Robert Groslot wordt 75…

Robert Groslot wordt 75…

Mechelaar Robert Groslot viert vandaag zijn 75ste verjaardag. Hij is dus slechts enkele maanden ouder dan ik. De meeste mensen kennen Groslot als dirigent van de jaarlijkse Night of the Proms, maar sinds een paar jaar doet hij dat niet meer. Ik heb hiervoor geen verklaring gevonden: beu? gezondheidsproblemen? opnieuw meer belangstelling voor eigen composities? Ikzelf sprak destijds met hem in De Singel toen hij daar een reeks soloconcerten gaf op piano. Weinigen weten immers nog dat hij ooit zesde is geëindigd in de Elizabethwedstrijd…

Lees verder “Robert Groslot wordt 75…”

45 jaar geleden: het rijk der fabeltjes

45 jaar geleden: het rijk der fabeltjes

Voor sommigen zijn de uitspraken als « alle werklozen zijn luiaards » en « wie wil werken, kan ook werken » nog niet naar het rijk der fabeltjes verwezen. Misschien kan dit berichtje dan de doorslag geven: in Dendermonde werd na Antwerpen een tweede job-infobeurs georganiseerd door de RVA. Niet minder dan tweeduizend werkzoekenden kwamen erop af, waarvoor echter slechts vierhonderd jobs ter beschikking stonden!

Lees verder “45 jaar geleden: het rijk der fabeltjes”

45 jaar geleden: Elisabethwedstrijd voor viool 1980

45 jaar geleden: Elisabethwedstrijd voor viool 1980

Gedurende zes dagen hebben we op BRT 2 geboeid het verloop van de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool 1980 gevolgd. Hiermee heeft deze zender nogmaals zijn bestaansrecht bewezen. Op de slot­dag hield het scherm ons zelfs tot rond half drie in de ban. Wat we ons overigens niet hebben beklaagd omdat de “lege momenten” vak­kundig werden opgevuld met beeld­bandmontages die we anders bij het voetbal gewend zijn (deze verge­lijking is niet misplaatst: het competitie-element haalt inderdaad deze “ernstige” muziek uit haar isolement waarin ze zich anders opsluit, of men dit nu graag toe­geeft of niet) en met interessante gesprekken geleid door Fred Brou­wers, die overigens reeds een hele week blijk had gegeven van een uitzonderlijk vlot taalgebruik en im­provisatietalent. Ook de panelleden verdienen in deze lof te worden be­trokken, vooral dan Albert Spira (die samen met minister Willy Claes, aanwe­zig als toeschouwer, de enige was met een juiste “pronostiek”) en Si­giswald Kuijken.

Lees verder “45 jaar geleden: Elisabethwedstrijd voor viool 1980”

Vijf jaar geleden: Willy Claes en zijn piano

Vijf jaar geleden: Willy Claes en zijn piano

Op 12 maart 2019 trad Willy Claes op in zaal Roxy (Temse) met zijn combo: een opstaande bas, klarinet en een drummer die ook de xylofoon bespeelde naast de hemelse pianogeluiden van Willy op een openstaande vleugel. Dan hoor je nog eens het echte geluid van een piano. Bovendien kwamen er een boel composities aan bod van een kort verleden die geen kans meer krijgen op de radio wegens ongekend en dus onbemind door radio – programmators en zoals Willy het zegt: “Draai de radioknop om, want muziek komt er niet meer uit”.

Lees verder “Vijf jaar geleden: Willy Claes en zijn piano”

45 jaar geleden: Abdel Rahman El Bacha wint de Elisabethwedstrijd

45 jaar geleden: Abdel Rahman El Bacha wint de Elisabethwedstrijd

De eerste keer dat ik over de Elisabethwedstrijd heb geschreven (*), was in 1978 in mijn televisierubriekje “Hebjetgezien” voor De Voorpost. De toen twintigjarige Abdel Rahman El Bacha won toen het pleit (foto DaiPh via Wikicommons). Het stukje is niet volledig, maar “wie geeft wat hij heeft, is waard dat hij leeft”.

Lees verder “45 jaar geleden: Abdel Rahman El Bacha wint de Elisabethwedstrijd”