De voormalige Vlaamse schlagerzangeres Marva viert vandaag haar tachtigste verjaardag. Zo’n veertig jaar geleden toen ze nog in Tielrode woonde, heb ik haar nog geïnterviewd voor het regionale weekblad De Voorpost. Zelfs hoofdredacteur Wouter Vloebergh was bij hoge uitzondering mee ter plaatse gegaan, zoals men kan zien op de bijgevoegde foto uit De Voorpost. En zo begon het artikel:
Lees verder “Marva wordt tachtig…”Tag: Will Tura
35 jaar geleden: “De Rode Draad”
Op vrijdag 27 en zaterdag 28 maart 1987 had in de Gentse Vooruit een socialistische kunsthappening plaats onder de noemer « De Rode Draad ». Dit multidisciplinaire gebeuren wou de feestelijke afronding zijn van een aantal studiedagen die de SP aan diverse kunsttakken heeft gewijd. Voor meer praktische bijzonderheden verwees ik in De Rode Vaan naar de rubriek « aktivaria », maar ondanks de beperkte ruimte heb ik toch ook geprobeerd een beetje duiding te brengen bij deze manifestatie. Ik deed dat met coördinatrice Martine Lemonnier. Vanuit de Lemonnierlaan over naar de Keizerslaan!
Lees verder “35 jaar geleden: “De Rode Draad””Tien jaar geleden: de eerste aflevering van “Belpop”
Met een aflevering over Arno Hintjens ging tien jaar Belpop van start, een tv-programma over de Belgische popscene op Canvas. Jan Delvaux, medewerker van het programma, publiceerde in 2011 ook een boek met de titel Belpop: de eerste vijftig jaar, waarin hij de geschiedenis van de Belgische popmuziek beschrijft, van Kili Watch van The Cousins tot heden. Aan de hand van archiefmateriaal en interviews met de artiesten zelf, groepsleden, producers en andere getuigen wordt de muzikale carrière van de Belpop-iconen onder de loep genomen.
Lees verder “Tien jaar geleden: de eerste aflevering van “Belpop””Guido Depraetere (1946-2006)
Het is vandaag al vijftien jaar geleden dat Guido Depraetere is overleden. Over hemzelf heb ik weinig geschreven. Zelfs zijn Baziel-typetje komt maar heel even ter sprake in mijn overzicht van Vlaamse humor. Maar dat zal Guido zelf wel niet erg hebben gevonden, want hij stond toch vooral bekend als één van de co-managers van VTM eind jaren 80, begin jaren 90. Samen met co-manager Mike Verdrengh stond dit duo toen bekend als “Mike & Guido”. En net als dat andere legendarische duo “Mike & Zaki” had ik, zeker in de beginfase, de indruk dat “Mike & Guido” vooral op de jeugd mikten. Dat trachtte ik duidelijk te maken in een beschouwend stukje over de pas opgestarte VTM onder de titel “Je bent jong en je wil wat” (de vroegere slogan van Veronica, toen die nog deel uitmaakte van het Nederlandse omroepbestel)…
Lees verder “Guido Depraetere (1946-2006)”


