John Densmore wordt tachtig…

John Densmore wordt tachtig…

John Densmore, de drummer van The Doors (foto YouTube), viert vandaag zijn tachtigste verjaardag. Hij maakte ook deel uit van de groep toen ik die eind 1978 heb geïnterviewd, maar ik ga dat interview nu niet nog eens hernemen, aangezien ik dat al heb gedaan bij zijn (toenmalige) maten Ray Manzarek en Robby Krieger. Ja zelfs bij zanger Jim Morrison, al was die toen al enkele jaren overleden. Ik ga me hier dus nog maar eens beperken tot Wikipedia.

Lees verder “John Densmore wordt tachtig…”

Luc De Vos (1962-2014)

Luc De Vos (1962-2014)

Ik was er niet bij op het Sint-Pietersplein, bij het afscheid van zanger, schrijver en (in ruimere zin) buurman Luc De Vos tien jaar geleden. Ik zou kunnen zeggen dat dit was omwille van de kerkdienst, waarvan ik vermoed dat Luc daar zelf niet mee akkoord zou zijn gegaan, maar ook als het een herdenkingsdienst in het crematorium van Lochristi was geweest (wat ik, eerlijk gezegd, had verwacht), dan zou ik er nog niet bij geweest zijn. Ik heb het al eerder gezegd: ik kom niet meer buiten en daarmee uit.

Lees verder “Luc De Vos (1962-2014)”

Vijftig jaar geleden: laatste live-optreden van John Lennon

Vijftig jaar geleden: laatste live-optreden van John Lennon

Het is een bekend verschijnsel: sommige artiesten kunnen maar niet wennen aan optreden in het openbaar en blijven maar trak hebben, hoe bekend ze ook mogen zijn. John Lennon was zo iemand. Eén van de redenen waarom hij met The Beatles is gekapt, is dan ook ongetwijfeld verlost te zijn van die dwang om op te treden.

Lees verder “Vijftig jaar geleden: laatste live-optreden van John Lennon”

Doug Sahm (1941–1999)

Doug Sahm (1941–1999)

Vandaag is het ook al 25 jaar geleden dat de Texaanse rocker Doug Sahm is overleden (foto YouTube). In de jaren zestig kweekte hij een grote aanhang met zijn Sir Douglas Quintet (“She’s about a mover”, “Mendocino”, “Dynamite woman”). Sindsdien heeft Doug er enkele elpees met studiomuzikanten opzitten die het hele palet van de Amerikaanse rockmuziek bestrijken. Soms blank (country), soms zwart, maar vooral altijd als een modern voorbeeld van norteno-muziek, tex-mex met andere woorden. Die muziek brengt hij vooral met The Texas Tornadoes.

Ronny De Schepper

Frankie Miller wordt 75…

Frankie Miller wordt 75…

Toen we nog jong waren (alweer die jaren zestig dus) bespraken we geen elpees (maar beluisterden we ze, voegt een kwatong hier over onze schouder aan toe), maar als we toch iets wilden vasthouden op papier van een of andere zanger was dat welke groepen hij doorlopen had en welke platen hij had gemaakt.
Voor Frankie Miller is deze praktijk zeker op z’n plaats, niet alleen omdat Millers « roots » in die magische sixties thuishoren, maar ook omdat hij echt goed is, steengoed zelfs, maar dat je er eigenlijk weinig literatuur aan kwijt kunt.

Lees verder “Frankie Miller wordt 75…”