Vandaag is het al vijf jaar geleden dat de Amerikaanse songschrijver Jerry Leiber is overleden. Zijn hele leven lang heeft hij een duo gevormd met componist Mike Stoller (op de foto staat Jerry links en Mike rechts).

Leiber en Stoller ontmoetten elkaar in 1950 in Los Angeles, waar Leiber na school pianist was, en Stoller in een platenzaak werkte. Leiber schreef zijn eigen teksten en was op zoek naar een maat en vond Stoller. Niet bepaald een match op het eerste gezicht, want Stoller was teruggetrokken van aard terwijl Leiber een fuifnummer was. Zij ontdekten echter hun gemeenschappelijke belangstelling voor blues en rhythm and blues, en schreven samen het nummer Real Ugly Woman dat door Jimmy Witherspoon werd vertolkt. Hun eerste hitje hadden ze met het nummer Hard Times dat door Charles Brown werd vertolkt in 1952. Daarna volgde “Hound Dog”, a twelve-bar blues originally recorded by Willie Mae “Big Mama” Thornton in 1952. The 1956 remake by Elvis Presley is the best-known version; it is his version that is No.19 on Rolling Stone’s list of The 500 Greatest Songs of All Time. Ondanks het feit dat Leiber en Stoller niet echt tevreden waren over een paar wijzigingen die Presley in de tekst had aangebracht (“you ain’t never caught a rabbit“) omdat hij het origineel wat te expliciet vond, konden ze natuurlijk niet echt ontevreden zijn over het feit dat “the big money came rollin’ in“, zodat ze voor zijn film Jailhouse Rock de titelsong schreven.
In het begin werkten ze voor Spark Records tot Atlantic Records hen een contract aanbod waar ze op ingingen. Op diezelfde moment gingen The Robins uiteen en Gardner en Nunn stapten mee over naar Atlantic en werden direct aangevuld met de andere leden die The Coasters vormden. Voor hen schreven ze hits als Young Blood, Searchin’ en Yakety Yak. Ook schreven ze werk voor The Drifters, zoals Drip Drop, There goes my baby en Dance with me.
Ook in de jaren zestig schreven Leiber en Stoller grote hits voor groepen en artiesten als Ben E. King (Spanish Harlem), Jay and the Americans (She Cried), The Exciters (Tell Him) en The Clovers (Love Potion #9). Zij richtten een platenmaatschappij op (Red Bird Records) en brachten voor The Shangri-Las Leader of the Pack en voor The Dixie Cups Chapel of Love uit. Na de verkoop van Red Bird werkten ze opnieuw als onafhankelijk producent, onder andere met Peggy Lee, voor wie zij haar grote hit Is that all there is? schreven, wat zijzelf als hun beste nummer beschouwen. Alhoewel de successen ondertussen veel dunner gezaaid waren, schreven zij inderdaad enkele van hun beste nummers in die tijd. Zo b.v. Stuck in the middle with you dat door Stealers Wheel in 1972 de top-10 in werd gezongen of Pearl’s a singer voor het aanstormend talent Elkie Brooks. Ze werkten in 1995 aan de Broadwaymusical Smokey Joe’s Cafe, maar het is me niet bekend of dit met nieuwe nummers is of een verhaal rond hun grootste successen (zoals “Mamma mia” of “We will rock you” dat deden voor Abba en Queen). In het laatste geval was dit een streep door de rekening van Gentenaar Robert Van Yper, die eerder reeds een musical had geschreven rond hun hitnummers.

Een gedachte over “Jerry Leiber (1933-2011)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.