Trevor Bull (1944-2009)

Trevor Bull (1944-2009)

Het is vandaag al vijftien jaar geleden dat de Engelse wielrenner Trevor Bull (foto’s de Wielersite) overleden is. Ik heb Trevor nooit ontmoet, maar in 1978 heb ik hem wel aangeschreven in verband met de crisis waarin het Engelse wielrennen in de jaren zeventig verkeerde. Dat was naar aanleiding van een “annonce” van Roger St.Pierre (op dit moment één van mijn Facebook-vrienden) in “Miroir du Cyclisme”, waarin die vroeg of er geen (Franse) organisatoren waren die zijn wielerploeg wilden uitnodigen. Ik geloof dat dit toen het amateurteam van de Manchester Wheelers was. (Om eerlijk te zijn was die annonce mij vooral opgevallen omdat ik rond die tijd ook een elpee van Buddy Holly op Music For Pleasure moest bespreken en de hoestekst was geschreven door… Roger St.Pierre!). Maar goed, Trevor antwoordde mij toen uitvoerig. Helaas arriveerde de brief toen het artikel al was gepubliceerd. Dan hebben we zijn brief maar als lezersbrief geplaatst (in vertaling uiteraard), wat een aantal mensen de wenkbrauwen deed fronsen: werd De Rode Vaan soms tot in Engeland gelezen???

Lees verder “Trevor Bull (1944-2009)”

Briek Schotte (1919-2004)

Briek Schotte (1919-2004)

Het is al twintig jaar geleden dat Briek Schotte stierf precies op de dag dat de Ronde van Vlaanderen werd verreden. Hij kreeg een begrafenis in stijl. Hij werd de kerk binnen- en buitengedragen door acht wielergrootheden uit vier generaties, onder wie vier wereldkampioenen: Rik Van Looy, Benoni Beheyt, Eddy Merckx, Freddy Maertens, Roger De Vlaeminck, Eric Leman, Seán Kelly en Frank Vandenbroucke.

Lees verder “Briek Schotte (1919-2004)”

35 jaar geleden: Edwig Van Hooydonck wint de Ronde van Vlaanderen

35 jaar geleden: Edwig Van Hooydonck wint de Ronde van Vlaanderen

Op 2 april 1989 won Edwig Van Hooydonck zijn eerste Ronde van Vlaanderen. Eén van de gasten in die Ronde was Hugo Claus. Hij werd daarover geïnterviewd door de Nederlandse journalist Jeroen Wielaert, die het vele jaren later als monoloog neerschreef in zijn boek “Het Vlaanderen van de Ronde” (De Arbeiderspers, 2013, p.53)

Lees verder “35 jaar geleden: Edwig Van Hooydonck wint de Ronde van Vlaanderen”

Theo’s Buitelingen (63): Goede Vrijdag, de kruisweg

Theo’s Buitelingen (63): Goede Vrijdag, de kruisweg

Gisteren was het Goede Vrijdag, het (over) lijden van Christus. Zoals ik vorig jaar al schreef : op naar de volgende statie. En zie Wout valt onder zijn fiets op de Ninoofsesteenweg juist voor de Calvarieberg  (de Kanarieberg moet vanaf nu maar zo heetten). Op naar de Hel van het Noorden, met het Bos van Wallers denkelijk als mogelijke statie van de Altijddurende Kruisweg van de hedendaagse koers. (Theo Buiting)

Lees verder “Theo’s Buitelingen (63): Goede Vrijdag, de kruisweg”

Paul Weller

Paul Weller

Ik heb het hier al een paar keer gehad over de merkwaardige belangstelling van Britse popvedetten voor het wielrennen (en niet van de minste: denk maar aan Eric Clapton en/of Bryan Ferry!), maar eergisteren had men het in “Leve de Ronde” over iemand die ik tot nu toe over het hoofd had gezien: Paul Weller. Op hun beurt zijn zij dan weer vergeten te vermelden dat ook het omgekeerde soms het geval is. Met name Bradley Wiggins is een grote fan van Paul Weller! (RDS)

Lees verder “Paul Weller”