Theo’s Buitelingen (73): Bruno Salzmann, das Wunderkind

Theo’s Buitelingen (73): Bruno Salzmann, das Wunderkind

Vandaag in de Volkskrant de zaterdagse column van Bert Wagendorp met als kop “Wunderkind”. Ik ben meteen getriggerd, want in mijn belevingswereld van de wielerhistorie is er maar één Wunderkind. Maar daarover gaat het bij Bert niet. Nee, the new kid on the block, is voor hem Paul Seixas. Negentien jaar jong en als een komeet aan het wieler firmament verschenen: een echt fenomeen. Nou zijn er al heel wat nieuwe sterren ontstaan en weer als supernova’s uitgedoofd. Zo gaat dat nu eenmaal met hemellichamen én ook wel vaker met sportsterren.

Lees verder “Theo’s Buitelingen (73): Bruno Salzmann, das Wunderkind”

Dertig jaar geleden: “Lila dit ça” van Chimo

Dertig jaar geleden: “Lila dit ça” van Chimo

Het boek “Lila dit ça” verscheen bij de Franse uitgeverij Plon in het voorjaar van 1996. Reeds op 25 april 1996 publiceerde het weekblad L’Express een uitgebreid artikel over het mysterieuze auteurschap van Chimo. Op dat moment was het boek dus al verschenen of stond het op het punt te verschijnen. In dat artikel wordt beschreven hoe het manuscript eind 1995 bij uitgever Olivier Orban terechtkwam en hoe het vervolgens door Plon werd uitgegeven.

Lees verder “Dertig jaar geleden: “Lila dit ça” van Chimo”

Poly Styrene (1957-2011)

Poly Styrene (1957-2011)

In Gent kwam tijdens de gelijknamige Feesten in 1978 het eerste Vlaamse punktijdschrift van de pers. Het kreeg de naam “Poly Styrene” mee, naar de zangeres van X-Ray Spex. “The man with two brains” achter “Poly Styrene” was Eric Goeman en Arne Sierens. Het tijdschrift zelf hield het trouwens slechts twee edities uit, precies evenveel als “Tempo”, het andere tijdschrift van Goeman, dat vijftien jaar later zou verschijnen en waaraan ik ook zou meewerken. Poly Styrene zelf (met haar echte naam Marian Joan Elliott-Said, foto Uroica via Wikipedia) hield het wat langer uit, maar is vijftien jaar geleden toch op amper 53-jarige leeftijd aan borstkanker overleden.

Lees verder “Poly Styrene (1957-2011)”

45 jaar geleden: “Alle hens aan dek” (De Vieze Gasten)

45 jaar geleden: “Alle hens aan dek” (De Vieze Gasten)

45 jaar geleden heb ik de nieuwste productie van de Vieze Gasten gezien in Gent (« Alle hens aan dek ») en meteen al zeggen dat het « geen onverdeeld succes » is geworden, zoals men dat pleegt uit te drukken. Het kinderprogramma “Help, meisjes aan boord” laten we even buiten beschouwing om redenen die bij verdere lectuur duidelijk zullen worden.

Lees verder “45 jaar geleden: “Alle hens aan dek” (De Vieze Gasten)”