Giancarlo Bellini wordt tachtig…

Giancarlo Bellini wordt tachtig…

Vandaag wordt de Italiaanse wielrenner Giancarlo Bellini tachtig jaar. Ik herinner mij hem vooral omdat hij eens van zijn kopman Roger De Vlaeminck een rit “moest” winnen. Daarmee bedoel ik: net zoals Vic Van Schil in die fameuze Luik-Bastenaken-Luik zei dat hij zijn kopman en medevluchter Eddy Merckx desnoods als eerste over de streep zou dràgen, zo weigerde Bellini ook de overwinning in de zesde etappe van de Ronde van Zwitserland 1975, maar De Vlaeminck “dwong” hem uiteindelijk om als eerste over de meet te rijden (hij gaf hem een duw, meen ik me te herinneren).

Lees verder “Giancarlo Bellini wordt tachtig…”

Anna Maria Ortese (1914-1998)

Anna Maria Ortese (1914-1998)

Vijf jaar geleden verraste Johan de Belie me met de mededeling dat hij een boek over de Giro d’Italia aan het lezen was. Daar moest ik het fijne van weten! Enigszins gealarmeerd, waarschuwde hij mij dat het niet enkel over de Giro ging. Het betrof “La lente scura” van de Italiaanse schrijfster Anna Maria Ortese dat in het Frans de misleidende titel “Tour d’Italie” had meegekregen. Misleidend, jazeker, maar toch ook weer niet helemaal ten onrechte (zie illustratie hieronder). Het gevolg was dat ik zo geïnteresseerd raakte dat ik mijn oude renfiets nog eens van stal haalde en richting Sint-Niklaas snelde om het kleinood ook eens door te nemen. Aangezien het een Franse uitgave betreft, verkoos ik oorspronkelijk de Franse Wikipedia-tekst boven de Engelse, maar die was wel verschrikkelijk uitgebreid. Gelukkig ontdekte ik op de valreep dat er ook nog een Nederlandse pagina bestaat (*)…

Lees verder “Anna Maria Ortese (1914-1998)”

Eddy Merckx wordt tachtig…

Eddy Merckx wordt tachtig…

Vandaag viert Eddy Merckx zijn tachtigste verjaardag. Ik heb hem twee keer geïnterviewd. De eerste keer, in 1986, nogal informeel op de persvisie van de koersfilm “American flyers”. De tweede keer, een jaar later, uitgebreid en in aanwezigheid van fotograaf Jo Clauwaert (zie hierboven). Dat interview ging bijna uitsluitend over de Tour 1987, dus het is eigenlijk beter dat ik dat gesprek nog eens ophaal over twee jaar als het 35 jaar geleden zal zijn dat deze Tour werd verreden.

Lees verder “Eddy Merckx wordt tachtig…”