Het is vandaag dertig jaar geleden dat de Britse filmregisseur Robert Stevenson (uiteraard niet te verwarren met de schrijver Robert Louis Stevenson) in Californië is overleden. Hij was daar terecht gekomen omdat hij het grootste deel van zijn carrière in dienst van Walt Disney heeft gerealiseerd.

Die samenwerking dateert uit de tijd dat Walt Disney de VS om belastingredenen ontvluchtte en films in Groot-Brittannië liet draaien, meestal door Robert Stevenson. Toch moet deze reeds in de VS hebben gezeten, want in 1937 draaide hij er al “King Solomon’s mines” naar het boek van Henry Rider Haggard.  Worried about her father, treasure hunter Patrick O’Brien (Arthur Sinclair), Kathy (Anna Lee) persuades hunter Allan Quartermain (Cedric Hardwicke) to lead a party to rescue him. After surviving the desert they are found by natives and brought to their chief, Twala (Robert Adams). Their guide Umbopa (Paul Robeson) reveals himself to be the true heir to the tribal throne, having been exiled years earlier by Twala and the tribal witch, Gagool (Sydney Fairbrother). The only hope of Quartermain (*) to gain access to the mines and the possible rescue of O’Brien is to try to help Umbopa regain his rightful place as chief.

Dat Stevenson bij deze gelegenheid met Paul Robeson samenwerkte, is wel merkwaardig, want toen John Wayne ten tijde van het McCarthyisme samen met Ward Bond, Hedda Hopper en Roy Brewer “The Motion Picture Alliance for the Preservation of American Ideals” oprichtte, kreeg deze de steun van RKO-baas Howard Hughes en die wilde per se ook dat het scenario van “I married a communist” zou worden verfilmd. Zelfs al is het een duidelijk anticommunistische film, dan nog lag de titel zo slecht in de markt dat hij het moest voorleggen aan niet minder dan achttien regisseurs vooraleer iemand toehapte. Uiteindelijk werd het oorspronkelijke scenario in 1950 verfilmd onder de titel “The Woman on Pier 13” door… Robert Stevenson. Maar kijk, ook deze hoofdrol werd gespeeld door Robert Ryan, die later – net als Robeson – op de Zwarte Lijst zou terechtkomen. Ryan vertolkte de rol van Brad Collins, naast Larraine Day als Nan Collins, John Agar (Don Lawrie), Tomas Gomez (Vanning) en Janice Carter (Christine). De toekomst ziet er stralend uit voor Brad Collins, manager bij een scheepsvaartbedrijf, maar dan duikt er iemand op die blijkbaar goed op de hoogte is van zijn verleden. En toen gebeurden er minder fraaie dingen… staat er als samenvatting. Wat is dat nu precies? Vanning is een “moorddadige communist” die Collins tracht te chanteren.

In “My Forbidden Past” van Robert Stevenson uit 1951 richt Ava Gardner in het New Orleans van het einde van de negentiende eeuw het huwelijk van de man naar wie ze verlangt, gespeeld door Robert Mitchum, ten gronde. De eerste film in opdracht van Walt Disney was bij mijn weten “Kidnapped” uit 1959 naar het boek van zijn naamgenoot (maar geen familie) Robert Louis Stevenson. Het was op dat moment overigens al de vijfde keer dat dit boek werd verfilmd. Er zouden er nadien nog enkele volgen.

De leukste film waarin basketball een rol speelt is allicht “The absent-minded professor” van Robert Stevenson uit 1961, een Disney-productie waarin de verstrooide professor Ned Brainard (rol van Fred MacMurray) tot driemaal toe vergeet zijn meisje Betsy Carlisle (Nancy Olson) te trouwen, omdat hij op het punt staat een soort van rubber uit te vinden, waarmee men geweldige sprongen kan maken. Dit “flubber” gaf ook zijn naam aan een remake door Les Mayfield in 1997 (opnieuw voor Disney).

Hayley Mills mocht een jaar later in de film “In search of the castaways” de hoofdrol vertolken (haar vader, John Mills, speelde overigens de hoofdrol in de vorige film, “The Swiss family Robinson”). It was the third of six films that then child actress Hayley Mills made for the Walt Disney Pictures studio during the early-to-mid 1960s.

Bij ons is de film bekend als “De kinderen van kapitein Grant”, zoals ook de oorspronkelijke roman van Jules Verne heette. It was the second Walt Disney‘s studio film adaptation of a Jules Verne novel. The first was20,000 Leagues Under the Sea (1954). The characters of Lord Ayerton (één van de “slechte” personages uit “The castaways”) and Captain Nemo later appeared together in Verne’s novel “The Mysterious Island” (1874). Ironically, Disney never adapted this novel, though other studios have. Later, Disney would produce the Vernian-style motion-picture The Island at the Top of the World(1974).

De rol van Lord Glenarvan werd gespeeld door Wilfrid Hyde-White, who replacedCharles Laughton as Lord Glenarvan. Laughton was originally announced as the character but Laughton’s illness and subsequent death forced Disney to replace him with Hyde-White. Het toeval wil dat ik de film die Laughton net hiervóór draaide (namelijk “Advise and consent” van Otto Preminger) ook vlak vóór deze film heb gezien.

De rol van Lord Ayerton werd gespeeld door George Sanders. Despite being third on the cast and main titles, he does not turn up until over a hour in the film. First billing was reserved for Maurice Chevalier, who was to be pitied for the stupid role he was cast in, including several extremely boring songs by the Sherman brothers.

According to show-business trade paper ‘Variety’, obstacles that the castaways had to survive included “giant condors, jaguars, flood, lightning, crocodiles, an avalanche, an earthquake, a huge waterspout, mutiny by Grant’s former quartermaster, imprisonment by unfriendly Maoris and an erupting volcano”.

Alhoewel vrij onnozel (om het nog met een understatement te zeggen) werd het the third most successful film at the American box-office for the year of 1962 only beaten by The Longest Day (1962) and Lawrence of Arabia (1962).

In 1964 was er “Mary Poppins” naar het boek uit 1934 van P.L.Travers (1899-1996). Deze was niet tevreden over de verfilming met Julie Andrews omdat ze die te simplistisch vond. Andrews zelf hield aan haar filmdebuut wel een oscar over. Vele jaren later (met name in 2013) werd het hele verhaal verteld in “Saving Mr.Banks”. Emma Thompson vertolkt hierin P.L.Travers, die kampte met een onverwerkt jeugdtrauma en daarom hebben de originele boeken (want het is een reeks) ook een donker kantje. En bijgevolg was ze er als de dood voor dat Walt Disney – rol van Tom Hanks – van haar boek een onnozele tekenfilm zou maken. Het kostte Disney bloed, zweet en tranen om de nukkige schrijfster toch over de streep te trekken. Het tekenfilmgedeelte werd verzorgd door Frank Thomas en Ollie Johnston (1913-2008), die toen pas was aangenomen, wellicht op voorspraak van Thomas, waarmee hij als student aan de Stanford Universiteit reeds samen het humoristische “The Stanford Chaparral” (wellicht gebaseerd op The Granta) had uitgegeven.

Daarna was er “Blackbeard’s ghost” uit 1968 met Peter Ustinov in de titelrol, waarbij ik me vooral de hilarische finale op het atletiekterrein herinner, gevolgd door “Bedknobs and broomsticks” van dezelfde regisseur in 1971. Niet alleen wordt hier weer interactie tussen tekenfilm en “gewone” film ingevoerd (zoals bij “Mary Poppins”), maar ook de “special effects” van “Blackbeard” worden hier aangewend om een leger lege harnassen op de been te brengen… Daarna volgde “The love bug”, hier beter bekend als “De dolle kever”.

(*) In het boek is het eigenlijk Quatermain. In de tien andere verfilmingen waarin dit personage voorkomt, wordt wel degelijk de originele naam aangehouden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.