De Vlaamse cabaretier-zanger-presentator-tekstschrijver Frank Dingenen is eergisteren overleden aan keelkanker.
Lees verder “Frank Dingenen (1950-2025)”Categorie: televisie
Veertig jaar geleden: eerste aflevering van “EastEnders”
Het zal vermoedelijk enigszins vreemd lijken dat ik over een televisieprogramma wil schrijven dat ik nooit zag, waarvan ik geen enkele aflevering meepikte. Hoewel de kansen voor het grijpen lagen, inmiddels – laat eens nagaan – reeds zo’n slordige 6.237. Al is het woord slordig allicht misplaatst want voor zover ik weet wordt de serie heel keurig gemaakt, en de reputatie van de BBC kennend… Want die heeft de soap waar ik het over heb onder zijn hoede. EastEnders.
Lees verder “Veertig jaar geleden: eerste aflevering van “EastEnders””Bob Davidse (1920-2010)
Het is al vijftien jaar geleden dat Bob Davidse, beter bekend als Nonkel Bob, is overleden. In 1985 nam hij afscheid van het beeldscherm en het is bij die gelegenheid dat ik hem telefonisch heb geïnterviewd voor De Rode Vaan…
Lees verder “Bob Davidse (1920-2010)”Raymond Bossaerts (1938-2020)
Lezer Luc Ackaert bracht mij er vijf jaar geleden op de hoogte van het treurige nieuws dat Raymond Bossaerts was overleden.
Lees verder “Raymond Bossaerts (1938-2020)”Max Schmeling (1905-2005)
Het is al twintig jaar geleden dat de legendarische Duitse bokser Max Schmeling is overleden.
Lees verder “Max Schmeling (1905-2005)”Tien jaar geleden: “De Schepper is een homofobe racist”
Allé, de vaak door mij geviseerde scenaristen van “Thuis” hebben hun gram gehaald. Net als Walter Van den Broeck destijds met “Boys”, hebben ze mijn tolerantiegrens eens getest. En ik moet zeggen: in het begin kon ik er hartelijk om lachen. Er werd namelijk gezegd dat de Kabouters bij ene meneer Van den Enden een badkamer moesten gaan uitbreken en bij De Schepper moesten ze iets anders doen, ik weet niet precies meer wat, maar er kwam vernissen aan te pas.
Lees verder “Tien jaar geleden: “De Schepper is een homofobe racist””Pernell Roberts (1928-2010)
Vandaag is het al vijftien jaar geleden dat met Pernell Roberts de laatste van de vier hoofdvertolkers van de populaire televisieserie “Bonanza” is gestorven.
Lees verder “Pernell Roberts (1928-2010)”Dertig jaar geleden: eerste aflevering van “Mollen en Kruisen”
Het doek mag dan al gevallen zijn voor “Open doek” (zie bovenstaande foto), de liefhebber van lichte klassieke muziek kon vanaf 21 januari 1995 opnieuw op TV2 terecht voor een gelijkaardig programma dat deze keer de naam “Mollen en Kruisen” meekreeg. In vergelijking met z’n voorganger zijn het niet zo geslaagde quizonderdeel en de vurige Chantal Pattyn verdwenen, maar muziek rond één thema door het BRTN-orkest en Nic Balthazar zijn gebleven. Voor vier van de zes ingeblikte afleveringen is ook dirigent François Huybrechts gebleven, maar aangezien deze Antwerpse Amerikaan in november van vorig jaar totaal onverwacht overleed, zal men in het vervolg naar iemand anders moeten uitkijken. Misschien wordt dat wel de jonge Engelsman Philip Ellis, die nu reeds de twee overige uitzendingen voor zijn rekening neemt, al zijn die nochtans nog opgenomen vóór het overlijden van Huybrechts.
Lees verder “Dertig jaar geleden: eerste aflevering van “Mollen en Kruisen””Tien jaar geleden: “Podium Witteman”
Johan de Belie keek naar “Podium Witteman” op NPO2.
Lees verder “Tien jaar geleden: “Podium Witteman””Walter Moeremans wordt 85…
Op 1 februari 2008 maakten we in de VRT-soap “Thuis” kennis met de nieuwe vrijer van Yvette (Chris Boni). Het was de taxichauffeur Leo, gespeeld door Walter Moeremans. Het grappige is dat deze verhouding niet zou standhouden en dat Leo uiteindelijk in zee zou gaan met Jenny Verbeeck, gespeeld door Janine Bischops, in het echte leven zijn eerste echtgenote…
Lees verder “Walter Moeremans wordt 85…”








