Dertig jaar geleden: “Toetsenproject” in het Museum voor Sierkunst

Dertig jaar geleden: “Toetsenproject” in het Museum voor Sierkunst

Yves Senden is een organist die deelnam aan het toetsenproject (piano, clavecimbel, pianoforte, tangentenflugel, orgelpositief) van Johan Huys in het museum voor sierkunst op 16 mei 1994 ter vervanging van Marc Maes. Dit was een tamelijk toegankelijke improvisatie samen met verder nog Tomma Wessel, Daan Vandewalle en Carien Verhenneman.

Lees verder “Dertig jaar geleden: “Toetsenproject” in het Museum voor Sierkunst”

25 jaar geleden: cultuur in Gent (548)

25 jaar geleden: cultuur in Gent (548)

Zouden organisatoren nog aprilgrappen uithalen? Ik herinner me enkele jaren geleden in Logos een optreden op 1 april van ene juffrouw Winkler Prins, waarvan ik nog altijd een vaag vermoeden heb dat het eigenlijk een grap betrof. * Dat vanavond in de Gele Zaal het Oxalys Ensemble optreedt, is alleszins géén grap, maar dat dit het laatste optreden in de Nonnemeersstraat zou zijn, is dat wél, aangezien er op 29 april nog een jazzconcert plaatsvindt. Toch hoop ik dat de beloofde verrassingsoptredens van musici die al jaren in de Gele Zaal hebben gespeeld, wel degelijk doorgaan. * Ook “Piscina Tranquilla” van de studenten van het conservatorium verwijst toch heel uitdrukkelijk naar een aprilvis. Dit spektakel heeft plaats in de sportarena Van Vletingen in de Lange Violettestraat. * De Rode Pomp tenslotte heeft 1 april uitgekozen om een afgelast concert nog eens over te doen. Violist Paul Klinck vervangt Henry Raudales die destijds de nieuwe composities van Buckinx, Coppens en nog een vijftal anderen (waaronder Raudales zelf!) was “vergeten” in te studeren. (RDS in HLN van 1/4/1999)

25 jaar geleden: cultuur in Gent (534)

25 jaar geleden: cultuur in Gent (534)

Ik moet nog eens terugkomen op het overaanbod van concerten. Neem nu zondag. Dan zijn er niet minder dan vier aperitiefconcerten. Drie ervan zijn gratis (Stefaan De Lange, Klaartje Pannier en Katrijn Aper in het Seminarie op de Reep, Catherine Mertens en Catherine Lebrun in de Academie voor Taal en Letterkunde en Joeri Lavrenov in de foyer van het NTG) en in de Rode Pomp krijg je boterkoeken bij Vera Laporeva en Thomas Merrmann, maar geef toe dat dit niet meer normaal is. * Er is tussen haakjes ook nog een artistiek aperitief in Theater Krakeel, maar aangezien het hier de eenakter “Rioolvogels” van wijlen Bert Verminnen betreft, valt dit buiten de opsomming (foto Etcetera). * Zowel zaterdag als zondag is om 14.30 uur Mimetheater Sabbattini te gast in Krakeel. * In de Minardschouwburg gaat vanavond “Dahlia’s & Gladiolen” in première. Deze nieuwe NTG-productie werd geschreven door acteur Guy Van Sande. * Sportieve theaterliefhebbers kunnen morgenavond in Vooruit terecht, want daar wordt de zesde speeldag uit de improvisatie-competitie afgewerkt. (RDS in HLN van 13/3/1999)

25 jaar geleden: cultuur in Gent (519)

25 jaar geleden: cultuur in Gent (519)

Wie graag (en rap) lacht kon 25 jaar geleden terecht in de Tinnen Pot voor “Vers Freud” van David Dermez of in het Burgcentrum voor “De smoeze karakteristieken van de pypapyrus” (sic). * Dit laatste is weer een productie van het studententheater Kajton, maar hun filmcollega’s blijven uiteraard niet achter: zij pakken in de namiddag uit met een symposium over de Vlaamse documentaire in de Academieraadzaal. Dit dan als opwarmertje voor het Viewpoint-festival in Studio Skoop. * Wie echter het meest verwend wordt dat zijn de muziekliefhebbers. En dat in zeer diverse genres. * In de Gele Zaal is de amper 24-jarige Portugese fado-zangeres Cristina Branco te gast (foto Astur1 via Wikipedia). * In de Rode Pomp speelt het duo Jenny Spanoghe (viool) en Daniel Blumenthal (piano) werk van zowel Beethoven als Marc Matthijs. * Wie echter voluit voor jazz opteert, die kiest voor Vooruit, waar Peter Vermeersch zijn nieuwe big band voorstelt: The Flat Earth Society. * En in Logos treedt de violiste Ann Vancoillie op samen met de ethnische muzikanten Jan Marmenout en Guido Martens. (RDS in HLN van 25/2/1999)