Het is reeds vijftien jaar geleden dat Dré Steemans, vooral bekend onder de naam van zijn alterego Felice Damiano, overleden is aan een hartstilstand. Steemans was 55 jaar. Voor het Gentse stadsmagazine Tempo ben ik destijds met Jessie De Caluwé en Felice Damiano (foto Micheline Veys) gaan eten in een uitstekend restaurant in Deurle (“De ouwe hoeve”, geloof ik). En dat was maar goed ook, want Felice bleek een “professional” te zijn op dat vlak. Later zal hij in “Humo” o.m. de “Rugantino” aanprijzen, het Italiaanse restaurant van “mijn” (Constan)Tina in hartje Brussel, waar we met De Rode Vaan nog tal van uren hebben gesleten.
Lees verder “Dré Steemans (1954-2009)”Categorie: televisie
Chris Thys wordt zeventig…
De Vlaamse actrice Chris Thys viert vandaag haar zeventigste verjaardag.
Lees verder “Chris Thys wordt zeventig…”55 jaar geleden: “Monty Python’s Flying Circus”
Het is vandaag al 55 jaar geleden dat de eerste aflevering van het Britse komisch-satirische sketchprogramma Monty Python’s Flying Circus werd uitgezonden. Het programma werd geschreven en uitgevoerd door een groep van vijf Britse komieken (Graham Chapman, John Cleese, Eric Idle, Terry Jones en Michael Palin) en een Amerikaanse animator (Terry Gilliam).
Lees verder “55 jaar geleden: “Monty Python’s Flying Circus””Dertig jaar geleden: Pakhuis decor voor nieuw TV-programma
Vandaag is het al dertig jaar geleden dat de toenmalige BRTN een muziekprogramma uitzond onder de naam “Passage”. Dit programma werd opgenomen in het Gentse Pakhuis. Ik heb die opname bijgewoond, dat herinner ik me nog wel, maar de televisieuitzending zelf kan ik me niet meer voor de geest halen. Zou ze uiteindelijk nooit het scherm gehaald hebben? In het artikel voor Het Laatste Nieuws schets ik alleszins al een paar problemen waarmee de makers te kampen hadden…
Lees verder “Dertig jaar geleden: Pakhuis decor voor nieuw TV-programma”Koen De Bouw wordt zestig…
Vijf jaar geleden heb ik, net als de meeste mensen waarschijnlijk, naar “De premier” gekeken, de film van Erik Van Looy uit 2016, op VT4. Ondanks alle grapjes in “De slimste mens” bewijst Erik Van Looy hier nogmaals dat hij wel degelijk kan filmen, maar toch heb ik er uiteindelijk de voorkeur aan gegeven de nadruk te leggen op hoofdvertolker Koen De Bouw, die schittert in de titelrol. Het scenario van Carl Joos en Erik Van Looy vereist immers toch wel veel “suspension of disbelief” en het is mede dankzij de vertolking van De Bouw dat dit aannemelijk wordt gemaakt.
Lees verder “Koen De Bouw wordt zestig…”Veertig jaar geleden: “De burgemeester van Veurne”
Het is vandaag veertig jaar geleden dat in de BRT-reeks “Made in Vlaanderen” “De burgemeester van Veurne” werd uitgezonden (foto YouTube). De regie was van Dré Poppe en Johan Boonen en Leo Dewals stonden in voor de herwerking. Ward de Ravet was de burgemeester, Ingrid de Vos zijn dochter en Paul Cammermans zijn aartsvijand Leonard Van Hamme. Op deze link vind je een bespreking van het werk van Georges Simenon door Johan de Belie.
Ronny De Schepper
Anne Robinson wordt tachtig…
De Engelse presentatrice Anne Robinson, vooral bekend van het spelprogramma “The Weakest Link” (foto YouTube), viert vandaag haar tachtigste verjaardag.
Lees verder “Anne Robinson wordt tachtig…”Tien jaar geleden: je bent jong en je wil wat
Er zijn geen zekerheden meer in het leven. Tien jaar geleden zag ik op Nederland 3 (“in uitgesteld relais”) een film geprogrammeerd door de Evangelische Omroep (“Small town murder songs” van Ed Gass-Donnelly) en die begon al meteen met een bedscène. Keurig gefilmd zonder dat er geslachtsorganen in beeld kwamen, maar toch… Toen even later het naakte lijk van een jonge vrouw werd gevonden, gaat in eerste instantie één van de politiemannen nog strategisch vóór haar bilspleet staan (zie foto), maar als ze na het forensisch onderzoek wordt weggebracht komt wel heel haar (vergane) glorie in beeld.
Lees verder “Tien jaar geleden: je bent jong en je wil wat”Twintig jaar geleden: “Lost”
Ik heb blijkbaar gelijk wat 22 september betreft, want in 1999 was er “The West Wing” (alweer NBC en alweer nooit bekeken) en in 2004 “Lost”. Deze keer van ABC en hiervan heb ik de eerste reeks wel bekeken. Iets waarvan ik overigens naderhand veel spijt heb gehad. Tijdverlies tot en met!
Lees verder “Twintig jaar geleden: “Lost””Dertig jaar geleden: “Friends”
Blijkbaar is 22 september (het begin van het nieuwe televisieseizoen?) een belangrijke datum in de VS, want dertig jaar geleden ging alweer een andere enorm populaire televisieserie in première: “Friends” (en opnieuw op NBC). Ook deze serie heb ik nooit gezien, maar ook zij veroverde een plekje in ons “collectieve geheugen”.
Lees verder “Dertig jaar geleden: “Friends””








