45 jaar geleden: de dag dat Bernard Hinault Lucien Van Impe kwaad kreeg…

45 jaar geleden: de dag dat Bernard Hinault Lucien Van Impe kwaad kreeg…

Vandaag is het 45 jaar geleden dat de Touretappe van Morzine naar Les Ménuires werd gewonnen door zesvoudig bergkoning Lucien Van Impe. Bernard Hinault geeft als tweede zes seconden prijs, als derde overschrijdt Luciens toenmalige ploegmaat bij Kas, Claude Criquielion, nog eens tien seconden later de eindstreep. Achter deze ogenschijnlijke “logische” uitslag gaat wel een verhaal schuil…

Lees verder “45 jaar geleden: de dag dat Bernard Hinault Lucien Van Impe kwaad kreeg…”

55 jaar geleden: Lucien Van Impe laat voor het eerst van zich horen in de Tour

55 jaar geleden: Lucien Van Impe laat voor het eerst van zich horen in de Tour

Vandaag is het 55 jaar geleden dat Lucien Van Impe derde werd in de Tourrit naar Chamonix na Pingeon en Merckx. Het is de eerste maal dat hij zich laat zien in de Tour en dat is ook niet te verwonderen want voor de start had hij amper 160km bij de profs gereden…

Lees verder “55 jaar geleden: Lucien Van Impe laat voor het eerst van zich horen in de Tour”

Luis Ocana (1945-1994)

Luis Ocana (1945-1994)

Vandaag is het al dertig jaar geleden dat het levenloze lichaam van de Spaanse wielrenner Luis Ocana (foto YouTube) werd gevonden. Zelfmoord zo zei men, maar ik herinner me toch duidelijk dat toen het nieuws bekend raakte, daar een aantal twijfels bij waren gerezen. Zo zou hij de revolver in de verkeerde hand hebben gehouden. Ik weet niet meer of hij links- of rechtshandig was, maar als we nu aannemen dat hij zoals de meeste mensen rechtshandig was, dan had hij de revolver in zijn linkerhand. Helaas kan ik deze discussie nergens meer terugvinden op het internet. De twijfel omtrent de zelfmoord van Luis Ocana komt van zijn directe familie. Zij voerden zijn vrouw op als verdachte (*). Ze twijfelden omdat Luis volgens hen op het punt stond om van zijn vrouw Josiane te scheiden. Hij had een nieuwe vriendin en zou bij een dokter hebben laten onderzoeken of hij ondanks een leveraandoening nog in staat zou zijn om nog een kind te verwekken. Volgens hun verklaring had hij alleszins geen reden om een eind aan zijn leven te maken.

Lees verder “Luis Ocana (1945-1994)”

35 jaar geleden: “De Waarheid” is heel even Vlaams

35 jaar geleden: “De Waarheid” is heel even Vlaams

Net zoals bij De Rode Vaan zat er 35 jaar geleden een haar in de boter tussen de redactie van De Waarheid en de partijleiding. Daar dacht ik echter niet aan toen ik telefoon kreeg, zogezegd van De Waarheid, met de vraag om mijn interview met Lucien Van Impe uit het eindejaarsnummer van De Rode Vaan te mogen overnemen. Dat vond ik uiteraard een uitstekend idee en aangezien wij normaal gezien ook soms artikelen uit De Waarheid overnamen, zelfs zonder eerst de toestemming te vragen, antwoordde ik dat het ook o.k. was op hun vraag om de bijdrage van medewerker André Mommen over Bob Dylan uit datzelfde nummer over te nemen. Achteraf bleek echter dat deze twee artikels samen een soort van “noodnummer” van De Waarheid vormden: twee bladzijden Dylan plus twee bladzijden Van Impe and that’s it. Bleek dat in het conflict tussen redactie en partijleiding, de redactie geweigerd had een nummer uit te brengen, zodat het eigenlijk een vertegenwoordiger van de partij (de CPN) was die ik aan de lijn had. Dus ook langs deze weg alsnog sorry aan mijn vroegere kameraden van De Waarheid dat ik op die manier hun staking enigszins heb “gebroken”.

Lees verder “35 jaar geleden: “De Waarheid” is heel even Vlaams”

45 jaar geleden: José De Cauwer over de eerder saaie Tour ’77

45 jaar geleden: José De Cauwer over de eerder saaie Tour ’77

Het is al 45 jaar geleden dat Bernard Thevenet de Tour won “die Kuiper verloor”. Zoals gezegd was de redactie van De Rode Vaan zo tevreden over de voorbeschouwingen die José De Cauwer bij de Tour van 1977 had gegeven, dat ze me vroegen om er met hem ook nog eens over na te kaarten…

Lees verder “45 jaar geleden: José De Cauwer over de eerder saaie Tour ’77”

Hebjetgezien? (98): « Het Gerucht »

Hebjetgezien? (98): « Het Gerucht »

« Het Gerucht » is een programma dat meestal aan onze aandacht ontsnapt. Het wordt op een ontieglijk uur geprogrammeerd en aangezien het een kunstmagazine is, houdt dit meteen ook een vingerwijzing in: opgelet, uitsluitend voor ingewijden! Als we dan toevallig toch eens de knop vergeten om te draaien, dan blijkt — zoals in de uitzending van 20/8/86 — dat dit door de programmatie in de hand gewerkt vooroordeel ten zeerste onterecht is. De reportage over portretfotograaf Leigh Wiener (1929-1993) door Freddy Coppens was eenvoudig van opzet (een vaste camera op Wiener gericht, afgewisseld met foto’s die hij had geselecteerd) maar schitterend van resultaat. Na de reeks « Vier fotografen » bleek hier alweer eens hoezeer de fotografie een groot publiek kan aanspreken als men niet te zeer de technische toer opgaat. Al zullen niet alle fotografen dezelfde vista, dezelfde spirit, dezelfde « wit » (ofte gevatheid) hebben als Wiener, toch moet het mogelijk zijn nog meer van dergelijke programma’s te maken.

Lees verder “Hebjetgezien? (98): « Het Gerucht »”

Vijftig jaar geleden: val van Luis Ocana in de afdaling van de Col de Menté

Vijftig jaar geleden: val van Luis Ocana in de afdaling van de Col de Menté

Meestal herinneren mensen zich nog precies waar ze waren op het moment dat Kennedy werd vermoord of dat de Twin Towers in elkaar stortten, wel ik herinner me nog precies waar ik zat toen ik het nieuws van de val van Ocana hoorde op de radio. Mijn studentenkot in de Gentse Brugsepoortstraat had namelijk ook een bar (mijn kot maakte dan ook deel uit van een hele regiment van koten, 33 in totaal als ik het me goed herinner) en wij waren bezig met de voorbereidingen van een fuif ter afsluiting van het academiejaar. Men zegt dikwijls dat de radio meer tot de verbeelding spreekt dan de televisie en bij deze gelegenheid was dat zeker het geval. Die bar rook immers nogal muf en was een heel duister geval. De radio stond in een belendend zaaltje, waar een krakkemikkelige biljarttafel stond en dààr hoorden we dus Jan Wauters over het ongeval berichtten. In zijn beschrijving leek het alsof hemel en aarde vergingen en als ik nadien de beelden zag scheen dat nog waar te zijn ook. Alleszins in dat duistere, muffe zaaltje konden wij ons helemaal in de sfeer inleven en het gesleur met bakken bier hield even op.

Lees verder “Vijftig jaar geleden: val van Luis Ocana in de afdaling van de Col de Menté”