De reeks die uitgeverij Elsevier in 1986 startte onder de titel « Waar is de tijd » krijgt met de drie tot nu verschenen delen ruime belangstelling. Het zijn semidocumentaire werken, geschiedenis van de kleine man, waarin anekdote en historie samengaan. Zoals Vic De Donder in het eerste deel « Kom eens naar mijn kamer; een halve eeuw collegeleven in Vlaanderen » het opzet van zijn boek beschermt: « …geen geschiedenis, evenmin een historische schets of een schildering van sociale toestanden… Zoek er een sfeerbeeld in, een nostalgische terugblik, een brok geobjectiveerde melancholie, kwistig gelardeerd met anekdotes en verhalen. »
Lees verder “35 jaar geleden: de prijs van de nostalgie”Categorie: televisie
45 jaar geleden: de televisieserie “Holocaust”
Het is nog niet dikwijls gebeurd dat de BRT-programmatoren zich op het scherm komen verantwoorden vooraleer met een nieuw feuilleton te starten. Daar er in de verschillende media reeds veel om te doen geweest was, zal dit dan wel een extra-factor geweest zijn om nog meer kijkers voor het BRT-scherm te vergaren voor de eerste aflevering van Holocaust op 13/9/1978 (*).
Lees verder “45 jaar geleden: de televisieserie “Holocaust””Jan Geysen (1937-1993)
Het is vandaag ook al dertig jaar geleden dat radio- en televisiemaker Jan Geysen (op bovenstaande foto in het midden tijdens een persconferentie n.a.v. de deelname van Clouseau aan het Eurovisiesongfestival) op 56-jarige leeftijd overleed als gevolg van een verkeersongeval met de fiets tijdens een vakantie in British Colombia, Canada.
Lees verder “Jan Geysen (1937-1993)”Rodrigo Beenkens wordt zestig…
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik de RTBf vreselijk dankbaar ben voor het dagelijkse “Un Tour, un exploit”. Dat is tenminste wat anders dan het wekelijkse “Sporza Retro” op de VRT. Om nog te zwijgen van die ridicule “virtuele” Tour de France (*). Maar dit gezegd zijnde, het is wel wennen aan de commentaarstem van Rodrigo Beenkens (foto Paul Hermans via Wikipedia)! Die man geeft commentaar alsof hij voortdurend geconstipeerd is!
Ronny De Schepper
Lees verder “Rodrigo Beenkens wordt zestig…”Hebjetgezien? (184): waar is Katrien?
Het nieuwe televisieseizoen is dus goed en wel begonnen. Ik moet eerlijk zeggen: er zit niet veel bij dat mij aantrekt (niets eigenlijk). Maar de otto-jan hamvraag is: waar is Katrien?
Lees verder “Hebjetgezien? (184): waar is Katrien?”Vijftien jaar geleden: “Aarzelend zocht elk van ons zijn eigen deur”
Ooit ontsloot een vriendin een gammele, vuilgroene deur, die zich tussen twee herenhuizen bevond. En opende daarmee het perspectief op een beluik, een besloten hofje waar kasseistenen overwoekerd werden door onkruid; de huisjes rondom waren bijna allemaal vervallen. Met de simpele handeling, het openen van een deur die tussen de boulevardgevels niet opviel, leerde zij me wat doordacht reizen betekent. Het was de stap in een totaal andere, onbekende en irreële wereld. Het ruimtelijke reisaspect was klein, enkele stappen; veel groter was de reis in de tijd die ons van de grootstad naar eeuwen terug bracht. Het was de trip van de warmte en het scherpe zonlicht met genadeloze contouren, naar de koelte van een schaduw die ons mild ontving. Het was de sensatie geconfronteerd te worden, in de luide namiddagdrukte van een grootstad, met de huiver dat achter je de schim van de Golem zijn hand naar je zou reiken, een Golem die je dus toch ruimtelijk bijna duizend kilometer voerde en van daaruit ook de literaire reis van de verbeelding opstartte. Het was het wegvallen van de massa, de sensatie van de eenzaamheid; het ontdekken van nieuwe emoties, het herontdekken van verloren gewaande emoties. Het was de gefantaseerde reis van Alice, van Gulliver, van Bilbo Balings. En het zou dus ook de reis van een herinnering worden : het nu teruggrijpen, het nu noteren van indrukken… wat de cirkel die elke reis is, voorlopig sluit : de reiziger die daar toen vertrok, is er vandaag weergekeerd, eventjes, op doortocht. En sluit eigenhandig de deur van het beluik.
Lees verder “Vijftien jaar geleden: “Aarzelend zocht elk van ons zijn eigen deur””45 jaar geleden: “Come and see next week”
Wie de feuilletons uitgevonden heeft, die verdient zeker een standbeeld opgericht met de percentjes van de miljardenopbrengst van sommige van zijn geesteskinderen. De vraag is alleen maar : is er wel iemand die met deze eer kan gaan lopen ? Van zodra er televisie was, waren er feuilletons zeg maar. Want ze moesten maar naar de bioscoop kijken, waar ook het reeks-systeem bijna samenviel met de commerciéle exploitatie van deze uitvinding. De makers van The perils of Pauline (Pauline in gevaar, zie foto) of de zeer populaire Zorro, wisten immers ook wel dat de mensen die de eerste aflevering hadden gezien ook de volgende zouden willen zien (én ervoor betalen). Vooral indien men de aflevering afbrak op een zeer spannend moment (zoals een coïtus interruptus dus). Zo heeft Pauline in de loop van haar carrière op het eind o.m. aan een rotsblok gehangen, vastgebonden op rails gelegen (en hoorde ik in de verte de trein niet reeds fluiten ?) of in een kelder achtergelaten terwijl het water naar binnen stroomde.
Lees verder “45 jaar geleden: “Come and see next week””45 jaar geleden: zelfs in het land der blinden is de televisie koning
Opgelet: de vrouw op de illustratie die door chatgpt werd gecreëerd is niet de vrouw uit het interview.
Lees verder “45 jaar geleden: zelfs in het land der blinden is de televisie koning”Willy van Heesvelde (1933-1983)
Het is vandaag al veertig jaar geleden dat Willy van Heesvelde (op bovenstaande foto als Magister Maesius in de gelijknamige jeugdserie) is overleden, een dag na een optreden in de musical “Fien” van Jasperina de Jong en Eric Herfst.
Lees verder “Willy van Heesvelde (1933-1983)”45 jaar geleden: “Van de doden niets dan… televisieprogramma’s”
45 jaar geleden maakte ik me in de televisierubriek van De Voorpost druk over de overdreven (?) aandacht die werd besteed aan onze dierbare overledenen…
Lees verder “45 jaar geleden: “Van de doden niets dan… televisieprogramma’s””








