25 jaar geleden: Cultuur in Gent (43)

25 jaar geleden: Cultuur in Gent (43)

We zijn vertrokken! Nadat het een paar dagen rustig is geweest, schiet vanavond het nieuwe culturele jaar uit de startblokken. En hoe! * In de Gele Zaal start er om 20.30 uur een festival van hedendaagse Russische muziek, dat nog tot en met zondag loopt. Hierop komen we nog terug. Wie nu al info wil, belt 09/235.37.02. * In de opera is tot en met zondag het Ballet van Vlaanderen te gast met « De Notenkraker ». Wie deze romantische klassieker om 20 uur wil bijwonen, moet reserveren op het telefoonnummer 09/225.24.25. * Vanavond en morgen is ook het Symfonieorkest van Vlaanderen onder leiding van Dirk Brossé weer op bezoek in Gent, deze keer in de Bijloke-Festivalhal om 20
uur. Reservaties: 09/266.70.40. * En tenslotte is in de Vooruit Wim Mertens te horen met zijn « Jardins Clos »-programma. « Jardins Clos » zijn middeleeuwse plaatsen waar vrouwen zich vrijwillig afzonderden. Een soort van voorlopers van de Begijnhoven, maar dan met een erotische ondertoon. Tickets: 09/243.77.77.

205 jaar geleden: creatie van “La Cenerentola”

205 jaar geleden: creatie van “La Cenerentola”

Het zal morgen 205 jaar geleden zijn dat “La Cenerentola”, de opera in twee bedrijven van de componist Gioacchino Rossini (1792-1868) werd gecreëerd in Rome (Teatro Valle). Het libretto werd geschreven door Jacopo Ferretti, naar het sprookje “Assepoester” van Charles Perrault.

Lees verder “205 jaar geleden: creatie van “La Cenerentola””

Vijf jaar geleden: “Ali en Nino” van Kurban Said

Vijf jaar geleden: “Ali en Nino” van Kurban Said

In de periode vóór Fons Mariën op mijn blog zijn populaire “leestips” publiceerde, schreef hij er ook reeds een tweehonderdtal voor de website “Lezers tippen lezers”. Enige tijd geleden is deze website opgehouden met bestaan en het zou spijtig zijn om deze kleine pareltjes te laten verloren gaan. Daarom vissen wij er elke dag ééntje weer op…

Lees verder “Vijf jaar geleden: “Ali en Nino” van Kurban Said”