Het is ook al 25 jaar geleden dat Rick Danko, de bassist van The Band, is overleden (foto YouTube)…
Lees verder “Rick Danko (1942-1999)”Categorie: rock
55 jaar geleden: The Rolling Stones in Altamont
Vandaag is het 55 jaar geleden dat The Rolling Stones een free concert gaven in Altamont (Californië).
Lees verder “55 jaar geleden: The Rolling Stones in Altamont”Ian McLagan (1945-2014)
Het is al tien jaar geleden dat Ian McLagan, de keyboardspeler eerst van The Small Faces (op bovenstaande foto is hij de tweede van links), daarna van The Faces tout court, aan een beroerte is gestorven in Austin (Texas). Hij stond net op het punt om te gaan toeren met Nick Lowe.
Lees verder “Ian McLagan (1945-2014)”John Densmore wordt tachtig…
John Densmore, de drummer van The Doors (foto YouTube), viert vandaag zijn tachtigste verjaardag. Hij maakte ook deel uit van de groep toen ik die eind 1978 heb geïnterviewd, maar ik ga dat interview nu niet nog eens hernemen, aangezien ik dat al heb gedaan bij zijn (toenmalige) maten Ray Manzarek en Robby Krieger. Ja zelfs bij zanger Jim Morrison, al was die toen al enkele jaren overleden. Ik ga me hier dus nog maar eens beperken tot Wikipedia.
Lees verder “John Densmore wordt tachtig…”35 jaar geleden: “Storyteller” (Rod Stewart)
Het jaarlijkse Rod Stewart-kerstgeschenk is in 1989 “Storyteller”, een fraaie box met vier CD’s, waarop in 65 liedjes wordt teruggeblikt op Rods carrière.
Lees verder “35 jaar geleden: “Storyteller” (Rod Stewart)”Luc De Vos (1962-2014)
Ik was er niet bij op het Sint-Pietersplein, bij het afscheid van zanger, schrijver en (in ruimere zin) buurman Luc De Vos tien jaar geleden. Ik zou kunnen zeggen dat dit was omwille van de kerkdienst, waarvan ik vermoed dat Luc daar zelf niet mee akkoord zou zijn gegaan, maar ook als het een herdenkingsdienst in het crematorium van Lochristi was geweest (wat ik, eerlijk gezegd, had verwacht), dan zou ik er nog niet bij geweest zijn. Ik heb het al eerder gezegd: ik kom niet meer buiten en daarmee uit.
Lees verder “Luc De Vos (1962-2014)”Vijftig jaar geleden: laatste live-optreden van John Lennon
Het is een bekend verschijnsel: sommige artiesten kunnen maar niet wennen aan optreden in het openbaar en blijven maar trak hebben, hoe bekend ze ook mogen zijn. John Lennon was zo iemand. Eén van de redenen waarom hij met The Beatles is gekapt, is dan ook ongetwijfeld verlost te zijn van die dwang om op te treden.
Lees verder “Vijftig jaar geleden: laatste live-optreden van John Lennon”Doug Sahm (1941–1999)
Vandaag is het ook al 25 jaar geleden dat de Texaanse rocker Doug Sahm is overleden (foto YouTube). In de jaren zestig kweekte hij een grote aanhang met zijn Sir Douglas Quintet (“She’s about a mover”, “Mendocino”, “Dynamite woman”). Sindsdien heeft Doug er enkele elpees met studiomuzikanten opzitten die het hele palet van de Amerikaanse rockmuziek bestrijken. Soms blank (country), soms zwart, maar vooral altijd als een modern voorbeeld van norteno-muziek, tex-mex met andere woorden. Die muziek brengt hij vooral met The Texas Tornadoes.
Ronny De Schepper
Bryan Adams wordt 65…
Ik heb hier nog een mooie foto liggen die Jo Clauwaert van Bryan Adams heeft genomen en zo stel ik tot mijn verbazing vast dat deze Canadese rocker nog geen plaatsje heeft gevonden in mijn pantheon. Gauw even goed maken!
Lees verder “Bryan Adams wordt 65…”Frankie Miller wordt 75…
Toen we nog jong waren (alweer die jaren zestig dus) bespraken we geen elpees (maar beluisterden we ze, voegt een kwatong hier over onze schouder aan toe), maar als we toch iets wilden vasthouden op papier van een of andere zanger was dat welke groepen hij doorlopen had en welke platen hij had gemaakt.
Voor Frankie Miller is deze praktijk zeker op z’n plaats, niet alleen omdat Millers « roots » in die magische sixties thuishoren, maar ook omdat hij echt goed is, steengoed zelfs, maar dat je er eigenlijk weinig literatuur aan kwijt kunt.









