Op zoek naar een foto van de onlangs overleden Gentse componist Julien Mestdagh kwam ik in contact met organist Frank Heye die één van zijn werken aan een CD had toevertrouwd. En, nee, een foto had hij niet, maar van het een kwam het ander en daarom kan ik u nu zijn CD “Musica Gandaviae: Organa, Artifices” voorstellen. Een titel die nog eens het Latijn als globaliserende taal gebruikt en niet het Engels, Bart De Wever zal content zijn.

Frank Heye behaalde de regeringsmedaille voor orgel in de klas van Edward de Geest. Hij studeerde verder aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Gent waar hij het Hoger Diploma orgel behaalde bij Dirk Verschraegen en tevens het diploma muziektheoretische vakken. Hij volgde meestercursussen bij o.a. Johan Huys en Ton Koopman. Toch gaat zijn aandacht vooral naar het vertolken van hedendaagse muziek en dan meer bepaald van Vlaamse componisten. Zo verzorgde hij o.m. diverse creaties van werk van Claude Coppens, Dick Van der Harst, Walter Heynen, enz. Op zijn repertorium staan verder werken in expressionistische en neobarokke stijl.
Hij is titularis van het orgel van Destelbergen dat in 1994 werd gerestaureerd en waarvan hij de artistieke directie leidde. Hij deed er een beroep op het meesterschap van orgelmaker Etienne de Munck. In 1996 richtte hij er een ‘orgelcomité’ op waarbij hij streeft naar een vernieuwende aanpak door het orgel als kamermuziekinstrument te laten fungeren in diverse formaties en met zin voor actuele muziek (www.orgelcomitedestelbergen.be). In 1996 nam hij op dit instrument een CD op met onder meer werk van Vlaamse componisten. Tevens is hij artistiek medebeheerder van de orgelconcerten in de de St. Machariuskerk te Laarne en de zomercyclus in de St. Baafskathedraal te Gent georganiseerd door het ‘Gents Orgelcentrum’. Overigens verleende hij zijn medewerking bij CD-opnames met het kamerkoor ‘Soratea’ o.l.v. Patrick Debrabandere en het herenkoor van Heusden o.l.v Jos van den Borre met o.m. muziek van Peter Benoit. Als leraar is hij verbonden aan de MAGO Gent (www.muziek-academie.be) en de academie van Oudenaarde waar hij een uitgebreide lespraktijk heeft.
Frank Heye: Gedurende mijn loopbaan als organist ben ik mij gaan verdiepen in muziek van eigen bodem. Zo heb ik heel wat waardevolle literatuur ontdekt van componisten die in Gent zijn geboren of er intensief met het muziekleven van de Arteveldestad waren verbonden. Stilaan voelde ik de noodzakelijkheid in mij opborrelen om een aantal zeer waardevolle composities auditief vast te leggen. Binnen het aanbod aan partituren heb ik een keuze moeten maken. Ik heb vier representatieve werken genomen van een uitzonderlijk muzikaal niveau. Het betreft composities waar nog geen CD noch plaatopname van voorhanden is en ik ben dit gaan ervaren als een lacune binnen het Vlaams muzikale veld. Het kan een belangrijke sonore en musicologische bijdrage betekenen voor zowel de Vlaamse als internationale muziekwereld alsook een bijdrage tot het ontsluiten van cultureel erfgoed.
De productie is in totaliteit top en top Vlaams en meer in het bijzonder Gents (executive producer is niemand minder dan Patrick Mortier). Zowel de uitvoerder, de componisten als de orgels zijn autochtoon.
De opnames gebeurden op drie waardevolle orgels van totaal verschillende esthetiek, gekozen in functie van de op te nemen werken.
1.De symfonie in e van Adolph d’Hulst werd gecomponeerd rond de eeuwwisseling. Het werk is geschreven in een volbloed romantische toonspraak. Het gerestaureerde Forrest-orgel van de Sint-Stefanuskerk stamt uit 1873 en leunt stilistisch perfect aan bij de stijl van deze muziek.
2.De sonate da chiesa van Gabriel Verschraegen heeft een neo-modale toonspraak met veel kleurvariëteit en komt zeer goed tot zijn recht op het Van Peteghem-orgel in de Sint-Pieterskerk met een dispositie die aansluit bij de 18e eeuwse traditie.
3.Klankstructuren van Lucien Goethals is geschreven in 1962 en de passacaglia en fuga in e van Julien Mestdagh in 1966. Het was de periode waarin het compromisorgel-principe met elektrische tractuur zeer gangbaar was. De firma Loncke heeft het in oorsprong Van Peteghem-instrument in de Sint-Jacobskerk in 1956 omgebouwd tot een dergelijk orgeltype. Zowel Mestdagh als Goethals waren met dergelijk orgeltype zeer vertrouwd.
Meer info:
http://www.frankheye.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.