Twee maanden na zijn 85ste verjaardag is gisterennacht de Vlaamse gitarist Freddy Sunder overleden…

Hij werd als Fritz Sundermann geboren in Antwerpen en studeerde als kind viool. Als 14-jarige was hij al zanger in bigbands en combo’s. Toen hij 17 was, volgde hij gitaarlessen bij Marcel Bossu en ook harmonieleer en seriële muziek. In 1953 bracht hij zijn eerste albums uit, die toen gepromoot werden alsof hij een Amerikaans artiest was. Hij scoorde toen hits met “Kaw Liga”, “Rio Rita” en “Calling Car Boogie”, maar toen uitkwam dat hij eigenlijk van Antwerpen was, was het gedaan met het succes. Freddy was daar echter niet rouwig om want in 1961 richtte hij de groep The Clouds op die ongecompliceerd voor de jazz-niche koos.
Freddy Sunder speelde ook een tijdlang mee in het orkest van Willy Rockin en toerde onder meer in Europa, Afrika en Zuidoost-Azië. Hij speelde bij verschillende grote namen, zoals Peggy Lee, Sammy Davis Jr., Natalie Cole, Shirley Bassey en Toots Thielemans. In eigen land was hij vaak sessie-gitarist b.v. op “Eenzaam zonder jou” van Will Tura, “Sans toi mamie” van Adamo, “Kili watch” van The Cousins of “I’m alone” van The Picknicks.
Maar het bekendst was hij nog toen hij van 1957 tot 1965 gitarist en zanger was in het BRT-orkest van Francis Bay, dat in 1965 door Etienne Verschueren werd overgenomen en omgedoopt tot het “BRT-Jazzorkest”. Sunder was van 1981 tot 1990 zelf dirigent van het BRT-orkest. Daarover zou  hij ooit gezegd hebben: “Twintig procent van de musici denkt dat ze het beter kunnen dan de dirigent. En tachtig procent is er zeker van.” Nadat de BRT Big Band in 1990 werd ontbonden, was Sunder enkele jaren docent aan het Gentse Muziekconservatorium. Soms moest hij zowaar ook een juridische functie vervullen. In 1996 werd hij door een Leuvense rechtbank samen met Tars Lootens en Freddy Devreese aangesteld om te onderzoeken of “You’re not alone”, de wereldhit van Michael Jackson uit 1995 en geschreven door ene R.Kelly, geen plagiaat is van “If we can start all over” van Eddy en Danny Van Passel. De uitspraak was uiteindelijk in het voordeel van onze landgenoten…
Andie MacDowell (1987)Photo Credit: Ian Miles_Shooting Star™Tijdens de Gentse Jazzkroegentocht in de jaren negentig ging ik voor Het Laatste Nieuws naar ’t Vosken, waar het Freddy Sunder trio optrad. Het café zat helemaal vol, maar meestal met mensen die op het restaurant afgekomen waren. Wanneer Freddy Sunder opent met de tune van het RTBF-filmmagazine van Selim Sasson, spitsen toch een aantal mensen de oren.
Vlakbij de muzikanten heeft Sabrina Dewulf met haar man en schoonouders postgevat. Ze heeft nog nooit een jazzkroegentocht meegemaakt, maar gaat wel geregeld naar café’s waar een jazzgroepje speelt. Eigenlijk doet ze dit ook zo vanavond, want ze houdt het bij deze ene groep. Morgen moet ze immers weer vroeg op. Sabrina is manusje van alles in het familiepark Harry Malter in Heusden, waar haar man als zelfstandige kok werkt.
In het restaurant draaien we dergelijke muziek,” zegt ze en, inderdaad, de rustige laidback-muziek van Sunder laat zich misschien nog het best op deze manier consumeren. De gesprekken gaan gezellig door, alleen na ieder nummer onderbroken voor een beleefdheidsapplaus.
Op speciale gelegenheden, zoals b.v. op oudejaarsavond, nodigen we zelf ook een groepje uit,” zegt Sabrina. “Dat is trouwens één van de redenen waarom we hier zijn. Om te prospecteren als het ware. En, ja, Sunder bevalt me wel. Misschien vragen we hém wel.”
Haar man speelt thuis zelf keyboards, maar aan optredens waagt hij zich nog niet. En zijzelf? Voelt ze zich niet geroepen om te zingen b.v.? Nee, dat niet, maar ze luistert wel veel naar jazz. “CD’s meestal, want op de radio hoor je dit soort muziek helaas niet meer.
Zaterdag gaat Sabrina opnieuw op pad. Eerst een filmpje meepikken in de Decascoop en nadien gezellig een glaasje drinken. Waar, dat weet ze nog niet precies. Alleszins gaat ze niet speciaal op één of andere groep af en een speciale voorkeur voor een café heeft ze ook al niet. “Het zal afhangen van de inspiratie van het moment.”

Referentie
Ronny De Schepper, Sabrina houdt van olifanten en van Freddy Sunder, Het Laatste Nieuws 26 oktober 1996

Een gedachte over “Freddy Sunder (1931-2016)

  1. Beetje Info voor Ronny De Schepper: het orkest van Francis Bay werd niét het BRT jazzorkest, maar werd wel de BRT big band na Francis Bay olv Freddy Sunder. Het BRT jazzorkest olv Etienne Verschueren was een volledig autonoom orkest dat naast de big band bestond. Dat voor wat betrof de ‘lichte’ muziek . Brt koor en Filharmonisch orkest van de BRT namen het ‘klassieke’ repertoire voor hun rekening. Enige cross-overs daargelaten natuurlijk.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.