Frans Redant over de “oorlog” in musical-land

Frans Redant“De productie ‘Dans der Vampieren’ van de nieuwe organisatie Musical van Vlaanderen van Music Hall Group-topman Geert Allaert wordt uitgesteld. Normaal zou de musical in december in première gaan, maar ze wordt volgens Music Hall Group opgeschort vanwege juridische acties van Studio 100 en een kleinere musicalproducent.”
Aldus een bericht op de website van “De Tijd”. Frans Redant, gewezen directeur van de KNS en daarvóór dramaturg van het NTG, stuurde mij zijn bedenkingen hierbij. Ik publiceer ze graag, niet alleen dààrom, maar toch ook omdat ze mijn eigen mening over deze affaire weerspiegelen. Ik heb wel een vraagje over de “kleinere musicalproducent” uit het bericht van “De Tijd”. Weet iemand over wie het hier gaat? Zou het de Backstage hier in Gent kunnen zijn?

Ik herinner me, als pril broekje, begin jaren ’60, de Antwerpse
‘superproductie’ My Fair Lady met Denise de Weerdt, Alex van Royen en Johan
Kaart. Het werd algauw een financiële flop. In weerwil van wat toen nog
aarzelend Vlaamse Barnumreclame heette, was het grote publiek er blijkbaar
niet klaar voor. Het was een genre dat hier te lande niet aansloeg. Het kwam
te zeer uit Engeland, van over de plas: gewild artificiële import. Het rook
zelfs niet naar dat andere populaire, haast vergeten genre, de operette van
weleer. (Er was ook nog geen E-17, en zoveel auto’s reden er nog niet.)

Wat het ernstige theaterbeeld bleef bepalen: toneel en opera. Slechts die
waren het waard voor mogelijke subsidiëring onderzocht te worden.

Wat een stroomversnelling teweeg bracht was de oprichting van een nieuwe
opleidingsrichting in Studio Herman Teirlinck.

Daar zouden met Rik Gyles naast Fons Goris aan het hoofd, buiten
toneelacteurs, ook kleinkunstenaars worden opgeleid, allicht uit frustratie
voor de vele verloren Eurosongfestivals. Degelijk. Tè degelijk
waarschijnlijk. Want deze jongelui werden niet alleen klaargestoomd tot
vermoedelijke chansonniers. Ze kregen er met een zang- ook een dans- en
acteeropleiding, tapdans incluis (je weet immers maar nooit, denkend aan
Fred Astaire en Gene Kelly…). Dus net al wat er nodig was om ze klaar te
stomen tot… volwaardige musicalartiesten. Want deze meisjes en jongens keken
al eens over de grenzen, reisden naar Londen of Broadway, en zagen de
mogelijkheden wenken om een carrière uit te bouwen van meer dan
liedjeszanger-met-gitaar.

Toen was er in Gent Theater Arena van de ‘Drie Jaken’ (Veys, Van de Velde en
Berwouts), dat naast het NTG en Arca een nieuwe identiteit zocht. Daaruit
kwam Studio-afgestudeerde Linda Lepomme, die terecht kwam bij het Ballet van
Vlaanderen
. Al gauw bood het Ballet mogelijkheden tot musical. Jarenlang
werd het Ballet onder Linda Lepomme het centrum van de betere musical in
Vlaanderen.

De commercie wenkte. En de concurrentie. En de uitdaging. En de afgunst.

Lepomme werd uiteindelijk proper (of ook niet?) uitgerangeerd. En alles
opengegooid voor een commercieel musicalcircuit. Vrije mededinging! Het
liberale marktprincipe! Gooi open die boel!

De Antwerpse Stadsschouwburg waarmee de Stad Antwerpen geen raad wist (want
de Bourlaschouwburg zou dan toch geen casino of gewoon gesloopt worden, maar
in het zicht van Antwerpen ’93 netjes gerestaureerd om er opnieuw de KNS te
herbergen) moest een nieuwe bestemming krijgen.

De ‘Betonnen Bunker’ werd door de Stad Antwerpen uitbesteed voor 99 jaar aan
een ondernemende West-Vlaming, Geert Allaert, werd in zeven haasten
uitgebouwd tot megalomane proporties, en werd het tehuis voor grote
spektakels, nationaal en internationaal. Musicals vooral.

Allaert zag zijn imperium groeien, krimpen, op de fles gaan, miraculeus
gered worden, tenslotte glorieus uitbreiden tot in het verre Gent met als
voorlopig orgelpunt de opgekalefaterde cinema Capitole op het Zuid .

Successen wisselden af met mindere successen. Het werd Allaert duidelijk dat
er bijkomende middelen moesten worden gezocht. Naast plat commerciële bleken
er ook puur artistieke musicals te bestaan. Dus waarom daarvoor geen
overheidssteun gezocht? Want die kregen andere puur artistieke theaterhuizen
immers ook: Toneelhuis, KVS, NTGent, Vlaamse Opera, etc.? Het nieuwe
Kunstendecreet bleek rekbaar, invulbaar genoeg.

Doch dat is nu buiten de waard gerekend. Het productiehuis Studio 100 van
Hans Bourlon en Gerd Verhulst, tot dan gespecialiseerd in lucratieve
Samson-shows en De Drie Biggetjes met de K-3-meisjes, voelt zich tekort
gedaan. Oneerlijke concurrentie vinden ze. Was Allaert immers, net als zij,
geen puur commercieel bedrijf? Evenzeer als zij onafhankelijk gestart?
Zonder aanspraak of recht op subsidies? Of zij wellicht evenzeer? Een
rechter zal beslissen. Een kant en klare voorstelling zal misschien
afgevoerd worden.

Commentaar: met zijn dubbelzinnige houding tegenover wat cultuur heet, heeft
cultuurminister Bert Anciaux een dubbelzinnige situatie geschapen. Friet met
mosselen kan behoren tot onze Vlaamse cultuur. Zelfs vendelzwaaien en
vogelpikken. Pop en garagerock evenzeer. Deus, Arno, en vele minderen… De
vraag is of al deze spontane zielsuitingen door de overheid als culturele
stimulans tot verheffing van het volk gesubsidieerd dienen te worden? En of
de overheid verlieslatende privé-initiatieven met puur commercieel karakter,
ter hulp moet komen? ’t Is weeral de vraag.

Ja, er staan wel banen op de tocht. Net zoals in de automobielindustrie…

Frans Redant

Een gedachte over “Frans Redant over de “oorlog” in musical-land

  1. Tot dan, staat hier, gespecialiseerd in…., maar naast die “”lucratieve”” (kinder)shows doet Studio 100 ook ‘Daens. De musical’,een berekend risico, zeker, maar zowel qua entrepeneurschap als kans aan eigen Vlaams talent een minstens even grote, en even levensvatbare prestatie als het volledige en gesubsidieerde Allaerts-verhaal. En zonder veel steun. Begrijpelijk dat Studio 100 dan reageert. (Ik vermoed zelfs dat Studio 100 geen enkel bezwaar heeft tegen ondersteuning van kleinschalige, experimentele, creatieve musicalproducties)

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.