Een overzicht van onze wielertoeristenclub Sport na Arbeid in 1989.
Lees verder “35 jaar geleden: wielertoeristenclub Sport na Arbeid in 1989”Categorie: gent
Jef De Visscher wordt tachtig…
Jef De Visscher (uiterst rechts op bovenstaande foto op het RV-debat over de crisis in de platenindustrie in 1980) was discothecaris bij de Gentse afdeling van de Belgische Mediatheek, toen ik hem in 1975 ging interviewen als de leadgitarist, componist en oprichter (samen met Karel Bogard natuurlijk) van Kandahar. Dat was dan naar aanleiding van de rock-opera “Preservation” die op dat ogenblik in theater Arena liep en waarbij Kandahar de muziek van Ray Davies (The Kinks) uitvoerde. Maar…
Lees verder “Jef De Visscher wordt tachtig…”575 jaar geleden: oprichting van “De Fonteine”, de oudste rederijkerskamer van Gent
Rob Ehrenstein laat zijn “theatergeschiedenis der Nederlanden” starten in Gent, in de elfde eeuw. Het betreft namelijk het kerstspel “Ordo stellae” dat wordt toegeschreven aan ene Theodoricus uit de Sint-Pietersabdij (later zou hij abt worden in Sint-Truiden). Het is echter pas in de 15de eeuw dat met het ontstaan van de rederijkerskamers er ook eerste gespecialiseerde schouwburgen komen. Zo ook in Gent, waar de Loofblomme, Iverige Jonckheit, Jhesus met der Balsemblomme, Mariën Theeren, De Fonteine en Broedermin en Taelyver (later bekend onder de meer populaire naam De Melomanen) actief zijn. In het Schepenhuis hadden de achtbare heren schepenen toen immers een ontspanningszaal ingericht die ze de naam “Comediante Caemere” meegaven. Na verloop van tijd mochten ook andere burgers (maar dan toch “burgers”) van het spektakel komen genieten.
Lees verder “575 jaar geleden: oprichting van “De Fonteine”, de oudste rederijkerskamer van Gent”45 jaar geleden: derde elpee van Kandahar
Kandahar bestond 45 jaar geleden weer even kortstondig. Een derde plaat, Pictures from the Past (*), en nieuwe concerten moesten dat hard maken. Ter curriculum : na twee elpees had Karel Bogard het laten afweten en was de rest van de groep in de coulissen van het Arena Theater verdwenen, waar ze muziekhappenings als Preservation Act van de Kinks op kromme poten hielpen zetten, tot eind 1977. In 1978 was er dan de plaat, de met veel poeha aangekondigde première van de “Europe Band Kandahar” in Liedekerke, en vorige week speelden ze voor het eerst in zes jaar weer eens op het thuisfront, het Faecalisch Front, Gent dus. Sluit de haakjes.
Lees verder “45 jaar geleden: derde elpee van Kandahar”Vijftien jaar geleden: Museumnacht
Op 4 december 2008 was het weer “Museumnacht”. Acht Gentse musea zetten tussen 18 uur en 1 uur ’s nachts gratis de deuren open.
Lees verder “Vijftien jaar geleden: Museumnacht”Emiel Moyson (1838-1868)
Vandaag is het 155 jaar geleden dat de Gentse socialistische flamingant Emiel Moyson is overleden. Hij is vooral bekend als de stichter van het socialistische ziekenfonds, terwijl hijzelf nochtans een leven heeft geleid van “sex, drugs and rock’n’roll”. Allé, dat laatste misschien niet écht…
Lees verder “Emiel Moyson (1838-1868)”55 jaar studentenactie in Gent
In het prachtig herstelde Pand (Onderbergen) kon men 35 jaar geleden een tentoonstelling gaan bekijken onder de titel « 20 jaar RUG-studenten in actie ». Dat maakt ondertussen dus 55 jaar studentenactie…
Lees verder “55 jaar studentenactie in Gent”Tien jaar geleden: “Oorlog en terpentijn” van Stefan Hertmans
Stefan Hertmans kreeg in de jaren tachtig van zijn grootvader (langs moeders kant) Urbain Martien een dagboek. Hij liet het jarenlang gesloten liggen. Later nam hij ter hand en ontdekte dat zijn grootvader schreef over zijn armoedige jeugd in Gent in de jaren 1900, zijn deelname als (front-)soldaat aan de gruwelijke Wereldoorlog I, en nadien over de pijn van het verliezen van een geliefde aan de Spaanse griep. Hertmans gebruikt dit dagboek als basis voor zijn boek “Oorlog en terpentijn” over het leven van zijn grootvader, die als niet onverdienstelijk amateurschilder probeerde met de spoken van het verleden om te gaan. Een heel pakkend en boeiend boek! Het opent de ogen van de eigentijdse lezer op het harde leven hier zowat een eeuw geleden. Meesterlijk geschreven. Speelt zich grotendeels af in en om Gent, met uitzondering van de oorlogsjaren (dus niet Nieuwpoort zoals hier getagd!).
Fons Mariën, 22/11/2013
Heropening van het Wintercircus
Op 15 maart 2024 heropent het Wintercircus in Gent met het festival FTI (Flanders Technology & Innovation), een evenement over de impact van technologische innovaties op gezondheid. De ondergrondse rockzaal gaat al vroeger open, in het najaar van 2023. (Foto: het circus nabij de Lammerstraat. Foto genomen voor de brand van 1920.)
Lees verder “Heropening van het Wintercircus”Michel Bracke wordt negentig…
De Gentse graficus en humorist Michel Bracke (rechts op de foto, naast Gerard Gaudaen; foto genomen door Herman De Rave op Wikimedia) viert vandaag zijn negentigste verjaardag.
Lees verder “Michel Bracke wordt negentig…”








