Boons pornoverhaal, “Mieke Maaikes obscene jeugd”, dat hij schreef om “af te kicken” van “Pieter Daens”, zou oorspronkelijk worden verfilmd door Rob Van Eyck maakte reeds enkele malen bekend dat hij en niemand anders het zou verfilmen, maar met Van Eyck moet men altijd uitkeycken natuurlijk. En zie: de familie Bert die als producer optreedt dacht er net zo over. Ze trokken het budget op tot 90 miljoen, maar tegelijk zetten ze Van Eyck aan de deur. In eerste instantie werd Stijn Coninx aangetrokken (ook om van “Daens” af te kicken?), maar ook Dominique Deruddere wordt – als pornokenner – nog achter de hand gehouden. En waarom zou men Jef Rademakers niet aanspreken, die heeft immers een scriptie gemaakt over Mieke Maaike? Hoe dan ook, het bleef maar aanslepen, want ondertussen had de affaire Dutroux een dikke stok in de wielen in de wielen gestoken… De Gentse Ariane Ryckaert van Pierre Eggermonts “Models Office” die als hoofdvertolkster werd aangetrokken, ging dan maar zelf de baan op in februari 2000 met wat heet een theatervoorstelling te zijn over Mieke Maaike, waarbij ze zich zo goed mogelijk elf verhalen probeert te herinneren, terwijl ze bijna bloot over het podium flaneert.

28 was Ariane (90-63-91, 1,79m, lichtblauwe ogen, goudbruin haar) bij de eeuwwende en ze noemde zichzelf dan ook “pensioengerechtigd” in de modellenwereld (“Ik moet nu soms al werken met meisjes die tien jaar jonger zijn dan ik!”). En daarom zocht – en vond – ze een nieuwe uitdaging: het theater. Op een blauwe maandag heeft ze wel eens toneellessen gevolgd bij mensen als Jo Decaluwe en wijlen Jean-Pierre De Decker, maar de bewerking van het pornografische boek van Louis Paul Boon heeft ze helemaal alleen op zich genomen. Daarop mag ze fier zijn, maar toch kan men zich afvragen waarom Jo of Jean-Pierre geen handje hebben toegestoken om ze een paar trucs aan de hand te doen. Al was het maar om haar over die vervelende black-outs heen te helpen.
Haar voornaamste troef is en blijft echter haar lichaam. Want ik kan u meteen gerust stellen: met die “pensioengerechtigde leeftijd” valt het nog best mee. Als we Ariane destijds op het podium van de Bonbonnière in de Gentse Tinnenpotstraat ontdekten, sloeg ons hart een tik over. Niet dat bloot in het theater zo vreemd is. Integendeel. Maar dan is het bedoeld als “kunst”, wat helaas meestal betekent dat het niet om aan te zien is.
Nu is het tegendeel waar. Haar mentor Pierre Eggermont van “Models Office” windt er geen doekjes om: “Zij brengt een vorm van voyeurisme met een esthetisch alibi.”
Oef! Kijken is dus toegestaan, ook als ze vooraan op het podium plaatsneemt en haar lange benen de eerste rijen net niet raken.
Of als ze zich met haar bloot kontje op een divan uitstrekt. Snoepers kan ik de raad geven hiervoor speciaal plaats te nemen op het balkon.
STRAFFE TAAL
Toch waren er ook toeschouwers die aan al deze naakte schoonheid aanstoot namen en luid stommelend de Bonbonnière verlieten. Vreemd, want als je naar “Mieke Maaike’s obscene jeugd” gaat kijken, dan wéét je toch dat je straffe taal gaat te horen krijgen? Dit pretentieloze verhaal is dan ook de beste keuze die Ariane kon maken. Nochtans zit er een merkwaardige voorgeschiedenis aan vast. Enkele jaren geleden werd zoals gezegd reeds een verfilming van het boek overwogen en toen al werd Ariane aangezocht voor de titelrol. Maar geen enkel scenario kon de klip van de pure porno omzeilen.
Logisch, want de erotische avonturen van Mieke Maaike vertéllen is één ding, maar ze tónen is natuurlijk nog wat anders. Bovendien dateert dit boek uit de pre-Dutroux-tijden, waardoor er ook nogal met kinderen gerotzooid wordt. Zelfs voor de vertelbewerking heeft Ariane hierin de schaar gezet.
Ariane is ook het onderwerp van een soft-erotische serie, “De draad van Ariadne”, waarmee Eggermont al enkele jaren loopt te leuren, zonder succes. Hij gaat die nu zelf op internet zetten, al lijkt het me duidelijk waarom VTM de reeks weigerde. Eigenlijk wordt alleen een locatie gekozen en daar laat men dan Ariane los in opwindende kledij. Voorbeelden? De villa van de Aga Kahn en Rita Hayworth in Cannes, het Formule 1-circus, de Voodoo Lounge-clip van The Rolling Stones, een stel heetgebakerde cowboys in Las Vegas enz.
POLYANDRISCHE VROUW
Pierre Eggermont schuwt in afwachting de grote woorden niet. Voor hem is Ariane “de verpersoonlijking van de polyandrische vrouw, het zinnebeeld van de vrouw die moeiteloos flirt met alle mannen tegelijk, zonder de macht te verliezen. Ze verleidt om de kunst van het verleiden.”
Het is waar, tijdens het interview schuwt Ariane het oogcontact niet, maar het is een open, onschuldige blik die alles relativeert. En ik zie een meisje uit Drongen dat nu in Destelbergen woont en na een strenge nonnenschool een flink stuk van de wereld heeft gezien, zonder evenwel het contact met de realiteit te verliezen.
In het Onze-Lieve-Vrouw-Instituut in de Tweebruggenstraat volgde het meisje “schoonheidszorgen” toen ze op straat door Eggermont werd opgepikt. “Zeer ongebruikelijk,” zegt deze van zichzelf. Pas na haar middelbare school begon ze fulltime voor Eggermont te werken, meteen het vliegtuig op en van hot naar her (o.a. op de cover van de Nederlandse Playboy).
Alhoewel ze verhalen als die over het overleden model Gia of over piepjonge Oost-Europese meisjes of de geplogenheden van het modellenbureau “Elite” niet ontkent, vindt ze het modellenwereldje nog lang zo kwaad niet. “Het komt er vooral op aan welke opvoeding je hebt gehad. En dan bedoel ik niet die zogenaamde gespecialiseerde opleidingen, want die dienen tot niets, dat is alleen maar zakkenvullerij. Nee, een strenge opvoeding.” Met ’t zweepje!
In oktober 2004 werd de productie nog eens overgedaan door de 21-jarige Lucinda Dusoleil, studente filosofie aan de Rijksuniversiteit van Gent. Volgens ooggetuigen ging ze op het podium “nog verder” dan Ariane Ryckaert. Maar uit de fragmenten die ik op de televisie heb gezien, kan ik die zin alvast slechts in één richting interpreteren. Wat het talent als actrice betreft (een terrein waarop precies “nog véél verder” kon worden gegaan) is dit zeker niet het geval. Haar zegging is immers zeer nadrukkelijk, haast declamatorisch. En ik vind ze ook niet zo mooi als Ariane. Maar ja, wie ben ik natuurlijk!

Ronny De Schepper

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.