Tien jaar na het positief onthaalde ‘Werk’ waar zijn dochtertje een flink aandeel in had, publiceert de acteur Josse De Pauw ‘In open veld’ (Borgerhoff-Lamberigts, 2021). Vijftig jaren staat hij inmiddels op de planken, en de eerste jaren vooral ook op pleinen en in straten, en zagen we hem op het filmdoek en televisiescherm. Het is deze levensloop, deze carrière die we in dit werk kunnen volgen.
Lees verder “Vijf jaar geleden: “In open veld” van Josse De Pauw”Tag: Marc Didden
“Liefde is doof” van Marc Didden
Het boek Liefde is doof van Marc Didden werd op 27 november 1995 gepubliceerd door Uitgeverij Houtekiet (eerste editie).
Lees verder ““Liefde is doof” van Marc Didden”35 jaar geleden: première van “Het sacrament”
Hugo Claus regisseerde in 1989 “Het sacrament” zelf. Carl Ridders is de labiele Claude, Frank Aendenboom de priester Deedee en verder zijn nog Jan Decleir, Hugo Van den Berghe, Chris Lomme, An De Donder, Brit Alen, Ann Petersen en Marc Didden te zien. Frédéric Devreese schreef de filmmuziek.
Lees verder “35 jaar geleden: première van “Het sacrament””Veertig jaar geleden: Raymond van het Groenewoud aan het lijntje
Een tijdje geleden had ik het nog over zijn overleden vader, vandaag haal ik een veertig jaar oud telefonisch interviewtje met Raymond van het Groenewoud zelf uit de mottenballen. Er is niet echt een aanleiding, maar het past natuurlijk wel in mijn grote RvhG-biografie…
Lees verder “Veertig jaar geleden: Raymond van het Groenewoud aan het lijntje”45 jaar geleden: de morele herbewapening van de Vlaamse pop
Neen. Ethisch reveil is niet de vijfde elpee van Raymond van het Groenewoud. Wel is het de tweede elpee van R.V.H.G. en de Centimeters. Of misschien zelfs de eerste, want live-elpees laat men gewoonlijk buiten beschouwing in zo’n opsomming. Een haast natuurlijk gevolg van deze vaststelling is dat het muzikaal tot hiertoe ook de rijkste is. De inbreng van Jean Blaute was weliswaar ook al op «Nooit meer drinken» voelbaar en Mich Verbelen is — zoals het een bassist past — steeds de stuwende, maar bescheiden op de achtergrond blijvende kracht geweest, zodat overblijft dat het niemand minder dan drummer Stoy Stoffelen is die — als Centimeter — vooral zijn stempel op deze elpee drukt (*). Dat gebeurt meestal door een ritme dat zeer dicht in de nabijheid van de disco-hartslag komt (wat onderlijnd wordt door de opnametechniek), maar dat voortdurend doorbroken wordt door tempowisselingen zodat de disco-verveling ver te zoeken is.
Lees verder “45 jaar geleden: de morele herbewapening van de Vlaamse pop”Marc Didden wordt 75…
Filmregisseur Marc Didden viert vandaag zijn 75ste verjaardag. Ik heb echter nooit een film van hem gerecenseerd. Dan maar teruggegrepen naar een verzamelbundel met popinterviews die hij destijds voor Humo heeft afgenomen…
Lees verder “Marc Didden wordt 75…”35 jaar geleden: op het zeildoek van de botsauto’s
De laatste keer dat ik naar de kermis ben geweest, liet ik me vangen aan een tent die aan de hand van een (slecht) schilderij een naakt meisje beloofde dat tussen de haaien zwom. Dat wilde ik zien natuurlijk. Niet omwille van dat naakte meisje (ik was op dat moment al op een leeftijd dat ik die wel meer had gezien) maar wel omwille van die haaien! Was me dat een tegenvaller, zeg! Niet alleen droeg het meisje een bikini, maar de gevreesde haaien waren ongeveer een meter lang! Ze moest ze zelfs porren opdat ze toch een beetje zouden bewegen.
Lees verder “35 jaar geleden: op het zeildoek van de botsauto’s”Miek Van Bambost wordt tachtig…
Vandaag wordt Monique Holvoet tachtig jaar. Ze is beter bekend als Miek Van Bambost, omdat ze reeds sedert 1965 zowel in het reële leven als op de Bühne een paar vormt met Roel Van Bambost. Onder de benaming “Miek & Roel” zongen ze oorspronkelijk in het Engels covers zoals Dylans Blowin’ in the Wind (waarmee ze derde werden in “Ontdek de Ster”), maar later schakelden ze over op het Nederlands met Zwartbergblues, een protestlied over twee mijnwerkers die in 1966 tijdens een protestbetoging in Zwartberg door de rijkswacht werden doodgeschoten.
Lees verder “Miek Van Bambost wordt tachtig…”45 jaar geleden: “Met RVHG in de drie”
Het is ook al 45 jaar geleden dat Freek Neirynck mij vroeg om Raymond van het Groenewoud te interviewen voor Radio 2 – Omroep Oost-Vlaanderen, meer bepaald voor het programma “Met wie in de drie”.
Lees verder “45 jaar geleden: “Met RVHG in de drie””55 jaar geleden: Guy Mortier wordt hoofdredacteur van Humo
Het is al 55 jaar geleden dat Guy Mortier (foto Michiel Hendryckx via Wikipedia) hoofdredacteur werd van het weekblad Humo. Ik heb Guy verscheidene keren geïnterviewd, maar eigenaardig genoeg nooit over Humo als zodanig, tenzij één maal, telefonisch in onze reeks Aan het lijntje in 1986 omdat het blad toen zijn vijftigste verjaardag vierde.
Lees verder “55 jaar geleden: Guy Mortier wordt hoofdredacteur van Humo”








