Vijftig jaar geleden: “Some time in New York City”

Vijftig jaar geleden: “Some time in New York City”

Het is vandaag al een halve eeuw geleden dat “Some time in New York City” werd uitgebracht, a part-studio, part-live double album by John Lennon and Yoko Ono as Plastic Ono Band that included backing by Elephant’s Memory, a local band known for their hard partying and anti-establishment musical style. It is the third album to bear Lennon’s name since he left the Beatles. Like Lennon’s previous solo albums, it was co-produced by Lennon and Phil Spector. The album’s agitprop lyrics are very politically charged compared to its predecessors, discussing political and social issues and topics such as sexismincarcerationcolonialism, and racism.

Lees verder “Vijftig jaar geleden: “Some time in New York City””

Twintig jaar geleden: de grootste stommiteit van Paul McCartney

Twintig jaar geleden: de grootste stommiteit van Paul McCartney

Op 11 juni 2002 trouwde McCartney met de eenbenige Heather Mills, een ex-model en anti-landmijn-activiste. Samen kregen ze op 28 oktober 2003 een dochter, Beatrice Milly. Maar reeds in mei 2006 werd bekend dat de twee besloten hadden te gaan scheiden.

Lees verder “Twintig jaar geleden: de grootste stommiteit van Paul McCartney”

Vijf jaar geleden: The Analogues en de historische uitvoeringspraktijk

Vijf jaar geleden: The Analogues en de historische uitvoeringspraktijk

André De Rop had het reeds gezegd: hou die documentaire over The Analogues in het oog! En inderdaad, deze aflevering van “Het uur van de wolf” was buitenmate interessant. Popmuziek werd hier nu eens behandeld zoals dat met de klassieke muziek is gebeurd door de zogenaamde historische uitvoeringspraktijk…

Lees verder “Vijf jaar geleden: The Analogues en de historische uitvoeringspraktijk”

Zestig jaar geleden: The Beatles nemen “Sweet Georgia Brown” op

Zestig jaar geleden: The Beatles nemen “Sweet Georgia Brown” op

In 1961 maakte de zanger Tony Sheridan zoals gezegd in Hamburg een reeks platenopnamen met de muziekproducent Bert Kaempfert. Als begeleidingsgroep trad The Beat Brothers op. Er was niet echt een groep die zo heette, maar het was een verzamelnaam voor elke groep die als begeleidingsgroep voor Sheridan fungeerde. Bij een paar opnamen waren The Beat Brothers The Beatles.

Lees verder “Zestig jaar geleden: The Beatles nemen “Sweet Georgia Brown” op”

Veertig jaar geleden: “Tug of War”

Veertig jaar geleden: “Tug of War”

Het is morgen al veertig jaar geleden dat Paul McCartney zijn vierde solo-album “Tug of War” uitbracht. In De Rode Vaan besprak ik de elpee samen met het “Musiquarium” van Stevie Wonder omdat deze ook aan “Tug of War” heeft meegewerkt. Vandaar de titel “Paul McCartney en Stevie Wonder: een paar apart”…

Lees verder “Veertig jaar geleden: “Tug of War””

Zestig jaar geleden: The Beatles in de Star Club

Zestig jaar geleden: The Beatles in de Star Club

Toen het een paar dagen terug zestig jaar geleden was dat Stuart Sutcliffe is overleden, kon men in mijn artikel het volgende lezen: “Wanneer ze op 10 april 1962 terugkeren is hij in de namiddag overleden aan een hersenbloeding. The Beatles moeten nog dezelfde avond optreden en… ze doen het. Als Stu een paar dagen later wordt begraven, is geen van hen aanwezig.” Nu, dat blijkt volgens Wikipedia niet helemaal waar te zijn…

Lees verder “Zestig jaar geleden: The Beatles in de Star Club”