Johnny Preston (1939-2011)

Johnny Preston (1939-2011)

Vandaag is het al vijftien jaar geleden dat de Amerikaanse rockabilly-zanger Johnny Preston is overleden. Hij werd op 18 augustus 1939 in Beaumont, Texas, geboren als John Preston Courville. Uit zijn familienaam kan men al afleiden dat hij Cajun voorouders had. Preston vormde op school zijn eerste bandje: The Shades. Toen ze op een avond in 1958 in een club in Beaumont speelden, werd Preston ontdekt door J.P.Richardson, beter bekend als The Big Bopper.

Lees verder “Johnny Preston (1939-2011)”

Vijf jaar geleden: het hoekje van Opa Adhemar (65)

Vijf jaar geleden: het hoekje van Opa Adhemar (65)

Er werd mij op gewezen dat ik, gezien mijn leeftijd, er wel eens over mocht denken de wereld enige nuttige raadgevingen na te laten. De wereld, daarmee werd bedoeld mijn nakomelingen. Niet zozeer zoon en dochter, die hebben inmiddels zelf een graad van wijsheid wel behaald, maar de zes kleinkinderen (*). Ik heb mijn twijfels. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit lieve grut aan mijn lippen zal hangen wanneer ik hen allerlei wijsheden in het oor tracht te blazen. Oh ze zijn niet alleen welopgevoed, ze zijn ook bijzonder lief, tactvol, en ze blijken van hun opa te houden. Dus zullen ze een welwillend oor verlenen aan mijn gedaas terwijl ze hunkerend loeren naar het zwarte televisiescherm of de inerte tablet waar zoveel spelletjes hen wachten.

Lees verder “Vijf jaar geleden: het hoekje van Opa Adhemar (65)”

65 jaar geleden: Van Looy-Post-Vannitsen winnen de Zesdaagse van Antwerpen

65 jaar geleden: Van Looy-Post-Vannitsen winnen de Zesdaagse van Antwerpen

65 jaar geleden wonnen Van Looy-Post-Vannitsen de Zesdaagse van Antwerpen maar de fotograaf van de Velo Chewing Gum reeks gaf blijkbaar de voorkeur aan het toenmalig vaste duo Van Looy-Post en liet de gelegenheidsploegmaat Willy Vannitsen achterwege. Toch werd de foto wel degelijk tijdens de Zesdaagse van Antwerpen genomen, aldus Jan Soens (zie hieronder).

Lees verder “65 jaar geleden: Van Looy-Post-Vannitsen winnen de Zesdaagse van Antwerpen”

75 jaar geleden: opname van “Rocket 88”

75 jaar geleden: opname van “Rocket 88”

Vandaag is het 75 jaar geleden dat in de Sun Studios van Sam Phillips “Rocket 88” werd opgenomen door de 19-jarige Ike Turner en zijn groep The Kings of Rhythm. Voor de vocals zorgde echter Jackie Brenston (1928-1979), die normaal sax speelde bij The Kings of Rhythm. De opname werd doorverkocht aan Chess Records die ze uitbracht onder de benaming Jackie Brenston and his Delta Cats en Brenston werd meteen ook als componist genoteerd (zie afbeelding).

Lees verder “75 jaar geleden: opname van “Rocket 88””