Tien jaar geleden: “De ongelovige Thomas heeft een punt”

Tien jaar geleden: “De ongelovige Thomas heeft een punt”

Ondertitel van het boek De ongelovige Thomas heeft een punt is : “Een handleiding voor kritisch denken”. Dat had ook kunnen : ‘sceptisch denken’, want beide auteurs uit de Gentse filosofische school (Johan Braeckman & Maarten Boudry) stellen zich als sceptici op. Ze hameren op de noodzaak om een aantal fenomenen, theorieën, religies, beweringen e.d. kritisch te benaderen.

Lees verder “Tien jaar geleden: “De ongelovige Thomas heeft een punt””

Vijftig jaar geleden: Roland in ’t Broebelke

Vijftig jaar geleden: Roland in ’t Broebelke

Het is al een halve eeuw geleden dat Roland van Campenhout te gast was in jeugdclub Broebelke in Temse. En dat was niet eens de eerste keer, want vijftig jaar geleden was ik al getrouwd en kwam ik bijna nooit meer in ’t Broebelke. En toch herinner ik mij daar zeker nog twee optredens van hem, waar ik wél bij was. Eén optreden zie ik nog zo voor me, want hij speelde niet op het podium vooraan, maar rond de kachel. Zou het midden in de winter geweest zijn? Ik denk het niet. Ik denk eerder dat de kachel uit was. En Roland was alleen, maar had ‘k weet niet hoeveel versterkers mee, die hij via micro’s allemaal met elkaar in verbinding stelde, zodat het wel leek of er een hardrockgroep te gast was! Ik herinner me nog dat ik eens buiten ben gaan luisteren en dat ik hem op de Krijgsbaan nog altijd vrolijk van katoen hoorde geven. Maar goed, noch van het optreden 45 jaar geleden, noch van die vroegere optredens schijnen er foto’s te bestaan. Erik Westerlinck waar zat je als we je nodig hadden? Enfin, hieronder een artikel over Roland n.a.v. zijn optreden op het Feest van De Rode Vaan in 1982. En ook dat was niet zijn eerste keer, zoals ik uit de tekst aflees. En ook De Rode Vaan had hij dus blijkbaar al eens die farce gelapt van een contract te tekenen voor een optreden met groep en toch alleen af te komen. Ja Roland, altijd fun in de keet!

Lees verder “Vijftig jaar geleden: Roland in ’t Broebelke”

Uma Ysamat (1948-2016)

Uma Ysamat (1948-2016)

Het is ook al tien jaar geleden dat de Catalaanse sopraan Uma Ysamat is overleden. Zij verleende haar medewerking aan “La Grenya de Pascual Picanaya”, een humoristisch “theatraal concert” van Carlos Santes. Alhoewel haar “aria’s” eigenlijk een opeenvolging van orgasmes waren, gaf ze toch blijk van een goede stem te hebben (beter dan b.v. Simone Moessen uit “De zeven hoofdzonden”). Men zou zich dus kunnen afvragen hoe ze in deze productie was terechtgekomen. Tenzij ze er echt zin in had natuurlijk, want ze simuleerde haar orgasmes toch zeer goed. Ook fysiek mocht ze er best zijn. Met haar lange blonde haren en haar hoog opgesneden en laag uitgesneden pakje leek ze wel Rita Hayworth op de SM-toer.

Lees verder “Uma Ysamat (1948-2016)”

Tien jaar geleden: “The myth of the Andalusian paradise” van Dario Fernandez-Morera

Tien jaar geleden: “The myth of the Andalusian paradise” van Dario Fernandez-Morera

De ondertitel van het boek The myth of the Andalusian paradise luidt: Muslims, Christians, and Jews under Islamic Rule in Medieval Spain. De auteur Dario Fernandez-Morera is professor in het departement Spaans en Portugees bij de Northwestern University in de VS.

Lees verder “Tien jaar geleden: “The myth of the Andalusian paradise” van Dario Fernandez-Morera”