Morgen zal het al 25 jaar geleden zijn dat de Italiaanse acteur Marcello Mastroianni in Parijs aan pancreaskanker is overleden.

Marcello Mastroianni werd geboren in een klein dorpje in de Apennijnen, maar groeide op in Turijn en Rome. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zat Mastroianni gevangen in een nazi-kamp, maar hij wist te ontsnappen en zich schuil te houden in Venetië.
In 1945 begon hij te werken bij een filmbedrijf en nam hij acteerlessen. In 1947 debuteerde hij met de film I Miserabili (naar Victor Hugo’s Les Misérables). Al snel werd hij internationaal bekend. Hij was onder andere te zien in Big Deal on Madonna Street en La Dolce Vita (1960) van Federico Fellini, waarin hij naast Anita Ekberg speelde. Hij vertolkt daarin de rol van journalist Marcello Rubini. Uitgeput door de vereisten van zijn beroep en de eisen van zijn minnares Emma (Yvonne Fourneaux) brengt hij de nacht door bij Maddalena (Anouk Aimée), de dochter van een rijke industrieel. Daarna ontmoet hij de Zweedse filmster Sylvia (Anita Ekberg), waarmee hij de beroemde scène in de fontein van Rome draait. Haar vriend Lex Barker (“hij heeft ooit nog Tarzan gespeeld”) kan daar niet mee lachen. Daarop probeert Emma zelfmoord te plegen. Het mislukt, de zelfmoord van zijn vriend Alain Cuny lukt echter wél, nadat hij eerst zijn twee kinderen heeft vermoord. Marcello vlucht naar een wilde party waar hij de eerste in de filmgeschiedenis is om een befscène te draaien. Ik weet niet of dit bij Nadia Gray (1924-1994) is, die hij daar ontmoet en ophef maakt met een striptease op muziek van een hitje uit die tijd, “Patricia”. De “echte” muziek van deze film is uiteraard van Nino Rota, maar ook Adriano Celentano maakt een opgemerkte verschijning met een versie van “Ready Teddy”. Het Vatikaan is “not amused”.
Fellini draait in 1963 “Otto e Mezzo” met naast Marcello Mastroianni ook nog veel vrouwelijk schoon waaronder Claudia Cardinale, Anouk Aimée, Sandra Milo, Rosella Falk, Barbara Steele en Madeleine LeBeau. Een regisseur tracht in een kuuroord tijd en inspiratie te vinden voor een nieuwe film. Niet alleen zijn echtgenote en minnares verstoren zijn zoektocht naar inspiratie, maar ook de diverse actrices die om rollen komen bedelen en de lastige critici die hem op de hielen zitten zorgen ervoor dat het scenario niet vordert. Vlak voor de opnamen besluit de regisseur om de zoektocht naar inspiratie en de vele obstakels tot onderwerp van de film te maken. Ook de eigen jeugdherinneringen, dromen en fantasieën van de regisseur komen in deze schildering van een creatief gedachtenproces bovendrijven. Deze film over gebrek aan inspiratie werd paradoxaal genoeg een van Fellini’s rijkste en meest meeslepende films, vol indringende scènes en beelden en verrassende, groteske personages. Het hoogtepunt van de latere carrière van Vittorio De Sica was dan weer de film Ieri, oggi, domani (1963) met Sophia Loren en Marcello Mastroianni, waarmee hij de Oscar voor beste niet-Engelse film won. 58-kinski-marcelo

In 1973 draait Roman Polanski “Che?” met Marcello Mastroianni en Sidney Rome en in “Cosi come sei” van Alberto Lattuada speelt Nastassja Kinski het liefje van Marcello Mastroianni (foto). Daarna volgde de schandaalfilm La Grande Bouffe (Marco Ferreri, 1973), met beroemde acteurs als Philippe Noiret, Michel Piccoli en Ugo Tognazzi. De film toont een groep mannen die zich in een afgelegen villa met een stel prostituees te buiten gaan aan groepsseks en een vreetpartij met fatale afloop. Op het in hetzelfde jaar gehouden filmfestival van Cannes leidde de film tot de nodige opschudding. In 1977 speelt hij in “Una Giornata Particolare” van Ettore Scola opnieuw samen met Sophia Loren (en met Alessandra Mussolini als haar dochtertje!). In 1985 verschijnt Giulietta Masina nog eens in een film van Fellini, samen met Marcello Mastroianni, namelijk in Ginger e Fred. In 1987 was er “Intervista” met de ontluisterende hereniging van Marcello Mastroianni en Anita Ekberg.
Sophia Loren doet in “Prêt-à-porter” van Robert Altman haar striptease uit “Gisteren, vandaag en morgen” nog eens over, maar – teken des tijds – Marcello Mastroianni valt deze keer in slaap. La Loren was nochtans nog altijd het zien waard.
Mastroianni was getrouwd met de Italiaanse actrice Flora Carabella (1948-1999). Samen hadden ze één kind. Mastroianni had ook een dochter (Chiara Mastroianni) bij zijn maîtresse Catherine Deneuve.

Ronny De Schepper

Een gedachte over “Marcello Mastroianni (1924-1996)

  1. In “Una Giornata Particolare” speelt Alessandra Mussolini het dochtertje van Sophia Loren. In het echte leven is Sophia de tante van Alessandra, omdat Sophia’s zus getrouwd was met de zoon van Benito Mussolini, waarvan Alessandra de vrucht was.

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.