Billie Fleming (1914-2014)

Billie Fleming (1914-2014)

Het is vandaag al tien jaar geleden dat Billie Bartram, beter gekend als Billie Fleming (naar haar tweede echtgenoot, de wielrenner George Fleming; ze is ook gekend onder de naam van haar eerste echtgenoot: Billie Dovey), is overleden. Zij is heel belangrijk geweest voor het vrouwenwielrennen of nog meer voor het fietsen voor vrouwen in het algemeen, ook al omdat ze honderd jaar is geworden, wat toch wel een soort van “bewijs” voor haar gezonde levenswandel was.

Lees verder “Billie Fleming (1914-2014)”

Joaquim Agostinho (1943-1984)

Joaquim Agostinho (1943-1984)

Vandaag is het al veertig jaar geleden dat de Portugese wielrenner Joaquim Agostinho is overleden. Op 30 april was Agostinho, zonder fietshelm, zwaar ten val gekomen in de Ronde van de Algarve nadat een hond in het peloton was gelopen (foto YouTube). Kon hij er deze keer dus niets aan doen, dan stond Agostinho toch bekend als brokkenpiloot (hij was het b.v. die Luis Ocana definitief uitschakelde na diens fameuze val in het onweer op de col de Menté, door nog eens tegen hem aan te rijden) en in de Vuelta was hij al eerder eens zo zwaar ten val gekomen dat hij met mond-op-mond beademing diende te worden gereanimeerd, aldus wielerfotograaf Paul Teughels.

Lees verder “Joaquim Agostinho (1943-1984)”

Dertig jaar geleden: Graeme Obree herovert zijn uurrecord op Boardman

Dertig jaar geleden: Graeme Obree herovert zijn uurrecord op Boardman

Vandaag is het precies dertig jaar geleden dat de Schot GRAEME OBREE in Bordeaux zijn werelduurrecord heroverde op zijn landgenoot Chris Boardman. “Heroverde” jawel, dus dit was niét met zijn zelf ineengeknutselde “wasmachinefiets”, maar wel degelijk op een ‘geavanceerde’ fiets, waarmee hij in de superman-positie 52,713 kilometer aflegde in een uur, 500 meter meer dan Boardman. Op dit moment zijn beide fietsen niet langer erkend om er het wereldrecord mee te vestigen.

Lees verder “Dertig jaar geleden: Graeme Obree herovert zijn uurrecord op Boardman”

Tien jaar geleden: flauwe voorjaarsklassiekers

Tien jaar geleden: flauwe voorjaarsklassiekers

Vrijwel iedereen was het erover eens: de voorjaarsklassiekers waren uitzonderlijk flauw tien jaar geleden, misschien met als uitzondering die de regel bevestigt Parijs-Roubaix (foto Olivier De Plus). Buiten een flauwe plezante die voorstelde om het gebruik van EPO opnieuw toe te laten, wijzen de meeste waarnemers naar dezelfde oorzaak: de fameuze UCI-punten die de aanvalslust inperken en de renners eerder op zekerheid laten speculeren. Liever tiende en binnen de punten eindigen dan een alles of niets poging wagen om te winnen weet je wel.

Lees verder “Tien jaar geleden: flauwe voorjaarsklassiekers”