eenzelfde familie samen zijn verongelukt wat op zich al een intrieste zeldzaamheid is.

Guido Hullebroeck

Films die ik al heb gezien

Films die ik al heb gezien

Lap! Jaren geleden was ’t weer van dat! Toen was op VT4 “Insomnia” te zien, een film van Christopher Nolan uit 2002 met Al Pacino in de hoofdrol. Het was een remake van een Noorse film uit 1997. Maar had ik deze film nu al gezien of niet? Het zei me wel iets, maar dat kon zijn omdat ik die Noorse film MISSCHIEN al had gezien. Feit was: ik wist het gewoonweg niet! Enfin, ik gokte op wél en keek in plaats daarvan naar een vreselijk flauwe film van en met Pierre Richard. Toen ik daarna toch even op VT4 ging kijken, bleek dat ik “Insomnia” uiteindelijk tóch niet had gezien. En daarom heb ik toen besloten om voortaan een lijstje aan te leggen van films die ik al heb bekeken. Op 23 december 2023 ben ik er echter mee opgehouden omdat de zoekfunctie op mijn blog was verdwenen en het dus moeilijk werd om telkens een link te leggen naar mijn recensie van de film. Op 12 juni 2024 ben ik dan begonnen om de eerste films te verwijderen, maar er wel telkens een afzonderlijke bijdrage aan te wijden.

Lees verder “Films die ik al heb gezien”