Het is al vijftien jaar geleden dat de Duitse actrice Eva Pflug is overleden. “Eva Pflug,” zal u zeggen, “moet ik die dan kennen?” Wel, “Das Raumschiffes Orion” heette de serie en Eva Pflug droeg een page-kapsel, een rokje tot net boven de knie en een spannend truitje. En wijle weg. Elke woensdagnamiddag voor het BRT-scherm. Met de voetbal onder de nog zwetende oksels. Ja kalverliefde was het wel, zou Robert Long vroeger of later zingen.
Categorie: televisie
Martine Tanghe (1955-2023)
Tijdens de Ronde van Frankrijk voor vrouwen werden wij plotseling opgeschrikt door het bericht dat Martine Tanghe, het nieuwsanker van het VRT-journaal, aan kanker is overleden. Zoals het zo vaak gaat, heeft ze dus niet lang van haar pensioen kunnen genieten. Ik heb haar in mijn Rode Vaan-tijd een paar keer ontmoet, maar het enige interviewtje dat ik met haar heb gehad was wel telefonisch. En dat was dan in 1984 in de rubriek “aan het lijntje”…
Lees verder “Martine Tanghe (1955-2023)”45 jaar geleden: “Inspraak 78”
Dat er bij de organisatie van popconcerten heel wat misloopt, hoef ik je niet meer te vertellen. Dat het geld hierbij een grote rol speelt, evenmin. Ik geloof trouwens dat Tienerklanken daaraan reeds aandacht had besteed. Onlangs heeft overigens een reeks over de zogenaamde concertpromotoren heel wat stof doen opwaaien in Humo. Tot hiertoe is alles dus o.k., alleen kun je je misschien afvragen waarom de BRT nu op dit onderwerp terugkwam (en daar weten wij het antwoord ook niet op natuurlijk).
Lees verder “45 jaar geleden: “Inspraak 78””Daniël Van Avermaet (1941-2003)
Vandaag is het ook al twintig jaar geleden dat de Vlaamse radio- en televisiepresentator, restaurateur en filmproducent Daniël Van Avermaet is overleden. Hij werd het bekendst als presentator van het satirische radioprogramma De Taalstrijd (op bovenstaande foto staat hij uiterst links naast de andere vaste panelleden v.l.n.r. Miriam Thys, Guy Mortier en Mark Uytterhoeven). Zelf heb ik destijds iets geschreven over zijn eigen talkshow, die echter geen lang leven beschoren is geweest.
Lees verder “Daniël Van Avermaet (1941-2003)”Tien jaar geleden: Bob De Moor in “Sinatra”
Elk jaar met de Gentse Feesten lokt Bob De Moor met zijn vrienden volle zalen. De vorige jaren amuseerde het publiek zich al kostelijk met de hilarische avonturen van de Soprano’s uit Ledeberg. Tien jaar geleden stapte een legendarische crooner in de arena: Frank Sinatra.
Lees verder “Tien jaar geleden: Bob De Moor in “Sinatra””Vijftien jaar geleden: Hans Seminck in “De Canvascrack”
Na zijn geslaagd optreden in “De Pappenheimers” was Hans Seminck vijftien jaar geleden alweer “goe bezig” in “De Canvascrack”. Nog beter is dat hij al eens is komen kijken of ik er iets over te zeggen had, maar dat was nog te vroeg, hé Hans.
Lees verder “Vijftien jaar geleden: Hans Seminck in “De Canvascrack””45 jaar geleden: “Met Cleo in de kinderwagen” (*)
Veertig jaar geleden verscheen onderstaand stukje in mijn televisierubriekje “Hebjetgezien” in De Voorpost.
Lees verder “45 jaar geleden: “Met Cleo in de kinderwagen” (*)”Roy Rogers (1911-1998)
Het is al 25 jaar geleden dat de zingende cowboy Roy Rogers is gestorven.
Lees verder “Roy Rogers (1911-1998)”45 jaar geleden: potvertoeren!
Enkele jaren geleden, toen de Ronde van Frankrijk zelfs nog op een lager pitje draaide dan nu, beweerde iemand dat de belangstelling voor de Ronde nog slechts gaande werd gehouden omdat het toch komkommertijd was voor de media. En inderdaad, zonder nu precies de sportieve kant van de zaak bij te treden, kunnen we ook dit jaar (*) weer vaststellen dat televisie gedurende de zomerperiode (zomerperiode?) herleid wordt tot sport + feuilletons + films. Het lijkt wel of alle televisiemensen tegelijk met vakantie gaan.
Lees verder “45 jaar geleden: potvertoeren!”45 jaar geleden: boze mannen uit Holland en rare mannen uit Atlantis
Argentinië heeft het dus gehaald, vooral dankzij de twaalfde speler en Thomas a Kempes, die schoot in het hoekske zoals het stond in het boekske (foto Wikiwand). Een finale die geschiedenis maakte, niet zozeer wegens het spelpeil maar omdat voor het eerst ook de Chinese Volksrepubliek meezat aan de Mondovisie-tafel. En wij maar discussiëren over het boycotten van het Argentijns regime, jongens!
Lees verder “45 jaar geleden: boze mannen uit Holland en rare mannen uit Atlantis”








