Het is vandaag 65 jaar geleden dat de soundtrack van “West Side Story” op nr.1 kwam te staan in de elpee-hitparade van het Amerikaanse Billboard. Het zou daar niet minder dan 54 weken blijven staan, wat volgens “On this day” twintig weken langer is dan eender welk ander album…

De lyrics van “West Side Story” zijn van Stephen Sondheim (°New York, 22/3/1930), zelf een begenadigd componist (“Send in the clowns”). Sondheim was net als componist Leonard Bernstein homoseksueel, maar bij hem ging er toch een heel complexe geschiedenis aan vooraf. Hij was namelijk de zoon van de welstellende couturier Herbert Sondheim, wiens vrouw Janet Fox de ontwerper was van de klederen die Herbert produceerde. Maar als hij zijn vrouw verlaat voor een groener blaadje, richt deze al haar haat op de kleine Stephen, al heeft ze tegelijk incestueuze betrekkingen met hem. Voorspelbaar zal Stephen zich daar nooit van herstellen. Zeker niet als men er rekening mee houdt dat, zelfs toen hij reeds de veertig was gepasseerd, zijn moeder hem een brief schreef, waarin ze stelde: “The only regret I have in life is giving you birth.” Sondheim zou zijn moeder nochtans blijven onderhouden (tegen 80.000 dollar per jaar), maar als ze sterft in 1992, heeft hij het “te druk” om naar haar begrafenis te gaan.
Met “Brigadoon” uit 1947 breekt de Oostenrijkse componist Frederick Loewe (1902-1988) door in Broadway, alhoewel hij nochtans reeds in 1924 naar de VS was geëmigreerd. Hij werkte steeds samen met tekstschrijver Alan Jay Lerner en op hun conto vinden we ook nog “Paint your wagon” (1951), “My fair lady” (1956), “Gigi” (1958) en “Camelot” (1960) terug.
Cole Porter (1893-1964) was dan weer vooral belangrijk omdat hij wat meer passie in de liefdesliedjes stak. De reden hiervoor zou zijn dat hij eigenlijk homoseksueel was (hij was weliswaar gehuwd met de 8 jaar oudere Linda Lee Thomas, maar dat was een “vriendschapshuwelijk”, zijn echte levensgezel was Monte Woolley) en hij zijn frustraties in zijn teksten stopte. Vandaar allicht ook dat het zijn muziek was die in 1990 werd uitgekozen voor het project “Red, Hot & Blue” (naar zijn eigen musical uit 1936), waarin tal van popvedetten zongen ten voordele van het aids-onderzoek. Nog tijdens zijn leven werd er een biopic over hem gedraaid (uiteraard genoemd naar zijn grootste hit “Night and day”), waarin deze homoseksualiteit uiteraard niet ter sprake kwam. Grappig was dat de hoofdrol erin vertolkt werd door een andere “closet”-nicht Cary Grant. Op dat moment sukkelde Cole reeds met zijn been dat hij had gebroken tijdens het paardrijden en dat slecht wou helen. Uiteindelijk zal men het zelfs moeten amputeren. Porter had muziek gestudeerd in Harvard en zich gespecialiseerd in harmonie en contrapunt bij Vincent d’Indy.
De muziek van Marilyn Monroe’s “Diamonds are a girl’s best friend” werd dan weer geschreven door Jule Styne (Londen, 31/12/1905-New York 20/9/1994), de man die met “People” en “Funny girl” ook Barbara Streisand zou lanceren. Styne had al een carrière als wonderkind-pianist achter de rug vooraleer hij op 17-jarige leeftijd zijn eerste “hit” schreef, “Sunday”. Voor Frank Sinatra componeerde Styne o.a. “Three coins in the fountain”, “I’ll never walk alone” en “Five minutes more”.
ANDREW LLOYD WEBBER
In 1958 wordt de eerste Nederlandse musical gecreëerd: Guus Vleugel en Harry Bannink schrijven voor het Karin Larsen Ensemble “O… Venus”. Jasperina de Jong zal er nog jaren goed bij varen…
De meest succesrijke musicalcomponist van dit moment is echter ongetwijfeld Andrew Lloyd Webber, ook al ligt hij totaal niet in de gratie van de kritiek. Van “Memories” uit “Cats” wordt bijvoorbeeld gezegd dat het nogal “Pucciniaans” klinkt, maar dat is ook niet te verwonderen, want oorspronkelijk was het bedoeld voor een musical die zou handelen over het componeren van “La Bohème”.
“I don’t know how to love him” uit “Jesus Christ Superstar” daarentegen zou volgens Nigel Kennedy “noot voor noot” gepikt zijn uit de tweede beweging van Mendelssohns vioolconcerto (het refrein van “Superstar” zelf, komt duidelijk uit de “Zeven kruiswoorden” van Haydn, meer bepaald “vergeef het hen want ze weten niet was ze doen”). Kennedy noemt Webber dan ook “a terrible musical cunt”. En indien het niet dààrvoor is, dan verdient hij het omwille van het feit dat hij de muziek heeft gecomponeerd voor de verkiezingscampagne van Margaret Thatcher.
Het “Pie Jesu” uit het “Requiem” is dan weer geïnspireerd op de close harmony van The Everly Brothers. Webber zou trouwens graag hebben dat ze het zouden opnemen. Het ingetogen gedeelte van het “Hosanna” dat de overgang naar het “Pie Jesu” vormt, is – of Webber dat nu toegeeft of niet – gebaseerd op de fameuze drie noten uit de soundtrack voor “Close encounters of a third kind” van John Williams. Placido Domingo, die samen met Sarah Brightman, de toenmalige echtgenote van Webber, voor de creatie van het “Requiem” instond, solliciteerde tijdens een uitzending van Wogan waarin alle drie voornoemden aanwezig waren uitdrukkelijk naar de hoofdrol in “The Phantom of the Opera”, dat trouwens in dezelfde periode tot stand kwam, zodat Webber inderdaad met Placido in zijn hoofd bepaalde passages zou hebben geschreven. Die uitzending was vooral bedoeld als promotie voor de videoclip van “Amigos para sempre”, de officiële hymne van de Olympische Spelen van Barcelona, geschreven door Webber en op de sluitingsceremonie gezongen door Brightman en José Carreras.
In mei 1993 kwam Webbers bewerking van “Sunset boulevard” uit. Bij de jaarwisseling 1996-97 werd Lloyd Webber (die al “sir” was) tot “Lord” verheven, zodat hij zowaar permanent deel kon uitmaken van het Hogerhuis. En dààr was het ‘m precies om te doen. De conservatieve regering Major heeft hiermee immers een trouwe lakei in het parlement gekatapulteerd.

Ronny De Schepper

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s