Vandaag 55 jaar geleden zat Dave Berry in de studio om “Mama” op te nemen. Ik geef het toe: het is een smartlap van de betere soort, maar zeker geen monument in de popgeschiedenis. Ik heb het dan ook enkel maar genoteerd omdat er voor mij een persoonlijke herinnering aan vast zit. Nee, veel belangrijker die dag was de release van “Sunny afternoon” van The Kinks. Toch heb ik als illustratie voor één keer eens niet voor het single-hoesje geopteerd maar voor de fameuze Marble Arch-elpee die destijds is verschenen met een compilatie van die fantastische nummers die Ray Davies voor de groep schreef in die tijd.

Waar ik me eerlijk gezegd totaal niet van bewust was, was dat like its contemporary “Taxman” by The Beatles, the song references the high levels of progressive tax taken by the British Labour government of Harold Wilson. Toch is componist Ray Davies niet zo bitsig als (de als gierig of op z’n minst zuinig bekend staande) George Harrison. In order to prevent the listener from sympathizing with the song’s protagonist, Davies said, “I turned him into a scoundrel who fought with his girlfriend after a night of drunkenness and cruelty.”

Waarvan ik me daarentegen wél heel erg bewust was dat was that its strong music hall flavour and lyrical focus was part of a stylistic departure for the band (begun with 1965’s “A Well Respected Man“), which had risen to fame in 1964–65 with a series of hard-driving, power-chord rock hits. Ook Ray Davies was zich ervan bewust dat hij door een tijd van verandering ging: “I was only playing The Greatest Hits of Frank Sinatra and Dylan’s Maggie’s Farm — I just liked its whole presence, I was playing the Bringing It All Back Home LP along with my Frank Sinatra and Glenn Miller and Bach — it was a strange time. I thought they all helped one another, they went into the chromatic part that’s in the back of the song.”

Buiten de vier Kinks is op de single ook Nicky Hopkins te horen op piano.

Released as a single on 3 June 1966, it went to No. 1 on the UK Singles Chart on 7 July 1966, remaining there for two weeks. In America, it peaked at No. 14 on the Billboard Hot 100 pop singles chart early autumn 1966, voor The Kinks een redelijk hoge plaats in de VS, waar ze – in tegenstelling tot zovele andere Britse popgroepen – nooit doorgebroken zijn. The promotional video for the single featured the band performing in… a cold, snowy environment. Ik herinner mij deze video van het RTB-programma Vibrato, maar ik dacht dat dit door de RTB zelf was opgenomen. (Wikipedia)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.