35 jaar geleden: Stef Ampe aan het lijntje

35 jaar geleden: Stef Ampe aan het lijntje

Waar zouden we in Vlaanderen staan, zonder De Rode Vaan ? Het is een karamellenvers dat zich opdringt als men vaststelt dat zelfs een mastodont als de BRT niet aan iedereen een gespreksforum kan bieden. Wegens tijdnood, zoals dat dan heet, werd ene « mijnheer Stef Ampe uit Gent » door Guido Depraetere in « Mike » de mond gesnoerd, net op het moment dat hij aan de centrale gast, minister Wathelet van het Waalse gewest, een niet onbelangrijke vraag wou stellen. Maar, zoals gezegd, gelukkig is er nog Jan Draad om met zijn lijn deze man vooralsnog op te vissen.

Lees verder “35 jaar geleden: Stef Ampe aan het lijntje”

35 jaar geleden: cultureel Vlaanderen tracht te blijven leven

35 jaar geleden: cultureel Vlaanderen tracht te blijven leven

“Vlaanderen lééft”. Dat was de slogan waaronder cultuurminister Dewael zijn beleid had geplaatst. En het is wààr dat er heel wat beweging was in het culturele leven van Vlaanderen, maar allicht niet op de manier zoals door de liberale jonge Turk werd gewenst. Om de schrijvers in dit landje, waar zij eigenlijk vogelvrij zijn, te paaien, heeft hij bij de opening van de Boekenbeurs het leenrecht ingevoerd (exact zoals Tom Lanoye het in ons blad had voorspeld), maar dit stuit op verzet in de bibliotheeksector, die trouwens ook qua personeelsbeleid deskundig door Dewael wordt afgebouwd. Hoe de BRT weerwerk biedt tegen zijn plannen voor etherverloedering, kunt u elders lezen en deze week rommelt het nu ook bij de Opera en het Ballet van Vlaanderen…

Lees verder “35 jaar geleden: cultureel Vlaanderen tracht te blijven leven”

Guido Van Liefferinge wordt tachtig…

Guido Van Liefferinge wordt tachtig…

Morgen wordt Guido Van Liefferinge tachtig jaar. Het zal nu ook iets meer dan tien jaar geleden zijn dat ik voor veertig cent op de jaarlijkse boekenverkoop van de bibliotheek van Waasmunster “Glamour en glitter, geld en macht” , de autobiografie van Guido Van Liefferinge, “de vader van Dag Allemaal, Joepie, Goed Gevoel…” (zoals het op de kaft staat) heb gekocht.

Lees verder “Guido Van Liefferinge wordt tachtig…”