Celliste France Springuel heeft haar carrière bewust in functie gesteld van haar bekendere echtgenoot Rudolf Werthen. Vrijwel iedereen is ervan overtuigd dat ze een veel grotere faam had kunnen verwerven als ze een solocarrière had uitgebouwd. Eigenlijk beperkten haar eigen ambities zich vroeger enkel tot de jaarlijkse Latemse concerten. Toch heb ik de indruk dat ze oprecht gelukkig is in de functie die ze zichzelf heeft toebedeeld. Het blijft wel bij een “indruk”, want ik heb haar – in tegenstelling tot haar echtgenoot – nooit geïnterviewd. Mijn “intiemste” ervaring is dan ook geweest toen ze me na een interview met Werthen in Sint-Martens-Latem eens een lift heeft gegeven naar Gent. Helaas was de rit veel te kort om een lang gesprek te hebben, maar ze is me wel bijgebleven als een heel lieve, innemende dame.

France Springuel was in 1969 (année érotique) als dertienjarige reeds verliefd geworden op de leraar van haar zus Marie-Christine, zijnde violist Rudolf Werthen. Toch zou het nog duren tot 1988 vooraleer hij effectief met France zou huwen. France Springuel over de tijd van hun kennismaking: “Ik belde hem ’s avonds vanuit Brazilië dat ik eenzaam was en ’s morgens vroeg werd er aan mijn deur geklopt: daar stond hij.”
France’s grote voorbeeld is Jacqueline Du Pré, ook al heeft ze die nooit live zien optreden. In de nacht van haar dood deed ze dan ook de gelofte dat ze ooit iets zou doen om haar nagedachtenis te eren. Haar eerste CD (met Bruch, Schumann en Tsjaikovski) aan haar opdragen was slechts klein bier tegenover het idee om een toneelstuk over haar te laten schrijven door Frank Van Laecke. Dat werd dan “Smiley” in 1999, waarin France werken “naspeelt” van Bruch, Brahms, Bach en natuurlijk Elgar, maar ook muziek die voor Du Pré “had kunnen” geschreven zijn (Kantsjeli en Tavener). De idee voor het stuk is dus ouder dan de film “Hillary and Jackie”, maar toch kan men het als een soort “rehabilitatie” beschouwen.
Het leeftijdsverschil is echter te klein opdat Du Pré ook de reden zou kunnen zijn dat France voor de cello heeft gekozen. In tegenstelling met de passionele verhouding van Du Pré tot “de” cello, was het bij Springuel puur toeval. Haar zus was immers een soort van wonderkind op de viool (laureate van de Tenutowedstrijd 1975) en “uit compensatie” opteerde France dan voor een cello. Ze wilde namelijk een instrument dat gróter was dan dat van haar geprezen zus. Nadat ze de Tsjaikovski-prijs had gewonnen, werden de rollen echter omgekeerd. Marie-Christine speelt nu in een orkest in Brazilië, terwijl France een wereldsoliste zou kunnen zijn.
Maar ook al omdat France zelf (overigens zelf laureate in de Tenutowedstrijd 1978) niet echt van tournees houdt, heeft ze haar solistencarrière bewust op een laag pitje gehouden. Werthen noemt haar “Moeder Teresa” en heeft het over haar “speciale relatie” tot dieren. “Het liefst zou ze in de oceaan (dus niet in een afgesloten ruimte) gaan zwemmen met dolfijnen!” Of ze om zo “natuurlijk” mogelijk te zijn dat ook naakt zou doen, zegt hij er niet bij en we kunnen het ook niet raden want het is toch wel van een andere orde dan “poseren met blote boezem om platen te kunnen verkopen, zoals collega’s van haar doen”. Om nog van de tegenprestaties tegenover dirigenten te zwijgen!
Toch obsedeert het hem blijkbaar een beetje want bij ieder optreden, waar het maar enigszins te pas komt, vertelt hij het verhaal van de blote celliste met een doorkijkcello (een stapje verder dan die uit “Taking off” van Milos Forman dus). Ook nog een laatste opmerking over die dierenaffaire: in tegenstelling tot het rollenpatroon is Werthen de “kattenmens” en Springuel de hondenliefhebber (Bonzo en Mimi). Maar, nu je het zegt, daar kan ik wel inkomen.

Referentie
Ronny De Schepper, Orlando Strijkkwartet in museum, Het Laatste Nieuws 17 februari 1995
95-rudolf-werthen-als-krusty-de-clown

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s