Wat het toeval kan doen, hé? Ik heb zopas een stukje gewijd aan de studienamiddag over de historische uitvoeringspraktijk en tegelijk was ik twee CD’s met cantates van Vivaldi voor sopraan en alt aan het invoeren. De betreffende sopraan is Marjon Strijk en de alt Sytse Buwalda. Zij worden bijgestaan door het Nederlands Bach Collegium o.l.v. Pieter Jan Leusink. Alhoewel het goedkope CD’s zijn uit het Kruidvat (“Daar is geen shampoo meer te krijgen,” grapte Hans Liberg enkele jaren terug) worden per cantate ook de muzikanten vermeld. En zo stelde ik vast dat de contrabas werd bespeeld door Jan Hollestelle. “Tiens,” dacht ik, “die naam zegt me iets…” En wat doen we in zo’n geval? Over naar Wikipedia!

Jan Hollestelle (Den Helder, 24 juli 1947) is een zoon van bariton David Hollestelle. Hij kreeg als kind vioolles, maar op zijn dertiende kreeg hij interesse voor de basgitaar en maakte hij zichzelf wegwijs op dit instrument. Drie jaar later kreeg hij een contrabas en bekwaamde hij zich verder op dit instrument. Hierna ging hij naar het Hilversums Muziek Lyceum en slaagde hier op zijn eenentwintigste.
Met zijn broer Hans speelde hij in de formatie Torero’s (op bovenstaande foto v.l.n.r. Jan Lambeck, Jan Hollestelle, Hans Thijssen, Hans Hollestelle, Jan Crescent, zijnde de laatste bezetting van The Torero’s, vanaf 25 juli 1966 tot medio 1967). Ook speelde hij eind jaren zestig in de Nederlandse versie van de musical Hair. Hij maakte in de loop van de jaren verder nog deel uit van verschillende andere bands, waaronder The Tower, Autopilot, Robinson Cruiser en Spin. Onder zijn eigen naam bracht hij in 1973 een single uit, getiteld Creepy. De single kwam niet in de hitlijsten terecht.
Net als zijn broer was hij in de jaren zeventig tot en met negentig een veel gevraagd sessiemusicus. Hij speelde de muziek in op platen van The Cats, Margriet Eshuijs, Boudewijn de Groot, Nick MacKenzie en veel andere artiesten.
Vanaf circa 1981 was hij docent basgitaar aan het Hilversums Conservatorium en vervolgens tot 2013 aan het conservatorium van Amsterdam. Van 1984 tot circa 2001 speelde hij in het Metropole Orkest.
Sinds het begin van de jaren negentig specialiseerde hij zich in de historische uitvoeringspraktijk en volgde hij daar les voor bij Nicholas Pap. Hij heeft sindsdien in verschillende barokgroepen gespeeld.
Een jongere broer, David, was als gitarist lange tijd lid van The Wild Romance, de band rondom Herman Brood.

P.S. Omdat Conny Vandenbos (1937-2002) met haar echte naam ook Hollestelle heet (de naam Vandenbos is afkomstig van haar eerste echtgenoot) is men geneigd haar ook tot deze muzikale familie te rekenen. Dat is echter een brug te ver. Conny en haar broer Peter, die als Peter Hollestelle ook als zanger actief is geweest, zijn kinderen van een kapper uit Den Haag.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s