Tom De Wilde: “Wielrennen is eigenlijk niet leefbaar, maar zolang er belangstelling is, blijven we het doen.” (foto Johan Martens)
Lees verder “25 jaar geleden: “Ik wil vooral meer nevenmanifestaties””Tag: Dirk Brossé
25 jaar geleden: wabliefteruhoastemblieft? (*)
Paul Klinck, een veelzijdig musicus (foto Nicholas Maeterlinck)
Lees verder “25 jaar geleden: wabliefteruhoastemblieft? (*)”Herwig Corijn wordt zestig…
Herwig Corijn (foto YouTube) is een Belgische cellist, die vooral bij I Fiamminghi heeft gespeeld. Als lid van Prima La Musica is hij ook op “Carnival of the heart” van Ralph Samantha te horen en veel later op “Blue wonder power milk” van Hooverphonic, waar het orkest geleid werd door Guido Van den Hauwe. In 1988 was hij ook te horen op “Gezongen landschap”, de elpee van Johan Verminnen en rond die tijd ook op de soundtrack van de film “Springen” (Jean-Pierre De Decker), gecomponeerd en gedirigeerd door Dirk Brossé.
Ronny De Schepper
25 jaar geleden: cultuur in Gent (493)
’t Was al een tijdje geleden, maar 25 jaar geleden kregen we nog eens twee nieuwjaarsconcerten.
Lees verder “25 jaar geleden: cultuur in Gent (493)”25 jaar geleden: cultuur in Gent (445)
Als cultuurminister steunde Luc Martens vooral het circus (foto Paul Van Welden – wikiportret.nl)
Lees verder “25 jaar geleden: cultuur in Gent (445)”25 jaar geleden: cultuur in Gent (444)
Samyrra Bafdel danste op de vioolklanken van Paul Klinck in Vooruit (foto YouTube)
Lees verder “25 jaar geleden: cultuur in Gent (444)”25 jaar geleden: cultuur in Gent (436)
Elmer Bernstein in de Vlaamse Opera (foto Deal Toney via Wikipedia)
Lees verder “25 jaar geleden: cultuur in Gent (436)”25 jaar geleden: Cultuur in Gent (262)
25 jaar geleden was er de lang verwachte première van « Rigoletto » in de Vlaamse Opera, maar helaas gaf dit meer aanleiding tot ontgoocheling dan tot opwinding, aangezien niet enkel deze première maar alle voorstellingen uitverkocht waren. Meer zelfs, op 20 januari kon men de laatste opvoering gratis live meemaken op groot scherm in de Decascoop, maar zelfs déze zaal was reeds helemaal volzet nog voor we de tijd hadden het initiatief aan te kondigen. Deze populariteit zal ieder rechtgeaard operaliefhebber wel plezier doen, maar eigenlijk is het toch een beetje uit de hand aan het lopen. Er moet dringend eens uitgekeken worden naar meer structurele oplossingen. * Enfin, concertorganisator Music Hall kan er maar wel bij varen, want die pakt uitgerekend vanavond en morgenavond uit met een nieuwjaarsconcert in de Bijlokehal, waarbij Dirk Brossé (foto Radio 2) het Nationaal Orkest van België doorheen een gevarieerd operaprogramma leidt met twee solisten uit de beroemde Kirov Opera van Valery Gergiev * Wie hedendaags Russisch repertoire verkiest, die kan in de Gele Zaal terecht. (HLN, 8/1/1998)
25 jaar geleden: Cultuur in Gent (237)
« La vida es un sueno », het leven een droom gelijk. Dirk Brossé (foto Cobra) inspireerde zich op dit toneelstuk van Pedro Calderon de la Barca (1600-1681) voor de compositie die hem door het Oost-Vlaamse provinciebestuur werd opgedragen en die vanavond wordt gecreëerd in de Bijloke Festivalhal. Brossé leidt zelf I Fiamminghi en zal misschien ook de trompetsolo voor zijn rekening nemen. « Misschien », want in de perstekst is geen naam terug te vinden, tenzij die van sopraan Machteld Willems, die eveneens een solorol vertolkt. Daarnaast zal Brossé ook nog zijn « Landuyt-cyclus » ten gehore laten brengen (eveneens met Machteld Willems), de serenade voor viool, harp en strijkers van Leonard Bernstein en « Bachianas Brasileiras » van Villa-Lobos. * Het meer moderne Spaanse toneelstuk « Het huis van Bernarda Alba » van Federico Garcia-Lorca gaat in een opvoering door het Multatulitheater op hetzelfde moment in première in de Tinnen Pot. * En in de Rode Pomp is er nog eens jazz met de Amerikaanse zangeres Carla White, begeleid door de groep van Frank Vaganée. (HLN, 4/12/1997)
Tien jaar geleden: Frank Van Laecke maakt musical-bewerking van “Ben X”
Ooit schreef ik: welke idioot kwam er ooit op de idee om van het verhaal van Anne Frank een musical te maken? Maar blijkbaar was dit geen idioot, maar een trendsetter. Ook het verhaal dat Nic Balthazar schreef over de autistische jongen “Ben X” werd nu door Frank Van Laecke (foto Paul De Backer) tot een musical omgewerkt, alsof het boek, het toneelstuk en de film nog niet volstonden. De muziek werd uiteraard geschreven door Dirk Brossé, die op dat vlak al ervaring had met onderwerpen als Sacco en Vanzetti en Daens.
Lees verder “Tien jaar geleden: Frank Van Laecke maakt musical-bewerking van “Ben X””








