De Britse regisseur Nicholas Hytner viert vandaag zijn zestigste verjaardag.

Hytner was born in Manchester as the eldest child of four in “a typical Jewish, cultured family”. He went to Cambridge University, where he studied English. He did some acting whilst at University, including co-scripting and performing in a televised production of the 1977 Cambridge Footlights Revue. However, Hytner did not consider acting his strong point. He also did some directing, including a production of Bertolt Brecht and Kurt Weill’s “Rise and Fall of the City of Mahagonny”.
After leaving Cambridge, Hytner’s first “proper paid job” was as assistant at the English National Opera. Some of his earliest professional directing work was in opera, including a production of Wagner’s “Rienzi” at the English National Opera and Haendel’s “Serse” in 1987. Dat betekent dus ook dat ze in het Engels werd gezongen en dat gaf vooral bij de recitatieven grote problemen, aldus Jos Van Immerseel, die in Antwerpen en Gent in 1997 wel degelijk een originele Italiaanse uitvoering leidde. Het was zelfs zo erg dat hij het continuo er niet onder kreeg en men dus énkel een clavecimbel te horen kreeg.
Bovendien was de Engelse versie gebaseerd op de zogenaamd kritische uitgave door Charles Mackerras, maar Van Immerseel heeft deze resoluut van de hand gewezen en heeft teruggegrepen naar het origineel. “Alweer was de regisseur heer en meester,” aldus Jos. “Als je de partituur niet respecteert, ben je eigenlijk met toneel bezig. Bovendien wordt er veel te visueel gedacht, in termen van film of televisie, waarbij theaterwetten met de voeten worden getreden. Men speelt b.v. te ver achteraan, wat problemen geeft met de simultaniteit met het orkest. Ik wil niet terug naar de dictatuur van de dirigent, maar er moet een samenwerking zijn.”
Natuurlijk heeft hij principieel gelijk, maar daar staat tegenover dat de regisseur waarover hij het heeft dus niemand minder dan Nicholas Hytner was, die op dat moment zo’n geweldig bioscoopsucces had met “The madness of King George” en in de Londense West End met de rockmusical “Miss Saigon”. Dat maakte natuurlijk ook dat Hytner op dat moment andere dingen aan het hoofd had en dat het Julia Hollander was die de instudering voor haar rekening nam (de Vlaamse Opera had vroeger reeds een andere Hytner-productie geprogrammeerd, namelijk “King Priam” van Michael Tippett, maar ik kan me niet meer herinneren of Hytner in dit geval zelf de regie in handen heeft genomen). Anderzijds mocht Jos Van Immerseel het werk deze keer (in tegenstelling tot “Alcina” van enkele jaren terug) met zijn eigen orkest Anima Eterna uitvoeren.
De titelrol was oorspronkelijk voor een castraat geschreven, maar werd in Engeland door een tenor gezongen, met name de Fin Jorma Silvasti, en in Gent en Antwerpen was het uiteindelijk een mezzo-sopraan (Mariana Cioromila). Zijn broer Arsamene daarentegen werd oorspronkelijk gezongen door een sopraan, maar hier door een contratenor (Christopher Robson). In de barok veranderde men immers van geslacht alsof het niets was. Denk maar aan de bekendste aria uit deze opera (“Ombra mai fu”) waarvan opnames bestaan door zowat alle stemtypes! Ook Händel veranderde trouwens de stemtypes bij hernemingen, zodat Van Immerseel hiermee veel minder moeite heeft.
Meanwhile Hytner’s first theatre productions were at the Northcott Theatre, Exeter. He then directed a series of productions at the Leeds Playhouse and in 1985 he became an Associate Director of the Royal Exchange Theatre, Manchester, a position he retained until 1989.
Hytner was hired by producer Cameron Mackintosh to direct “Miss Saigon”, the next work from “Les Misérables” creators Alain Boublil and Claude-Michel Schonberg. “I had seen several of Nick’s opera productions – Handel’s Xerxes and Mozart’s Magic Flute – as well as some of his classical plays, and he has a marvellously visual point of view,” Mackintosh said.
Hytner’s London production of “Miss Saigon” opened on 20 September 1989, and closed on 30 October 1999 after just over ten years, on its 4,274th performance, having grossed more than £150 million in ticket sales during its London run. Hytner also directed the show at New York’s Broadway Theatre. It opened on 11 April 1991 and closed on 28 January 2001 after 4,092 performances.
Hytner was on a percentage for both London and New York productions, allowing him (then aged 34) to never need worry about money again. “It meant that thereafter I only needed to do what I wanted to do.”
What Hytner did was to continue directing theatre and opera. One of the plays he directed was Alan Bennett’s “The Madness of George III”. Het stuk van Alan Bennett was reeds vier jaar een succes in the West End en Amerikaanse producers lagen er reeds lang op te azen (aangezien deze George ook diegene was die zij hadden verslagen bij hun onafhankelijkheidsstrijd), maar Bennett wou enkel in zee gaan met Samuel Goldwyn, omdat deze toeliet dat Nigel Hawthorne, die de rol op de scène vertolkte ook de rol in de film voor zijn rekening zou nemen en dat hij niet zoals bij “Shadowlands” de plaats zou moeten ruimen voor Anthony Hopkins. Bovendien mocht Hytner, die het stuk op de West End regisseerde, dus als filmregisseur debuteren. Om het vak te leren, ging deze fluks wat rondhangen op de set van “Frankenstein” van Kenneth Branagh. Grappig is wel dat de titel van het stuk “The madness of King George III” werd veranderd, omdat men vreesde dat de Amerikanen zouden denken dat het om een sequel zou gaan, die ze toch niet zouden verstaan, aangezien ze aflevering één en twee hadden gemist. Afterwards Hytner directed more films: 1996’s “The Crucible” with Daniel Day-Lewis, and then 1998’s “The Object of My Affection” and 2000’s”Center Stage” (over een balletschool).
When Trevor Nunn announced that he would be leaving the National Theatre, Hytner took over in April 2003. In April 2013, he announced that he would step down as Director of the National Theatre at the end of March 2015. (Wikipedia)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.