Een boek over Raymond van het Groenewoud

Vandaag is het ook 35 jaar geleden dat ik in overeenstemming met Raymond van het Groenewoud en zijn toenmalige manager Pol Evrard besloten had een boek over het ‘fenomeen’ R.V.H.G. te schrijven. In een schrijven naar diverse uitgeverijen stelde ik het ontwerp van het boek voor, ontwerp dat tot stand was gekomen met de medewerking van Raymond van het Groenewoud zelf, na een vergadering op het kantoor van Universal Songs, bij Linda Van Waesberge, op dat moment nog Linda Blaute…

“Zoals elke ‘ernstige’ (hm!) biografie zal de eigenlijke tekst worden voorafgegaan door een ‘woord vooraf’ van Raymond zelf, dit ter relativering. Daarna volgen een aantal hoofdstukken die telkens worden ingeleid door een liedjestekst, die overigens gratis wordt afgestaan door Universal Songs. Het spreekt vanzelf dat ook talrijke foto’s het werk zullen moeten verluchten. (*)
Hoofstuk één: “Vlaanderen boven” (de geschiedenis van de Vlaamse rock)
Twee: “Middenstandsblues” (biografie van R.V.H.G.)
Drie: “M’n schoolgaande jeugd” (Raymond over zijn jeugd, gevolgd door schoolopstellen van Aalsterse middelbare scholieren – persoonsbeschrijving, karakterbeschrijving, verhandeling over zijn muziek – en een opstel van Raymond zelf toen hij nog op de schoolbanken zat)
Vier: “Ik wil de grootste zijn” (de opmars van R.V.H.G. in cijfertaal uitgedrukt, nl. via de pop-polls van Humo)
Vijf: “Meisjes” (interviews met zijn moeder, Deborah Tak, Eva “Daddeemelee” Mentens, Zjoske Ceuppens en Danielle Delcart)
Zes: “Trek het je niet aan” (interviews met R.V.H.G.-haters zoals Louis De Lentdecker en E.Thijs uit Borgerhout)
Zeven: “Jaloers” (de mening van andere artiesten over R.V.H.G. zoals Marva, Burt Blanca, Bert Verhoye, Jacques Raymond en muzikanten die nog met Raymond hebben samengespeeld)
Acht: “Wij zijn de Centimeters” (interview met Jean Blaute, Mich Verbelen en Stoy Stoffelen, aangevuld met hun “steekkaart”, “eetgewoonten” en “de Centimeters in korte broek”)
Negen: “Kamiel bij R.W.D.M.” (de naam zegt het al)
Tien: “Mijnheer de Postbode” (fragmenten elpee-recensies en artikels over Raymond, gevolgd door een interview met de auteurs: hebben zij hun mening herzien?)
Elf: “Gelukkig zijn” (een lang, ernstig interview met Raymond)
Twaalf: een complete discografie (singles en elpees, ook van anderen waaraan hij heeft meegewerkt)
Appendix: “Zijn eerste opdracht” (een avonturenverhaal met de Centimeters in de hoofdrollen)
Onderhandelingen over de financiële kant van de zaak moeten (ook voor mij) gevoerd worden via Pol Evrard, Kloosterstraat 21, 3O71 Erps-Kwerps, telefoon 031/85.54.29. Hierbij wil ik er de aandacht op vestigen dat ook ik, net als Raymond uiteraard, bij SABAM ben aangesloten, wat o.m. inhoudt dat dit ontwerp wettelijk beschermd is tegen plagiaat.
Verder vraagt Pol Evrard nog bepaalde garanties i.v.m. eventuele vertalingen en verspreiding in het buitenland (vooral in Nederland, waar Raymond nu ook begint door te breken), dus ook i.v.m. distributie in het algemeen en reclame in de pers in het bijzonder (vooral de muziekpers). Tenslotte wenst Raymond van het Groenewoud totale controle op het geheel.
Daar wij bij voorkeur de prijs aan de lage kant zouden willen houden (dit boek zou ook – een misschien vooral – een tienerpubliek moeten aanspreken), zijn wij bereid eventueel reclame erin te laten opnemen (b.v. van platenfirma’s, theaterbureaus, muziekuitgeverijen, tijdschriften), steeds natuurlijk mits goedkeuring van Raymond.
Gezien het ongelooflijke succes van Raymonds platen en optredens moet het mogelijk zijn – mits een goede aanpak – van dit werk te laten uitgroeien tot een best-seller.
Op- of aanmerkingen over de inhoud moeten uiteraard naar ondergetekende worden gestuurd.
Mag ik aandringen op een spoedige behandeling van deze zaak? Hartelijk dank bij voorbaat.”
Op 25 januari 1980 komt er een antwoord van SABAM:
“Geacht Medelid,
We zijn in het bezit van uw brief van 18 december 1979, betreffende het werk:
RAYMOND VAN HET GROENEWOUD
Aut.: Ronny De Schepper
en delen U mede dat wij moeilijk alleen het ontwerp van dit boek kunnen aanvaarden ter inschrijving in ons repertoire.
Ten einde dus uw declaratie te regelen, verzoeken wij U beleefd ons het volledige exemplaar te bezorgen.
Inmiddels verblijven wij,
Hoogachtend,
TH.VAN ELEWIJCK
Gedelegeerd Directeur.”
Het “volledige” boek is er uiteindelijk nooit gekomen (al blijf ik het onnozel vinden dat ik het concept als zodanig niet kon laten beveiligen) omdat de belangstelling van de uitgeverijen niet zo groot bleek te zijn als wij hadden ingeschat. Het waren toen andere tijden, hé! Nu zouden ze vechten om zo’n boek te mógen uitgeven. Alleen het Masereelfonds was geïnteresseerd, maar dat wou Raymond niet. Dan zou het volgens hem een “marginale” uitgave geworden zijn. Later zou Universal Songs zelf een boek uitbrengen dat echter totaal de mist inging. Het zal duren tot 2011 vooraleer er een deftig boek over Raymond zou verschijnen: “In m’n hoofd” (foto), als een spin-off van een televisiedocumentaire door Martin Heylen.
Om een en ander verder te bespreken nodigden Raymond en zijn toenmalig lief Danielle Delcart mij en mijn hele gezin uit in hun toenmalige woning in de (Gaston) De Schepperstraat 15 in Erembodegem (als gebuur van Louis De Pelsmaeker). We hadden nog speciaal een taart meegenomen maar toen wij daar aankwamen, hing er een briefje van Danielle op de deur “dat er iets tussengekomen was“. En wat was er “tussengekomen”? Rusteloze Raymond had alweer een nieuw liefje: Mie De Backer uit Brugge, zo zal later blijken. We hebben die taart dan maar opgegeten in een nabijgelegen park. Ik meen me te herinneren dat ze desondanks gesmaakt heeft.

Ronny De Schepper

(*) Oorspronkelijk had ik gevraagd dat de foto’s exclusief door Jo Clauwaert zouden worden geleverd, maar dit werd door Raymond geweigerd, wat uiteraard tot enige wrijving met Jo aanleiding gaf toen ik het project desondanks wou verder zetten. Achteraf beschouwd is heel deze nare situatie dus totaal nutteloos geweest.

2 gedachtes over “Een boek over Raymond van het Groenewoud

  1. Met vertraging en alle respect, maar vindt u echt dat een idee moet worden beveiligd, als het nog niet ten uitvoer is gebracht, zodat men zich beveiligt tegen uitvoeringen van een gelijkaardig idee? Ik denk dat die idee (2) een product is van onze moderne cultuur, waarin ideeën overschat en uitwerkingen onderschat worden. Tenslotte is het “idee” een soort afdruk van het originele leven van Raymond zelf.

    Ik worstel, als creatieve actieveling, zelf danig met de idee van intellectuele eigendom. Enerzijds moet men ideeën beschermen, zodat mensen met ideeën niet worden weggeselecteerd, maar anderzijds zet dergelijke bescherming een stevige rem op uitvoerende energie en dus op collectieve vooruitgang.

    Like

    1. De “structuur” van het boek (vooral dan telkens met een link naar een liedje van Raymond) vond ik in die tijd toch belangrijk. Overigens zijn er ondertussen al verscheidene boeken over RvhG verschenen, maar niemand heeft het op die manier gedaan. Wat ik wel apprecieer, maar ik zou er mij anderzijds ook niet erg druk om gemaakt hebben. Is dit een voldoende antwoord op je opmerking?

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.