65 jaar geleden werd de Poolse pianist Krystian Zimerman geboren. Hij kreeg vooral in de jaren tachtig grote bekendheid en nog altijd wordt hij door velen als een van de beste nog levende concertpianisten beschouwd.

Hij speelde tijdens het Festival van Vlaanderen 1996 het eerste pianoconcerto van Brahms, begeleid door John Eliot Gardiner en het Philharmonia Orchestra. Vijftien jaar eerder had hij dit concerto opgenomen met Leonard Bernstein, maar daaraan wenste hij liever niet meer te worden herinnerd: “Het was één lange rij van compromissen en misverstanden.” (DS, 5/10/96) Uiteindelijk blijkt dat meer te gaan over het feit dat het tevens een rechtstreekse televisieuitzending betrof (met alle gevolgen van dien: maquillage, camera’s, spots…) dan om meningsverschillen met Bernstein. Hij besteedt immers juist veel aandacht aan de akoestiek. Als voorbeeld geeft hij een passage uit een werk van Lutoslawski, dat hij maar niet kon laten klinken, zoals hij het wilde. Maar toen hij bij Lutoslawski thuis wou laten horen dat het ondoenbaar was, ging het plots vanzelf. Verwonderlijk is echter in zo’n geval dat hij b.v. zegt: “Bepaalde passages in Beethoven moet je eerst op een goede pianoforte horen, om te zien hoe je er met een moderne vleugel het dichtst bij in de buurt kunt komen.” Dan lijkt het me toch eenvoudiger om gewoonweg op “een goede pianoforte” te spelen!

Zimerman heeft ook meerdere problemen gehad met de Amerikaanse douane bij de invoer van zijn Steinway-vleugelpiano voor een concerttour. Dit instrument is erg persoonlijk aan hem gebonden, omdat de toetsen en hamers aan zijn eigen smaak zijn aangepast. Toen Zimerman kort na de terroristische aanslagen van 11 september 2001 een concert wilde geven in Carnegie Hall, werd de vleugel geconfisqueerd door de douane op JFK-airport en vervolgens vernietigd, omdat zij vonden dat de lijm een verdacht chemisch luchtje had.

Sindsdien vervoert Zimerman het instrument altijd in onderdelen en zet hij hem zelf weer in elkaar op de plaats van bestemming. Maar in 2006 hield de Amerikaanse douane opnieuw delen van zijn vleugel achter. Na vijf dagen kreeg hij zijn spullen terug, maar bleek een aantal toetsen beschadigd, waardoor Zimerman gedwongen werd een ander instrument te laten komen. In 2006 verkondigde hij dan ook niet meer in de Verenigde Staten te willen optreden, al gaf hij als reden op dat het zou duren zolang George W. Bush nog aan de macht was. Toen Barack Obama de plaats van Bush had ingenomen, liet Zimerman weten hier verheugd over te zijn en opnieuw aan de andere kant van de oceaan te willen komen spelen. De verzoening bleek van korte duur. Tijdens een concert in Los Angeles op 26 april 2009, onderbrak hij onverwachts zijn optreden om het publiek mede te delen dat hij had besloten niet langer in de VS te spelen, uit protest tegen het militaire beleid van de Amerikaanse regering. Hij ergerde zich hevig aan de plannen van het Witte Huis om het raketschild op Pools grondgebied door te zetten, een plan afkomstig uit het Bush-tijdperk. Veel Polen vreesden dat hun land daarmee een militair doelwit zou worden voor Rusland. Later in 2009 herriep Obama de omstreden plannen, en werd de locatie voor het raketschild voorlopig verplaatst naar Roemenië. (Wikipedia)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.