Vandaag is het al vijftien jaar geleden dat Pieter Verlinden is overleden. Pieter Verlinden is voor het grote publiek wellicht een onbekende naam, maar toch kan iedereen een deuntje van hem fluiten, het kenwijsje van “De Collega’s” namelijk. Verlinden componeerde verder nog onder meer de muziek van tv-series zoals “Een mens van goede wil”, “Maria Speermalie” en “Het pleintje”. De filmmuziek van “Dood van een non” en “Jambon d’Ardenne” zijn eveneens van zijn hand. Maar Pieter Verlinden is oorspronkelijk begonnen als sonorisator en ook dààrmee heeft hij geschiedenis geschreven. Bij programma’s als “Echo” o.a., maar ook in jeugdfeuilletons als “Johan en de Alverman” of “Axel Nort”, waarvoor hij zo toepasselijke muziek wist te selecteren dat de meeste mensen die muziek herkennen als zijnde de “soundtrack” van die feuilletons, al was die muziek oorspronkelijk voor heel andere films geschreven. (*)

Verlinden heeft zich nadien dus ontwikkeld tot een origineel componist, die een aantal capaciteiten had, die er echter nooit volledig uitgekomen zijn, ook al omdat onze eigen filmindustrie zo beperkt is dat een filmcomponist zich niet echt in zijn vak kan bekwamen. Maar zijn Dood van een non was toch erg lovenswaardig,” aldus specialist Daniel Mangodt.
Een dieptepunt in de carrière van Pieter Verlinden was echter de laatste plaats die Linda Lepomme behaalde op het Eurovisiesongfestival in 1985. De wals die Frédéric Devreese later zou gebruiken in de film “Het sacrament” was oorspronkelijk bedoeld als songfestivallied voor Mireille Capelle. De BRT schreef voor de tekst een wedstrijd uit, maar Devreese had ondertussen zelf Hugo Claus aangesproken en hij weigerde met de winnaar van de wedstrijd scheep te gaan. Die winnende tekst werd dan maar door Pieter Verlinden op muziek gezet en door Linda Lepomme vertolkt. Toen ze de laatste plaats behaalde, zou Claus uitgeroepen hebben: “Er bestaat tóch een god.” Zelf vond ik dat echter ten onrechte, want dit nummer had merkwaardig genoeg wat weg van het wondermooie “Zonder jou”, het themalied uit “Mira” dat Liesbeth List zingt op muziek van Georges Delerue en op tekst van… Hugo Claus.
Pieter Verlinden heeft me destijds aan de telefoon overigens eens gezegd dat hij nooit iets heeft gecomponeerd dat niet in opdracht was. En meestal was dit dan om te worden uitgevoerd door de BRT-big band. Toen die werd opgedoekt, schakelde hij over op elektronische muziek uit noodzaak (hij heeft die soundtracks trouwens zelf ingespeeld), aangezien het Filharmonisch Orkest twee jaar op voorhand diende te worden gereserveerd. Het recentste voorbeeld daarvan was een documentaire reeks over de abdijen. Daarna hield hij het voor bekeken en zou zich tot aan zijn dood vooral bezighouden met schilderen, terwijl Johan Hoogewijs zijn job had overgenomen.

Ronny De Schepper

(*) Al dient gezegd dat hij het in het geval van “Axel Nort” niet zo ver dreef om muziek van Alex North te gebruiken! :-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s