Dertig jaar geleden: “A spanner in the works” (Rod Stewart)

Dertig jaar geleden: “A spanner in the works” (Rod Stewart)

1995 begint meteen met een wereldrecord voor Rod Stewart. In Rio de Janeiro treedt hij op voor 3,5 miljoen mensen, een half miljoen meer dan de vorige recordhouder Jorge Ben (op dezelfde plaats). Na het concert in Rio liet Rod Stewart zich afvoeren door een ambulance uit schrik door de menigte te worden gelyncht.

Lees verder “Dertig jaar geleden: “A spanner in the works” (Rod Stewart)”

John Fogerty wordt tachtig…

John Fogerty wordt tachtig…

Vandaag viert de Amerikaanse rocker John Fogerty tachtigste verjaardag (foto YouTube). Zijn groep, de Creedence Clearwater Revival, kortweg CCR (*), domineerde de hitparades tussen 1969 en 1972. Men kan zeggen dat dit de laatste kwalitatieve singlegroep was, ook al gaan er sinds de Abba-revival stemmen op om dit van Abba ook te beweren. Maar ondanks het feit dat Abba in zekere zin de lijn van The Beatles over CCR doortrekt, bevat hun repertoire toch te veel “middle of the road” om nog tot de echte rock te worden gerekend.

Lees verder “John Fogerty wordt tachtig…”

Moon Martin (1950-2020)

Moon Martin (1950-2020)

Het is al vijf jaar geleden dat Raymond Thielens me verwittigde dat de Amerikaanse rocker Moon Martin was overleden. Of zoals het in “Le Parisien” stond: “L’auteur de Bad News, titre rock incontournable de l’émission Les Enfants du Rock et des boums de 1980, est décédé ce mercredi à l’âge de 69 ans à Los Angeles. C’est son ami guitariste Rick Vito qui a annoncé sa disparition sur les réseaux sociaux. Il aurait été retrouvé mort de « cause naturelle » chez lui, près de sa guitare. Il n’avait pas sorti d’albums depuis vingt ans.”

Lees verder “Moon Martin (1950-2020)”

Zestig jaar geleden: het kortste Stones-concert “ever”

Zestig jaar geleden: het kortste Stones-concert “ever”

Op 22 april schreef ik nog dat de eerste Amerikaanse tournee van The Rolling Stones van start ging in Canada. En lap, vier dagen later is het al prijs: een optreden in London (Ontario) wordt al na amper vijftien minuten opgedoekt wegens rellen. Het is altijd lastig om zoiets te timen natuurlijk, maar de Canadezen gaan er prat op dat dit het kortste concert van de Stones “ooit” was, dus ook korter dan dat in het Nederlandse Scheveningen. Het zou zelfs het kortste concert ooit zijn van eender wie. Grappig: ik heb dit teruggevonden op de Historical Data van Wikipedia en niet bij mijn Canadese vriend Alcide. Ontario ligt immers in Engelstalig Canada…

Ronny De Schepper