25 jaar geleden: cultuur in Gent (515)

25 jaar geleden: cultuur in Gent (515)

25 jaar geleden ging in het NTG “La strada” in première, naar de film van Federico Fellini. * Hoofdactrice Elise Bundervoet was ’s anderendaags om 11.30 uur trouwens te gast bij Freek Neirynck in de foyer. * Zondag om 15 uur was er ook “muziek om vrij te ademen” in de Academie voor Taal en Letterkunde. Het ensemble Arco Baleno speelde er zowel Mozart als Jan Huylebroeck. * Op datzelfde moment vond tevens een opvoering plaats van “Lulu” in de opera, wat wellicht toch beter geschikt is dan die opvoeringen in de week die om 19.30 uur beginnen. Men kan zich afvragen of het wel de bedoeling is dat mensen met een dagtaak nog naar de opera gaan? Of dan alleszins toch met een lege maag als ze b.v. in Brussel werken. * De muziek van Alban Berg is overigens zo slopend dat de muzikanten “in ploegen” werken. Dat moet ik althans concluderen uit het feit dat sommigen van hen in de zaal zitten, terwijl ze volgens het programma zouden moeten meespelen. * Wie evenwel helemaal niet meespeelt, is klarinettist Fang Song. Zijn fan(g)s konden echter zondagavond terecht in de Rode Pomp. (RDS in HLN van 20/2/1999)

25 jaar geleden: cultuur in Gent (514)

25 jaar geleden: cultuur in Gent (514)

Het Masereelfonds organiseert op 28 februari een daguitstap naar de grote Goya-tentoonstelling in Rijsel. Om de belangstellenden daarop enigszins voor te bereiden (of om twijfelaars over de streep te halen?) geeft Jan Van der Hoeven vanavond om 20 uur in café Biljart (Geitstraat 128) een inleiding over leven en werk van deze Spaanse schilder. Wie meegaat naar Rijsel mag er gratis in, anderen betalen 100 of 150 fr. al naargelang ze lid zijn van het Masereelfonds of niet. * Susannah Self speelt in “Lulu” een redelijk ondankbare travestierol en misschien daarom krijgt ze vandaag in het lunchconcert in de opera de kans om zich eens als een echte vrouw te presenteren in liederen van Debussy, Weill, Ives en Julian Grant. Kristel Kessels begeleidt haar aan de piano. * Vanavond is er in de Rode Pomp ook een duo te horen, met de betoverende Mireille Gleizes aan de vleugel naast de altviolist Michael Kugel. Ze spelen zowel werk van Porpora dat dateert uit de tijd die door de film “Farinelli” wordt opgeroepen als van Boudewijn Buckinx en Kugel zelf. (RDS in HLN van 19/2/1999)

Dertig jaar geleden: Walter Wuyts in De Rode Pomp

Dertig jaar geleden: Walter Wuyts in De Rode Pomp

Walter Wuyts is een Mechelse tenor die als autodidact in de leer is gegaan bij diverse leermeesters in heel Europa. Op 22 januari 1994 zong hij in de Rode Pomp “Die Winterreise” van Schubert als laatste van de vier Sneeuwconcerten die André Posman organiseerde. Walter Wuyts was overigens ook de gewetenloze Dr.Hein Formol in de hedendaagse opera “Hercules Haché” van broer Lucien Posman.

Referenties
DSRG, Ook zonder sneeuw een “derde Sneeuwconcert”, Het Laatste Nieuws 14 januari 1994
DSRG, Laatste Sneeuwconcert, Het Laatste Nieuws 22 januari 1994