De Winterconcerten ontwaakten 25 jaar geleden uit hun winterslaap. Die avond was in de Bijloke Festivalhal het kamerorkest van het Amsterdamse Concertgebouw te gast, met als solist Jacob Slagter. Hij vertolkt het hoornconcerto van Mozart, dat wordt omkaderd door een “introductie” van Elgar en “Der Tod und das Mädchen” van Schubert.

Deze laatste titel vat ook goed de drie theatervoorstellingen van vanavond samen. Bij “Rigoletto” (Vlaamse Opera) is vrij duidelijk waarom: Gilda die door een tragische samenloop van omstandigheden eigenlijk min of meer door haar vader wordt vermoord. * En ook in « Venetië » in Vooruit is het simpel, maar dan moet je wel vooraf weten dat De Roovers in deze voorstelling twee stukken van Shakespeare combineerden: « De Koopman van Venetië » en « Othello ». En bij « Othello » is het duidelijk, nietwaar? Ook hier loopt Desdemona totaal onschuldig in haar ongeluk. * Voor « Rijksdag » in Arca ligt het iets moeilijker. Uitroeiingskampen maken namelijk geen onderscheid tussen de geslachten. In het aangezicht van de dood is blijkbaar inderdaad iedereen gelijk. (HLN, 13/1/1998)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.