55 jaar Vieze Gasten

55 jaar Vieze Gasten

“Tien jaar Masereelfonds, tien jaar Wereldwinkels, vorige week tien jaar De Barst nu ook tien jaar Vuile Mong en z’n Vieze Gasten. Zo te zien was 1971 een vruchtbaar jaar. Wat zou er daarentegen in 1991 te vieren vallen ? Het tienjarige overlijden van het fel overroepen punkverschijnsel misschien…” schreef ik in 1981 een beetje rancuneus omwille van de herrie die mijn reeks over “pop en fascisme” had uitgelokt. 45 jaar later blijven enkel het Masereelfonds en de Wereldwinkels nog overeind, denk ik, terwijl De Vieze Gasten ook nog wel bestaan, maar dan wel met een totaal andere inhoud.

Lees verder “55 jaar Vieze Gasten”

“Un flic”

“Un flic”

Gisteren een leuke cartoon gezien op FB. Een gangster overvalt een bank en de bediende zegt tegen hem terwijl ze hem het geld overhandigt: “U weet toch wel dat u deze verrichtingen voortaan ook online kunt doen?” Daaraan moest ik denken bij het bekijken van “Un flic”, dat eveneens met een bankoverval begint…

Lees verder ““Un flic””

Tien jaar geleden: “Zink” van David Van Reybrouck

Tien jaar geleden: “Zink” van David Van Reybrouck

Zink, het boekenweekessay van David Van Reybrouck, handelt over een curiositeit in onze geschiedenis : de neutrale ministaat Moresnet (1816-1919) nabij het drielandenpunt, Nederland, België en Duitsland. De geschiedenis ervan is ook verbonden met die van de zinkfabriek Vieille Montagne en na WO I met de geschiedenis van de Belgische Oostkantons. Een interessant essay over een weinig bekend stuk geschiedenis van ons land.

Fons Mariën, 15/04/2016

Tien jaar geleden: “White Innocence” van Gloria Wekker

Tien jaar geleden: “White Innocence” van Gloria Wekker

De ondertitel van Witte onschuld luidt: Paradoxen van kolonialisme en ras. Eigenlijk is dit boek een vertaling van haar boek White Innocence uit 2016. De auteur is Gloria Wekker, een zwarte Nederlandse van Surinaamse afkomst, ze is antropologe en verbonden geweest als academica aan de Universiteit Utrecht.

Lees verder “Tien jaar geleden: “White Innocence” van Gloria Wekker”

Barbara Bonney wordt zeventig…

Barbara Bonney wordt zeventig…

De Amerikaanse sopraan en operazangeres Barbara Bonney (foto’s op YouTube) werd geboren in New Jersey. Als kind studeerde ze piano en cello. Toen Bonney dertien was, verhuisde haar familie naar Maine, waar ze als celliste deel uitmaakte van het Portland Youth Orchestra. Ze bracht twee jaar door aan de Universiteit van New Hampshire, waar ze Duits en muziek studeerde, en bracht haar derde jaar door aan de Universiteit van Salzburg, waar ze overstapte van cello naar zang. Daar studeerde ze ook aan het Mozarteum.

Lees verder “Barbara Bonney wordt zeventig…”

Laurens De Keyzer (1947-2016)

Laurens De Keyzer (1947-2016)

Tien jaar geleden las ik in de krant dat confrater Laurens De Keyzer aan kanker was bezweken. Tegelijk vernam ik dat zijn echtgenote pas enkele weken eerder eveneens was overleden. Ik schreef dan ook dat ik voorlopig nog te geschokt was om vrolijke anekdoten op te halen aan de tijd dat ik Laurens geregeld tegen het lijf liep op een of andere (culturele) manifestatie of zo maar in een café of restaurant in Gent. Daarom beperkte ik me tot een telefonisch interviewtje uit de jaren tachtig in de rubriek “aan het lijntje” in De Rode Vaan. Ondertussen heb ik de schok al verwerkt, maar ik ga het toch bij mijn originele tekst houden.

Lees verder “Laurens De Keyzer (1947-2016)”